DIY stof snijden

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

cnc-noob
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jan 2022 22:41
Locatie: bennekom

Re: DIY stof snijden

Bericht door cnc-noob »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 jan 2022 13:13 Ik kan wel een stukje stof voor je snijden.
Heb je een dxf van de contour?
Maximaal 600x400 mm.
Als het mag wil ik wel een keer langskomen en een paar verschillende soorten stoffen meenemen (tricot, katoen, spijker etc) en die enkel en dubbel snijden. Een simpel figuur (cirkel of vierkant) is dan voldoende. Gewoon om te kijken hoe de naden eruit zien, en hoe dat reageert op laser. Echte patronen gaan we wel doen als we er zelf eentje hebben 8)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: DIY stof snijden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je hebt een pb.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
cnc-noob
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jan 2022 22:41
Locatie: bennekom

Re: DIY stof snijden

Bericht door cnc-noob »

Bedankt Hugo dat je wat stofjes voor me wou snijden met de CO2 laser. Ging als de spreekwoordelijke warme mes door de boter.

Toch laat me het snijden met een mes niet los. https://www.youtube.com/watch?v=cgVzJjzKCyA&t=67s

Heeft iemand ervaring met closed loop stepper motoren? Kun je die gebruiken om die bij het starten een bepaalde home/thuis hoek te geven (weet niet zo goed of ik het zo goed omschrijf ja/nee). Wat ik bedoel is dat je die aan kan zetten en dan kan laten draaien naar 0 graden als zijnde begin stand, en dat je vanuit daar verder kan? Bij normale stepper motoren kan dit iig niet.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: DIY stof snijden

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voor de orientatie van je mes.

Als je er een home sensor opzet, dan wel.. dan kun je gewoon het mes homen, in welke stand ie dan staat is niet eens van belang, als je maar weet welke stand dat is..

Bij het homen van de machine wordt het mes dan ook gedraaid, als de homepositie dan bij wijze van spreken 33,55° is, dan roteer je em daarna gewoon naar de gewenste stand.

Ik denk overigens dat het bij closed loop steppers niet anders is, omdat ze geen absolute encoders hebben.. die encoders registreren alleen of de motor net zover heeft gedraaid als de bedoeling was, en met servo's is het niet anders, tenzij je absolute encoders hebt..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: DIY stof snijden

Bericht door DaBit »

Als je een closed-loop stepper kunt vinden met indexpuls op z'n encoder dan kan dat. De Leadshines hebben dat volgens mij niet, maar inmiddels zijn er wel meer leveranciers.
Anders moet je een externe index aanbrengen. Wat ook niet veel meer voorstelt dan een schijf met een gaatje en een lichtsluisje dat naar het gaatje kijkt, of iets soortgelijks. Ik denk dat ik persoonlijk dat zou doen, dan kan ik ook een lief compact NEMA17 steppertje gebruiken voor het roteren van het mes.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: DIY stof snijden

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 27 jan 2022 08:49 Als je een closed-loop stepper kunt vinden met indexpuls op z'n encoder dan kan dat.
Goeie!.. die was ik dus even vergeten.. eigenlijk is dat dan ook een soort van geintegreerde home-switch..
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 316
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: DIY stof snijden

Bericht door Rocnc »

Bij het homen het mesje in de goede richting dwingen met een aanslagje en dan tot net voor je gaat snijden met electromagneetje in die stand vasthouden? Met stof zal binnen één of twee graden toch goed genoeg zijn?

Edit: niet zo'n goed idee bij nader inzien. Je zou voor iedere nieuwe snede weer moeten homen.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
cnc-noob
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jan 2022 22:41
Locatie: bennekom

Re: DIY stof snijden

Bericht door cnc-noob »

Rocnc schreef: 27 jan 2022 17:40 Bij het homen het mesje in de goede richting dwingen met een aanslagje en dan tot net voor je gaat snijden met electromagneetje in die stand vasthouden? Met stof zal binnen één of twee graden toch goed genoeg zijn?

Edit: niet zo'n goed idee bij nader inzien. Je zou voor iedere nieuwe snede weer moeten homen.
De stepper motor blijft toch op spanning, waardoor deze toch altijd in de juiste stand blijf staan, en weer gaat draaien als je daar opdracht toe geeft? Net zoals de X en de Y as na het homen?
DaBit schreef: 27 jan 2022 08:49 Als je een closed-loop stepper kunt vinden met indexpuls op z'n encoder dan kan dat. De Leadshines hebben dat volgens mij niet, maar inmiddels zijn er wel meer leveranciers.
Anders moet je een externe index aanbrengen. Wat ook niet veel meer voorstelt dan een schijf met een gaatje en een lichtsluisje dat naar het gaatje kijkt, of iets soortgelijks. Ik denk dat ik persoonlijk dat zou doen, dan kan ik ook een lief compact NEMA17 steppertje gebruiken voor het roteren van het mes.
Dat ga ik dan doen. Zijn daar speciale schijfjes voor met een index postitie, of is dit een kwestie van zelf maken?

Nog een vraagje over de linieaire verplaatsing. Omdat je ook met het naar beneden duwen van het mes daar ook best wat weerstand van krijgt (meer dan ff een laser spiegeltje heen en weer bewegen. Ik heb het ongeveer over een brug van ongeveer 1 meter breed die dus best wel rigide moet zijn en wat opwaartse kracht krijg van het mes om genoeg druk op te leveren om door het stof te kunnen. Zijn daar richtlijnen voor wat voor stepper motor vermogen (nM) je zou moeten gebruiken? Of wat is jullie ervaring hier mee?

Ik zat zelf te denken om voor in de lengterichting 2020/2040 v-slot in te zetten. Deze zet ik dan vast aan de zijkant van de CNC Ik kan echter nog geen 150 meter lange vinden hier in de omgeving en binnen het forum is daar ook al het eea over gezegd dat je deze dan uit polen/denemarken moet halen. Zijn er andere liniaire geleiders van 150 cm die hier ook (beter?) voor geschikt zijn en die wel binnen nederland aangeschaft kunnen worden. Ik kwam hier zo 123 (en 4) niet uit.
QupiX
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 aug 2012 18:04
Contacteer:

Re: DIY stof snijden

Bericht door QupiX »

Ik heb meerdere jaren allerlei soorten vilt, vloermatten, tapijten e.d. gesneden mbv verschillende messen. Eerst met een oscillerend mes (zoals de Ecocam (https://www.damencnc.com/nl/tangential- ... mm-hub/a44)), later met een ultrasoon-mes. Ultrasoon werkte (mits goed afgesteld en goed geslepen mes) briljant, maar wel met vacuum-tafel. Oscillerend mes werkt, maar moet veel en veel trager. Bij beide was een schotel essentieel om te zorgen dat het te snijden materiaal naar beneden gedrukt bleef. Bij het ultrasoon-mes was deze schotel zelfs iets van 40cm doorsnee zodat op de plek van de schotel het vacuum vergroot werd.

Wij gebruikten CNC-graf als software, deze heeft ingebouwde ondersteuning voor een tangentiaal mes. Wel even goed instellen maar daarna geen centje pijn. https://www.cnc-controller.eu/deutsch/cncgraf-7-1-1/. Uiteraard moet je voor de aansturing ook hun kaartje kopen en dat kost nogal wat duiten.. Qua homing: De Ecocam heeft dat ingebouwd zitten, het ultrasoonmes had een inductiesensor. Werkte allebei perfect.

Ook een tijdje met Edingcnc een zelfde mes aangestuurd. Werkt ook gewoon. Het is puur zaak van goed instellen, ondersteuning is er, mechanisch kan het echt heel simpel. Geen idee of je hiermee wat kunt;) Wel erg nieuwsgierig wat een rond mes (zoals in het filmpje) doet, daar heb ik geen ervaring mee ;-)
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: DIY stof snijden

Bericht door zeeschuim »

QupiX schreef: 28 jan 2022 01:07 later met een ultrasoon-mes. Ultrasoon werkte (mits goed afgesteld en goed geslepen mes) briljant, maar wel met vacuum-tafel.
Doe eens een link naar zo'n ultrasoon mes?
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
QupiX
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 aug 2012 18:04
Contacteer:

Re: DIY stof snijden

Bericht door QupiX »

Het mes dat wij gebruikten kwam hier vandaan:

https://www.em-systeme.de/ultraschallsc ... enschnitt/#

Echt mooi spul, uiteraard schreeuwend duur, maar het werkte uiteindelijk geweldig. Het mes werd vooral ingezet voor hele dikke hoogpolige tapijten. Deze zijn vaak voorzien van een dikke rug van een mix van stevige stoffen en kunststofvezels. Met de hand al vreselijk om te snijden. Het nadeel van zo'n mes is wel dat het (logischerwijs) minder goed werkt bij een minder vaste/dichte stof omdat de ultrasoongolven dan geen uitwerking op de stof zelf hebben.

Hier nog een mooi voorbeeldje:

https://www.youtube.com/watch?v=2T3bFvS ... recisionae
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: DIY stof snijden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ultrasoon snijden is wel magisch.
Ooit op een beurs gezien hoe ze een slagroomtaart, met kersen op de slagroom, in stukjes sneden. Zonder dat er ook maar iets vervormde of in de slagroom gedrukt werd.
Zullen vast wel filmpjes van te zien zijn.

(Denk dat het voor dit project financieel niet haalbaar is)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
cnc-noob
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jan 2022 22:41
Locatie: bennekom

Re: DIY stof snijden

Bericht door cnc-noob »

Dit geeft me nog geen antwoord op mijn vragen.

Uitgangspunten:
* het is puur en alleen voor het snijden van stof dmv een snijwiel.
* het gaat om een project voor een goeddoel traject. Dus budget is belangrijk.
* nauwkeurigheid van 1 mm meer of minder is prima.

Vragen:
1 Is v-slot 2020 of 2040 als geleiding voor mijn stof snijden te doen? (qua krachten die er evt op komen). Voor stof ben ik niet zo bang omdat ik alleen maar met een snijwiel over de stof heen ga. Of moet ik toch voor een kogelomloopgeleiding geleiding gaan
2 kun je met een tandriemaandrijving over een lengte van 150 cm strak genoeg krijgen? zo ja welke breedte heb je dan wenselijk?
3 Ik lees dat mach3 alleen parallelle poort ondersteund, maar ik zie ook usb versies die ook een parallelle poort hebben zoals in de link hieronder.
https://www.amazon.nl/4-assige-CNC-cont ... B07KJHDZRB
Werkt deze met USB of parallel? of beide? Ik kan dit zo niet terug vinden. Ik heb ook alleen USB versies gevonden. Moet hier dan nog wat extra bij?
4 Wat voor vermogen heeft mijn stepper motor nodig? In een starters topic stond hierover dat er op het forum posts over waren, maar die kan ik nergens terug vinden. Heeft iemand een linkje?
5 Kun je op een mach3 board ook andere controller software gebruiken usbcnc of anderen?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: DIY stof snijden

Bericht door DaBit »

Als budget zo belangrijk is en het snijden met CO2-laser ging prima, wat is dan het probleem? 40W laserbuis+voeding+spiegeltjes+whatever kosten de wereld ook niet. Dan kun je het ding verder bouwen alsof het een grote 3D-printer was.

Kwa snijden met een mes en de rest van je vragen: ik heb geen idee welke krachten en snelheden er bij komen kijken, en met mij meerderen niet. Als je vraagstelling is 'ik heb het met een weegschaal gecontroleerd en ik moet ongeveer 5kg aan druk zetten, red ik dat met 2040 over anderhalve meter?' dan is de kans op antwoord een stuk groter.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie