DIY stof snijden

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: DIY stof snijden

Bericht door DaBit »

Dat lukt zelfs met een diode-laser nog met gemak.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3117
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: DIY stof snijden

Bericht door keesfrees »

En/of met een laser lijnen op de stof maken.
Met geen zijwaartse krachten op het materiaal heb je een stuk minder uitdagingen.

Wie heeft er een suggestie voor een diode laser ?
Iemand zoiets gekocht onlangs ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: DIY stof snijden

Bericht door Rocnc »

Met een laser gemaakte lijnen zullen vast zwart of donkerbruin zijn?
Niet erg zichtbaar op donkere stof, toch? En erg zichtbaar op lichte stof. Na het in elkaar zetten moet er wel eens een "naadje uitgelegd worden". Dan komt zoń lasergesneden lijntje opeens in beeld. Ook bij die trouwjurk...
Vergeet de gebruiker niet bij het plannen maken rond de techniek.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
keesfrees
Berichten: 3117
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: DIY stof snijden

Bericht door keesfrees »

Ik dacht alleen aan de buitencontour lijnen eigenlijk, om te knippen, evt die contourlijn iets er buiten zetten en dan er binnen blijven met knippen.
Rocnc schreef: 14 jan 2022 15:56 Vergeet de gebruiker niet bij het plannen maken rond de techniek.
Hmm, daar moet ik even over nadenken.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: DIY stof snijden

Bericht door Ballegooijen »

DaBit schreef: 14 jan 2022 15:20 Dat lukt zelfs met een diode-laser nog met gemak.
idd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: DIY stof snijden

Bericht door Rocnc »

Hmm, daar moet ik even over nadenken
:lol:

Net nog wat teruggelezen.....
Sorry als ik (weer eens) een enorme wijsneus was. Dat was niet mijn opzet, maar is misschien wel hoe het over kwam. Ik wil zeker niet pret bederven bij de TS door zijn enthousiasme te torpederen.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
cnc-noob
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jan 2022 22:41
Locatie: bennekom

Re: DIY stof snijden

Bericht door cnc-noob »

Bedankt iedereen die hierboven gereageerd heeft.
Rocnc schreef: 14 jan 2022 10:27 CNC stofsnijden lijkt me een echte uitdaging. Zeker verschillende stoffen.
Hoe fixeer je het?
Hoe weet je machine dat het snijden echt lukt?
Wat moet je allemaal doen nu je vrouw een stuk spijkerstof aanreikt nadat je net een rol nylon verwerkt hebt?
Sommige stoffen zijn behoorlijk prijzig. "Sorry, schat, de instellingen waren net niet helemaal lekker en ik denk dat het mesje bot was" kan je een maand afwassen kosten :-)

Daarnaast, met een echtgenote die lange tijd zelf kleding maakte als "ervaring":
Met uitsnijden van de stof zèlf ben je er nog niet. Je moet ook rekening houden met dingen als "de vleug", "de stofvouw", "de merken" (referentiepunten) en meer van dat soort magie.

Voor wat ik weet is de normale werkwijze:
1) "uitraderen" van het patroon op patroonpapier
2) de stukken patroonpapier op stof spelden
3) de stof ruim rond dat papier uitknippen
4) de boel vastnaaien op de rand van het patroonpapier (waarbij die extra rand van de stof de "zoom" is)

Kortom: dat patroonpapier is bijna belangrijker dan de stof.

Volgens mij maak je jezelf en je vrouw het meest gelukkig als je een inkjetprinter ombouwt (plotter op patroonpapierformaat) om de patronen op papier "uit te raderen". Ik hoor dat dat vaak het strafwerk van het maken van kleding is.
Als volgende stap zou je punten scoren als je het papier voor haar kan uitsnijden (maar daarbij blijft printen gewenst, want op het patroonpapier staan vaak markeringen om knoopgaten te kunnen maken, of om delen op de juiste plek aan elkaar te kunnen vastnaaien. Papier is waarschijnlijk een wat constanter materiaal dan stof om in te snijden.
Fixeren is idd ook een ding. Ik verwacht dat het met een rolmes op een stroeve ondergrond wel blijft liggen.

Ze maakt kleding voor de minder bedeelde mensen (kinderen) onder ons (AZC's, voedselbanken etc). Dit gaat gewoon op 'maat' van het kind. Dus geen speciale tailer made modellen. Vandaar dat ik ook voor modellen op stof ga. Na 1x het model gemaakt te hebben, kun je de rest van het model "dromen". Ze is soms langer bezig met uitknippen dan met het hele model in elkaar zetten.

Voor verschillende stoffen doe je eerst een proef stukje met hoe hand snijden. En gaat het mis, shit happens, dan doe ik een Jochem Myjertje (ik slaap weer op de bank vannacht) hehe
Rocnc schreef: 14 jan 2022 15:56 Met een laser gemaakte lijnen zullen vast zwart of donkerbruin zijn?
Niet erg zichtbaar op donkere stof, toch? En erg zichtbaar op lichte stof. Na het in elkaar zetten moet er wel eens een "naadje uitgelegd worden". Dan komt zoń lasergesneden lijntje opeens in beeld. Ook bij die trouwjurk...
Vergeet de gebruiker niet bij het plannen maken rond de techniek.
Ik ga ook laser overwegen. Aangezien daar minder complicaties komen (als ik het zo lees).
Je snijd altijd het patroon uit met beleg, en deze is altijd een vaste maat vaak 15 a 20 mm extra. Dit moet je dan even afstemmen. Zo maakt ze het meestal ook. ze knipt met een vaste afstand het patroon uit. Dat scheelt ook een hoop lus werk
Rocnc schreef: 14 jan 2022 17:41 Net nog wat teruggelezen.....
Sorry als ik (weer eens) een enorme wijsneus was. Dat was niet mijn opzet, maar is misschien wel hoe het over kwam. Ik wil zeker niet pret bederven bij de TS door zijn enthousiasme te torpederen.
Je bederft niet snel mijn motivatie en enthousiasme zo 123. Ik denk dat iedereen die hier reageert mijn zijn/haar beste bedoelingen. Ik ben lekker aan het fantaseren geslagen en wil wat realiseren, dit zou ook niet realistisch kunnen zijn. Hoe meer informatie ik heb, hoe beter ik een keus kan maken voor een oplossing.

Al met al... Ik heb ergens in het verleden een kleine laser graveer machine gekocht. Ik zal eens kijken wat dit doet op verschillende soorten stof. Ik ben bang dat dit namelijk in brand gaat vliegen.

Het is zo'n model die met 2040/2020 v-slot staven in elkaar zit. Als dit werkt, kijken of ik daar wat langere versies van kan kopen. Het stof is al gauw een meter breed en 1,5 meter lang (voor volwassen kleding dan) en als dit werkt kom ik niet weg met 20x25 :)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: DIY stof snijden

Bericht door DaBit »

Dat branden kun je vast wel tegengaan met een straal stikstof, CO2, of gewoon perslucht zal ook wel werken. Dat weten de echte laseraars hier beter.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
cnc-noob
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jan 2022 22:41
Locatie: bennekom

Re: DIY stof snijden

Bericht door cnc-noob »

DaBit schreef: 14 jan 2022 22:41 Dat branden kun je vast wel tegengaan met een straal stikstof, CO2, of gewoon perslucht zal ook wel werken. Dat weten de echte laseraars hier beter.
Ik combinatie met stof is dat wel lastig denk ik. Je wil niet dat je het wegblaast. Hoe doe je dit zonder dat je de stof wegblaast of verplaatst?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: DIY stof snijden

Bericht door DaBit »

Je hoeft toch niet het stof 10 meter verderop ook te laten wapperen? Een zuchtje is genoeg. Zeker als je iets zuurstofloos blaast.

Maar ik laser alleen sporadisch papier, karton en plasticfolie met m'n 800mW diodelasertje, dus dat ik er nou verstand van heb, neuh. Maar dat doe ik gewoon met wat lucht. Rookt wel, brand niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
cnc-noob
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jan 2022 22:41
Locatie: bennekom

Re: DIY stof snijden

Bericht door cnc-noob »

Stof is natuurlijk ook licht. Je hebt hele lichte stof die gewoon weggaat met elk zuchtje. Maar niet getreurd, ik ga het gewoon proberen en kijken wat het doen zonder lucht. Werkt dat niet, dan kunnen we kijken hoe lucht het proces verbeterd (of niet) :D

https://www.youtube.com/watch?v=ALc9awToG7Y

Toch even lopen googlen op CNC laser fabric... Wat voor laser is dit? is dit ook en diode laser? (geen idee wat voor laser er allemaal zijn. Noob alert!!)
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: DIY stof snijden

Bericht door benkr »

Ik heb heel lang geleden ge-zeef-drukt, de zeef zat met een scharnier op een plank gemaakt, het papier werd met adhesieve lijm (dat is toch de bedoeling van lijm, rare naam vond ik altijd) op de plaat geplakt, plakt wel maar je kon het na het drukken er weer heel makkelijk aftrekken, volgende vel er op enz. enz. Na enkele uurtjes bezig zijn hadden we zo enkele honderden affiches die dan zo laat mogelijk door de binnenstad verspreid werden opgeplakt met behanglijm. Het was alleen opletten dat je Jan met de Politiepet niet tegenkwam.
Het lijkt me dat dergelijke lijm ook voor stof bruikbaar is. Die was te koop bij de groothandel voor de drukbrance, destijds was dat de fa. Druma in Tilburg, dat bedrijf bestaat nog steeds, maar die plakzooi zal best wel op meerdere plaatsen te koop zijn.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: DIY stof snijden

Bericht door DaBit »

cnc-noob schreef: 14 jan 2022 23:16 Wat voor laser is dit? is dit ook en diode laser? (geen idee wat voor laser er allemaal zijn. Noob alert!!)
CO2 laser, zo te zien.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: DIY stof snijden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 14 jan 2022 23:24 Na enkele uurtjes bezig zijn hadden we zo enkele honderden affiches die dan zo laat mogelijk door de binnenstad verspreid werden opgeplakt met behanglijm. Het was alleen opletten dat je Jan met de Politiepet niet tegenkwam.
en later als een keurige huisvader voor defensie gaan werken. :lol:
Het lijkt me dat dergelijke lijm ook voor stof bruikbaar is. Die was te koop bij de groothandel voor de drukbrance, destijds was dat de fa. Druma in Tilburg, dat bedrijf bestaat nog steeds, maar die plakzooi zal best wel op meerdere plaatsen te koop zijn.
Gewoon spuitbus lijm doet dat. Enkelzijdig aanbrengen kun je loshalen, dubbelzijdig aanbrengen niet.
Er zijn ook snijmatten die 'kleven' maar dat is meer formaat A3 volgens mij, voor stof als snel te klein vermoed ik.
Rocnc schreef: 14 jan 2022 17:41 Sorry als ik (weer eens) een enorme wijsneus was.
Heerlijk, zoveel zelfkennis en eerlijkheid. :lol: (ik vond het wel mee vallen, maar die beleving kan voor iedereen verschillend zijn) :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie