DIY stof snijden

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

cnc-noob
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jan 2022 22:41
Locatie: bennekom

DIY stof snijden

Bericht door cnc-noob »

Hoi,

Ik ben aan het nadenken over een CNC machine die stof kan snijden. Ik ben daar nog in de denk fase. Ik heb wel wat ervaring met stappenmotors en kom zelf wel uit de X en Y as aansturing (hoop ik). Waar ik nu nog niet uit kom is hoe ik een (rol)mes in de juiste hoek zet richting lijn/stof die gesneden moet worden. Na wat google kom ik uit op een tangled knife constructie. Maar hoe ik dat dan aan moet sturen. Hoe weet je dat je mes goed staat omdat deze 360 graden rond kan draaien, en je dus met je stepper motor moet weten in welke hoek de mes staat. En hoe stuur je dit dan aan dat hij met bochten de juiste hoek maakt en bij scherpe hoeken de mes van het stof af haalt.

Voorbeeld van het idee:
https://www.youtube.com/watch?v=iN2R5AHIzCQ

Heeft iemand hier ervaring mee in de DIY wereld? Of gaat dit een duur project(je) worden.

Ik heb als alternatief een laser overwogen, maar dat icm stof lijkt me ook niet fijn.

Bedankt alvast voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6014
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: real noob

Bericht door Sven »

Moet/wil je een enkele laag snijden of een stapel?

Het mes in de video is denk ik:
https://www.damencnc.com/en/modules/tangential-knives

Die wordt in de richting gezet op basis van de richting van het pad.
Dat is denk ik vooral een omzettings (cad/cam dus) probleem, qua cnc stelt het denk ik niet zo veel voor.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
cnc-noob
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jan 2022 22:41
Locatie: bennekom

Re: DIY stof snijden

Bericht door cnc-noob »

Het gaat om een enkele laag stof. Dit kan wel verschillende diktes hebben.

Het hoeft niet perse dezelfde te zijn, maar het was meer voor het idee waar ik naar op zoek ben. De prijzen voor zo'n mes zijn wel ver boven mijn budged. Dit zit in de hobby sfeer, mag best een paar euro kost voor wat onderdelen, maar 1000+ voor alleen een "mesje" gaat mij te ver.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: DIY stof snijden

Bericht door DaBit »

Als je een halve computernerd bent of bereid bent er een te worden dan is dat mes in de goede rotatie draaien met een stappenmotortje voor LinuxCNC niet zo'n lastig karwei. Maar standaard is het niet.

Werken de reguliere sleepmessen niet met stof? Dat werkt gewoon met naloop, zoals een winkelwagen-wiel dat ook doet
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: DIY stof snijden

Bericht door keesfrees »

Stof snijden kan lastig zijn weet ik uit wat ik er vaak over hoor.
Gaat het je om serie matig snijden of om je digitale patroon op/uit stof te krijgen ?
Dan zou je met een viltstift voorlopig ook al geholpen zijn en dan van daaruit verder denken en experimenteren.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: DIY stof snijden

Bericht door FreesKever »

In bCNC zit een "DragKnive postprocessor".

In eerste beginsel is bCNC een programma om een CNC machine (die op GRBL werkt) aan te sturen, maar er zitten veel meer funkties in.
Je kunt b.v. een "ruwe" contour laden van een DXF file, dan een "offset" toevoegen van radius van je frees en een gereedschapspad genereren dat in een aantal laagjes materiaal weghaalt tot het op diepte is, maar dan nog wel een paar tabs laat staan.

en die "DragKnife postprocessor" is ook zoiets.
Het idee is dat je een mes over je werkstuk rolt, en dat mes zelf zijn richting bepaalt omdat het een offset heeft. Net als de zwenkwielen onder een winkelwagentje. De software compenseert daar weer voor door het mes iets te ver te trekken zodat het eindpunt weer juist is.

Je hoeft bCNC niet perse te gebruiken om een CNC machine aan te sturen.
Je kan b.v. ook beginnen met een DXF file laden, die nabewerken, en dan de gegenereerde G-Code weer op schijf (SSD, USB-stick, etc) zetten.

Ook in de "Path Workbench in FreeCAD" zit een vergelijkbare funktie. **FreeCAD / Path / Path Dressup / DragKnife Dressup **

Ik heb hier zelf overigens nog niet mee gewerkt, dus meer kan ik er niet over vertellen.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: DIY stof snijden

Bericht door FreesKever »

cnc-noob
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jan 2022 22:41
Locatie: bennekom

Re: DIY stof snijden

Bericht door cnc-noob »

Ik ben wel een beetje een nerd :) Ik ga eens kijken naar LinuxCNC en de andere software dingen die ik voorbij zag komen

Slepen is denk ik niet wat gaat werken met stof. Eerst beginnen met een stift is ook een optie op stof (of op patroon papier)

Het gaat om patronen op stof te krijgen. Ben ook bezig om patronen te digitaliseren naar SVG files om dit mogelijk te maken. Het is een proces van stapje voor stapje. Ik kan ze nu op A4 papier printen en dan plakken en knippen. Dus nu is de volgende stap. tekenen of snijden van stof of patroon papier. Het is met name een hobby van mn vrouw die veel kleding maakt.


Bedankt voor het linkje FreesKever. Ziet er goed uit. Zo zou het ook kunnen. Dit is wel met handmatige homing.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: DIY stof snijden

Bericht door spinningwheels »

Mes zoals in een snij plotter?
In theorie kan ik praktisch alles
cnc-noob
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jan 2022 22:41
Locatie: bennekom

Re: DIY stof snijden

Bericht door cnc-noob »

spinningwheels schreef: 13 jan 2022 23:55 Mes zoals in een snij plotter?
In een snij plotter zit toch een mes die zelf meedraait/zwenkt met de richting van de plotter (zoals een winkelwagenwiel). Dat is niet wat gaat werken denk ik.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: DIY stof snijden

Bericht door Goudgele »

Ook al overwogen om een laser te gebruiken in plaats van messen etc?
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: DIY stof snijden

Bericht door Rocnc »

CNC stofsnijden lijkt me een echte uitdaging. Zeker verschillende stoffen.
Hoe fixeer je het?
Hoe weet je machine dat het snijden echt lukt?
Wat moet je allemaal doen nu je vrouw een stuk spijkerstof aanreikt nadat je net een rol nylon verwerkt hebt?
Sommige stoffen zijn behoorlijk prijzig. "Sorry, schat, de instellingen waren net niet helemaal lekker en ik denk dat het mesje bot was" kan je een maand afwassen kosten :-)

Daarnaast, met een echtgenote die lange tijd zelf kleding maakte als "ervaring":
Met uitsnijden van de stof zèlf ben je er nog niet. Je moet ook rekening houden met dingen als "de vleug", "de stofvouw", "de merken" (referentiepunten) en meer van dat soort magie.

Voor wat ik weet is de normale werkwijze:
1) "uitraderen" van het patroon op patroonpapier
2) de stukken patroonpapier op stof spelden
3) de stof ruim rond dat papier uitknippen
4) de boel vastnaaien op de rand van het patroonpapier (waarbij die extra rand van de stof de "zoom" is)

Kortom: dat patroonpapier is bijna belangrijker dan de stof.

Volgens mij maak je jezelf en je vrouw het meest gelukkig als je een inkjetprinter ombouwt (plotter op patroonpapierformaat) om de patronen op papier "uit te raderen". Ik hoor dat dat vaak het strafwerk van het maken van kleding is.
Als volgende stap zou je punten scoren als je het papier voor haar kan uitsnijden (maar daarbij blijft printen gewenst, want op het patroonpapier staan vaak markeringen om knoopgaten te kunnen maken, of om delen op de juiste plek aan elkaar te kunnen vastnaaien. Papier is waarschijnlijk een wat constanter materiaal dan stof om in te snijden.

Je software-skills zou je uit kunnen leven op de eigenaardige neiging van kledingmakers om het patroon aan te passen.
Techneuten hebben de luxe van matenstelsels, normeringen, toleranties.
Kledingmakers moeten het doen met lijven waarop kleding moet passen.
De goeien weten dat ze die ene kromme lijn in het patroon net een beetje ruimer moeten tekenen omdat dat lijf nu eenmaal een peer-vorm heeft en niet de het zandloper-model waarop het ontwerp was gebaseerd.
Als je zoiets in de software kan krijgen zou je dat zelfs kunnen verkopen als product :-)
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
sbos
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: DIY stof snijden

Bericht door sbos »

Wat betreft het fixeren van de stof.

Het makkelijkste gaat het met een vacuumtafel.
Leg hierop de stof en doe er vervolgens een dunne folie erover.
Trek de tafel vacuum, zodat de stof gefixeerd wordt.

Dit is het principe ook wat gebruikt wordt om patronen uit koolstofvezeldoeken te snijden voor koolstofvezel-carrosserien.
Succes met het project.

Sjaak
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: DIY stof snijden

Bericht door Ballegooijen »

Als het papier het belangrijkste is, papier kun je heel goed met een laser snijden. Tekening maken in Fusion360 en hoppa, snijden maar.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie