LinuxCNC stepconfig

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Bedankt voor je reactie, ik moet even wachten tot mijn vervangende BOB binnen is... dan kan ik weer wat dingen gaan proberen.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

DaBit schreef: 16 feb 2022 09:50 Ik zou eens SPP proberen
Ik heb de volgende opties onder 'Device Mode:'
-Normal
-Bi-directional
-ECP and EPP-1.9 Mode
-ECP and EPP-1.7 Mode

Als ik SPP opzoek dan staat die S voor standaard, betekend dit dus Device Mode Normal?
DaBit schreef: 15 feb 2022 21:41 Verder zijn de standaardadressen 0x378, 0x278 en 0x3bc
Deze staat op 'Auto'

De opties die ik heb:
-Auto
-IO=378h; IRQ=5; DMA=3;
-IO=378h; IRQ=5, 6, 7, 9, 10, 11, 12; DMA=1,3;
-IO=278h; IRQ=5, 6, 7, 9, 10, 11, 12; DMA=1,3;
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als de pulsjes wel naar buiten komen moet het adres toch eigenlijk wel kloppen ?

Heb je wel die GND-24v aangesloten ? (12-24v)

Zie je die led waar 12-24v bij staat wel branden?
2022-02-16 13_14_27-2022-02-15 18_09_41-Window.jpg ‎- Foto's.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

hugo stoutjesdijk schreef: 16 feb 2022 13:16 Als de pulsjes wel naar buiten komen moet het adres toch eigenlijk wel kloppen ?
Ja lijkt mij ook. Iemand wees mij op een Parallel Port tester voor LinuxCNC, die ga ik poberen als ik mijn vervangede BOB binnen heb.

Hier de PP tester:
http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.p ... ort_Tester


De GND heb ik op de - van de 24V voeding aangesloten en het ledje brand, zoals het schema dat ik getekend heb.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door DaBit »

remon_v schreef: 16 feb 2022 11:11 Als ik SPP opzoek dan staat die S voor standaard, betekend dit dus Device Mode Normal?
SPP is Standard Parallel Port, zoals het op de aloude IBM XT ook werkte. Iets van 12 outputs en 5 inputs ofzo, niet in te stellen. Dat past bij de BOB die jij gebruikt.
Lijkt mij inderdaad 'normal' te zijn.
De opties die ik heb:
-Auto
-IO=378h; IRQ=5; DMA=3;
-IO=378h; IRQ=5, 6, 7, 9, 10, 11, 12; DMA=1,3;
-IO=278h; IRQ=5, 6, 7, 9, 10, 11, 12; DMA=1,3;
Ik ben een ouwe lul aan het worden en vaak genoeg tegen 'bij computers werkt alles automatisch maar niks vanzelf' aan gelopen, dus ik ben voorstander van die poort op een gedefinieerd adres te zetten ipv de 'gok maar wat je krijgt' AUTO stand.
378h met IRQ 5 (die IRQ word door LinuxCNC niet gebruikt overigens) is standaard, ik zou 'm daar op zetten.

Ik had verder gemist dat je outputs wel werkten, dan moeten de inputs het ook doen. Magoed, zet het ding op SPP en IO-adres 378h. Laat vervolgens LinuxCNC weten dat de poort op 378h zit en je 'm in mode 'out' wil hebben. Dan ben je niet van de goden afhankelijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Nieuwe BOB is binnen, maar nog steeds geen succes… dus aan de BOB ligt het niet.
Alle BIOS instellingen geprobeerd, maakt geen verschil.
I.p.v. gebruik te maken van de USB port, heb ik een 5V voeding geprobeerd en toen dat niet werkte een buck converter van 24 naar 5V… ook geen succes.

Ik weet het even niet meer……

Ik wil een NPN sensor proberen, maar weet even niet hoe ik die moet aansluiten. Gewoon op de + en - van de 24V voeding en de zwarte draad op een van de inputs van de BOB?
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door Goudgele »

Even een stapje terug, denk ik dan.
Je sluit 24V aan op je BoB op de daarvoor bestemde pinnen. Dan stop je de usb er ook in vanuit je laptop/pc. Tot slot geef je de sensor een voeding van 24V en hang je de zwarte draad aan een van de input op je BoB.
Welke spanning meet je tussen GND en de input, voor en nadat je de sensor activeert?
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Bedankt Goudgele voor je reactie… waardeer ik!
Goudgele schreef: 04 mar 2022 19:32 Welke spanning meet je tussen GND en de input, voor en nadat je de sensor activeert?
Ik heb precies gedaan wat je schreef… ik meet bijna 24V bij geen trigger… en 0V bij een trigger (wanneer het lampje op de NPN sensor brandt)

Maar in de HAL watch op ‘parport.0.pin-10-in’ blijft het LEDje rood… dat klopt toch niet!!!!
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Oké ik heb toch het idee dat al de inputs niet werken…
Als ik de PP tester draai, krijg ik ook geen response van de inputs.

Als ik P10 verbind met GND naast de inputs, d.m.v. een draadje dan zou die pin toch geactiveerd moeten zijn? Dat is ie dus niet….
Heb het nu trouwens ook direct op the parallelport op de PC geprobeerd... geen trigger...
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door bartL »

Goudgele schreef: 04 mar 2022 19:32 Welke spanning meet je tussen GND en de input, voor en nadat je de sensor activeert?
Eerder had hij het over een NPN sensor, dan moet je toch meten tussen de +24V en de input?
remon_v schreef: 04 mar 2022 22:34 Als ik P10 verbind met GND naast de inputs, d.m.v. een draadje dan zou die pin toch geactiveerd moeten zijn? Dat is ie dus niet….
Heb het nu trouwens ook direct op the parallelport op de PC geprobeerd... geen trigger...
Kan het zijn dat er ergens een instelling of jumper is voor het gebruik van PNP of NPN? Misschien verwacht de input wel een hoog ipv een laag signaal?
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door Goudgele »

In de ene situatie wordt 0V gemeten, in de andere 24V. Dan zou de status van de input dus gewoon moeten veranderen. Lijkt me dus echt een probleem in het doorgeven van dat signaal via de lpt poort naar de PC, of een configuratie fout, waardoor je niet naar de juiste pin kijkt.

Heb je ook al andere inputs geprobeerd? Maak ze eens allemaal hoog/laag om te zien of ze reageren in de software.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het zou mij gezien de historie helemaal niets verbazen als er een keer 24v op de ingang van de parallelle poort is komen te staan, en die zal dat dan wel niet overleeft hebben.
Eerst alle andere ingangen even testen, of die ook niets doen.
Of dat bewuste ledje bij de ingangen op de BOB aangeeft dat er spanning op staat is ook nog niet duidelijk, zolang dat niet brand doet die ingang niets.
Vervolgens de ingang aan gnd zou de betreffende ingang moeten activeren (optocoupler zit zelf aan 12-24v , dus als je de andere kant naar gnd doorverbind gaat de led in de optocoupler branden en wordt het signaal door gegeven.

Met heen en weer stuiteren en maar wat uitproberen is nog nooit een goede oplossing gevonden.
Want als het nu spontaan wel werkt weet jij echt niet wat je allemaal fout of goed gedaan hebt om de boel werkend te krijgen.
Dan is de volgende stap een andere PC of een losse lpt poort er bij steken. (dan moet je weer op het juiste adres letten)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door bartL »

Goudgele schreef: 05 mar 2022 12:10 In de ene situatie wordt 0V gemeten, in de andere 24V. Dan zou de status van de input dus gewoon moeten veranderen.
Ik heb vrij recent zelf ondervonden (en geleerd) dat dit niet hoeft. Als je een NPN sensor gebruikt kan je inderdaad bijna 24V meten tussen de GND en de signaaldraad maar dan meet je feitelijk een onbelast lekstroompje. De NPN sensor levert de GND op de signaaldraad dus moet je meten tussen de 24V en de signaaldraad. Misschien zal er dan wel een pullup weerstand geplaatst moeten worden naar die input of er moet iets in te stellen zijn?
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

bartL schreef: 05 mar 2022 08:04 Kan het zijn dat er ergens een instelling of jumper is voor het gebruik van PNP of NPN? Misschien verwacht de input wel een hoog ipv een laag signaal?
Ja in LinuxCNC kan je de pin 'inverten' met een -not aan het einde... dus voor NC gebruik je dat als het goed is.
Maar hoe dan ook in de HAL watch moet je kunnen zien wat de status is van de input pin.
Goudgele schreef: 05 mar 2022 12:10 Heb je ook al andere inputs geprobeerd? Maak ze eens allemaal hoog/laag om te zien of ze reageren in de software.
heb ik gedaan...
hugo stoutjesdijk schreef: 05 mar 2022 12:32 Het zou mij gezien de historie helemaal niets verbazen als er een keer 24v op de ingang van de parallelle poort is komen te staan, en die zal dat dan wel niet overleeft hebben.
Dat zou goed kunnen, maar in principe niet met zo'n BOB toch? Daar is de BOB toch voor om je parport te beschermen d.m.v. de optocouplers?
hugo stoutjesdijk schreef: 05 mar 2022 12:32 Eerst alle andere ingangen even testen, of die ook niets doen.
Dat heb ik gedaan met de Parallelpoort tester... geen van alle werken. De outputs werken wel...
hugo stoutjesdijk schreef: 05 mar 2022 12:32 Dan is de volgende stap een andere PC of een losse lpt poort er bij steken.
Ik heb besloten een PC via MP te kopen... die is nu op de post, als ik die binnen heb dan ga ik gelijk aan de slag!
Plaats reactie