DIY stof snijden

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

cnc-noob
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jan 2022 22:41
Locatie: bennekom

Re: DIY stof snijden

Bericht door cnc-noob »

DaBit schreef: 31 jan 2022 14:02 Als budget zo belangrijk is en het snijden met CO2-laser ging prima, wat is dan het probleem? 40W laserbuis+voeding+spiegeltjes+whatever kosten de wereld ook niet. Dan kun je het ding verder bouwen alsof het een grote 3D-printer was.
Op de eoa manier voel ik me toch niet helemaal lekker met laser snijden. Misschien dat ik dit uiteindelijk wel ga doen, maar wil eigenlijk met een snijwiel dit probleem tackelen omdat ik me daar meer senang bij voel. Ik heb geen ervaring met laser, en sommige stoffen kun je (beter) niet snijden ihkv gevaarlijk om te laseren omdat er giftige stoffen bij vrij komen vandaar dat ik eerst die optie wil uitwerken. Ook blijft de stof lang stinken. Ik heb het vorige week bij hugo wezen snijen en er zit nog steeds een luchtje aan (het is wel minder aan het worden).
DaBit schreef: 31 jan 2022 14:02 Kwa snijden met een mes en de rest van je vragen: ik heb geen idee welke krachten en snelheden er bij komen kijken, en met mij meerderen niet. Als je vraagstelling is 'ik heb het met een weegschaal gecontroleerd en ik moet ongeveer 5kg aan druk zetten, red ik dat met 2040 over anderhalve meter?' dan is de kans op antwoord een stuk groter.
stukje uit deze topic: https://cnczone.nl/viewtopic.php?t=15481
Wat bij het bepalen van de sterkte van de houdkracht van de motor lastig maakt is dat naarmate de motor groter is, de vermindering van de houdkracht sneller verloopt.
De winst van een grotere motor ten opzichte van een kleinere is soms nihil.
Het is daarom verstandig om bij het kiezen van een motor een berekening van de te verwachten krachten te maken.
Elders op het forum is er een spreadsheet beschikbaar die daar bij kan helpen.
Ik ben op zoek gegaan naar dit stukje informatie op het forum, maar kan dit niet vinden

Vraag 3 en 5 staan los van de hoeveelheid kracht.

Ik ga kijken of ik een stukje stof kan snijden met een mes en meten(gokken) met hoeveel kracht dit moet gebeuren.
\-> een testje gedaan met 4,5 kg aan boeken als enige druk op het mes. Dan gaat die door de stof heen. Het rollen zelf gaat redelijk soepel. Misschien dat er voor sommige stoffen (ik heb er 3 getest met verschillende structuren) dit meer zou moeten worden.
Maar ik denk dat het redelijk is om met 5kg rekening te houden.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 868
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: DIY stof snijden

Bericht door zeeschuim »

Zeilmakers maken gebruik van een hmpe tafel met heel veel kleine gaatjes en een zijkanaal vacuümpomp met een groot vermogen. Ze snijden met een roterend pizza-mes waar constant een slijpsteentje tegen aan loopt.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: DIY stof snijden

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik denk inderdaad dat een "Pizzamesje" op een HMPE onderplaat het makkelijkste werkt.
met een sleepmes loop je het risico dat je je stof verschuift.
een oscillerend mes zou ook goed kunnen werken, eveneens op een HMPE onderplaat.
Ik heb in het verleden goede resultaten behaald met stansmessen op een Polystyreen onderplaat.. voorheen sneden we op een rubber onderplaat..maar daar snij je snel doorheen..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: DIY stof snijden

Bericht door DaBit »

cnc-noob schreef: 31 jan 2022 14:58 Elders op het forum is er een spreadsheet beschikbaar die daar bij kan helpen.
Ik ben op zoek gegaan naar dit stukje informatie op het forum, maar kan dit niet vinden
Ik denk dat deze bedoeld word: https://cnczone.nl/knowledgebase/article?k=28
\-> een testje gedaan met 4,5 kg aan boeken als enige druk op het mes. Dan gaat die door de stof heen. Het rollen zelf gaat redelijk soepel.
..
Maar ik denk dat het redelijk is om met 5kg rekening te houden.
'redelijk soepel' is niet iets waar je mee kunt rekenen....

5kg is 50N, dan word een stuk 2040 over anderhalve meter wel erg banaanvormig schat ik zo. Een beetje maakt opzich niet uit als je het mes omlaag drukt met een luchtcylindertje, maar het moet niet zoveel worden dat de rest van de constructie er last van heeft.

Als je kunt lassen, iemand kent die kan lassen of bereid bent om een Lidl Parkside apparaatje oid aan te schaffen en het te leren dan ben je met stalen koker het goedkoopste uit. Dat kost je een lasapparaatje, een slijptol, wat handgereedschap en wat lengtes koker bij een lokale staalhandel. Beugeltjes en dergelijke kun je vouwen uit stalen strip, met je slijptolletje mooi op maat maken, de gaten met de accuboor erin, even knetteren, en het zit vast. Staal is gewoon gaaf. Geen idee waarom iedereen zo dol is op dat snelbouwprofiel. Bij het snelbouwprofielspul loop je leeg op verzendkosten, verbindertjes, boutjes, T-moeren, noem maar op, je hebt er altijd toch nog net te weinig van dus je kunt weer 3x bijbestellen, en aan het eind blijkt dat het nog krom is ook.

Dat lassen klinkt eng, maar daar hoef je je eigenlijk niet erg druk over te maken. Topkok is een vak apart, een pan macaroni koken kan vrijwel iedereen wel leren. Idem met lassen: goed lassen is een vak apart, maar bij jou moet het aan elkaar zitten en dat was het dan wel weer. En dat de eerste lassen eruit zien alsof ze door een hond op die plek gescheten zijn is niet zo spannend; rups kit erover, zo, netjes. Of wegslijpen en overdoen. Het word vanzelf beter.

Kwa lineairaandrijving: ik schat zo dat je met die Chinese 10mm PU+staalgordel GT2 riem nog best ver komt. Ruimte houden voor eventueel een 2e riem parallel aan de eerste voor het geval dat het toch minder elastiekerig moet. Kwa kosten gaat het niet gauw goedkoper worden dan dat.
Nadeeltje van die witte riem met staalgordel is dat je die niet over kleine 16T of 20T riemschijfjes moet laten lopen want dan breekt het staaldraad vroeg of laat. Weet ik uit ervaring....
Ik zou zeggen dat een 32-tands riemschijf de ondergrens is als je nog enige levensduur uit je riemen wil halen, en liever nog 40T. (voorbeeld)

Dan zit je met 64-80mm verplaatsing per omwenteling, en daar heb je best een fors koppel voor nodig, ook voor 'redelijk soepel'. Optie 1 is een dikke NEMA34 stappenmotor van, zuiguitdeduim, 5-8Nm en de riemschijf direct op de as. Die zou je dan wel gewoon vanuit een 36-48V systeem kunnen voeden, want toeren maakt het niet. Bij voorkeur wel fatsoenlijke digitale stepperdrives zoals Leadshine DM-serie gebruiken; goed microsteppen gaat je wel van pas komen.
Optie 2 is een lichtere NEMA23 stappenmotor van zuiguitdeduim 1-2Nm met een vertraging erachter. Of een spelingsarm planetair kastje (dit idee dus), of een 2e riemoverbrenging.
Ik zou persoonlijk de NEMA34 optie nemen; ik hou van rechttoe-rechtaan-lekkersimpel. En ik schat dat het ook nog het goedkoopste uitpakt, zeker omdat er vast wel wat 2e hands te vinden moet zijn van iemand die overgestapt is naar closed-loop motoren of servos.

Tandheugel is ook een optie, bijvoorbeeld zoiets. Ik was niet heel tevree over de nauwkeurigheid van die tandheugel, maar bij jou komt het niet op de laatste 0,01mm dus voor jou voldoet-ie wel.

Kwa lineairgeleiding: SBR16 ronde geleiding zal de truuk wel doen en kost opzich de wereld niet.

Kwa je vraag 3 en 5: Mach3 werkt ook met USB en Ethernet motioncontrollers. Ik doe niet veel met Mach3, heb er ook geen verstand van, maar ik heb wel ooit deze kaart gebruikt in een machine. En dat werkt nog steeds prima.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
cnc-noob
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jan 2022 22:41
Locatie: bennekom

Re: DIY stof snijden

Bericht door cnc-noob »

Nu komen we ergens. Bedankt DaBit. Ook voor de linkjes ter verduidelijking. Ik heb de post wel 3x moeten overlezen om het in te laten werken. :shock:

Ik wil een houten bak maken van multiplex waar ik de router op ga maken met een bed van HMPE. Of zeg je dan van: jij bent gek, want....?
Ik heb iemand in mijn kennissenkring zitten die de hele dag met staal werkt, dus ik zou daar ook een opzet van een bodem van kunnen vragen (als hij tijd heeft). Iedereen heeft het tegenwoordig druk lijkt het.

Die 2040 waar ik het over heb, wil ik aan de zijkant monteren en die gebruiken puur en alleen voor de geleiding, maar jij zegt: gebruik SBR16. Klinkt ook zinnig, ga ik uitzoeken. Ik heb er naar zitten kijken, maar onbekend, maakt onbemind :)

Qua steppermotor zou ik dan ook voor optie 1 gaan. Iets meer vermogen en een wat grotere trafo. tnx ik was al wel "bang" dat ik met mijn nema17 met 0,4nM niet ver zou komen (was ik ook van uit gegaan). Dat was van mn eerste test set (met wat 2020 vslot rails) voor de spielerij.

Bedankt voor de bevestiging dat zo'n usb kastje ook werkt.

Komt er nog een vraag bij.
In principe heb ik genoeg aan 4 assen (X,Y,Z) + A (tangentieel). Kan ik op zo'n kaartje ook 2 steppers aansluiten op 1 x as aansluiting. Of zou je de aandrijving van de x as moeten overbrengen naar de andere kant? en was daar je berekening ook op gebaseerd?

Van die luchtcilinder moet ik uitzoeken. Ik zat aan een veer te denken om die 5gk druk te zetten, maar heb nog geen idee hoe ik dat over moet brengen van de brug naar de pizzames. Zijn daar voorbeeldjes van?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: DIY stof snijden

Bericht door DaBit »

cnc-noob schreef: 02 feb 2022 07:19 Ik wil een houten bak maken van multiplex waar ik de router op ga maken met een bed van HMPE. Of zeg je dan van: jij bent gek, want....?
Nee hoor, ik vind niet gauw iemand gek. En meerdere forumleden gingen je voor; Sven heeft lang gewerkt met een frees gebouwd op een MDF torsiebox.
Maar aan de andere kant: de meesten willen vroeg of laat ook weer van het houten onderstel af..
Die 2040 waar ik het over heb, wil ik aan de zijkant monteren en die gebruiken puur en alleen voor de geleiding, maar jij zegt: gebruik SBR16. Klinkt ook zinnig, ga ik uitzoeken. Ik heb er naar zitten kijken, maar onbekend, maakt onbemind :)
Dat geld voor mij voor die 2040 als geleiding.
In principe heb ik genoeg aan 4 assen (X,Y,Z) + A (tangentieel). Kan ik op zo'n kaartje ook 2 steppers aansluiten op 1 x as aansluiting. Of zou je de aandrijving van de x as moeten overbrengen naar de andere kant? en was daar je berekening ook op gebaseerd?
Ik heb niks berekend; wat ik hierboven noem is een hele harde zuig aan de duim waarvan ik denk dat zou kunnen werken. De grote missende factor is dat ik nul ervaring heb met stof snijden.
Voorbeeldje: een 5Nm hold stappenmotor doet betrouwbaar 2-3Nm pullout. Een 40T GT2 riemschijf heeft een radius van (40*2)/(2*pi)=12,75mm. Die 2-3Nm trekt dan dus met 160-240N aan de riem. Dat is niet zo gek veel, maar het zit gevoelsmatig in 'redelijk soepel moet lukken' territorium.
Zie je nu waarom je zo weinig kunt met termen als 'redelijk soepel'?

Als je een luchtcylinder gebruikt heb je verder geen echte Z-as nodig. Wel 2 uitgangen om je magneetkleppen voor mes omhoog - mes omlaag aan te sturen.
Je kunt verder wel 2 stepperdrives op 1 uitgang van je controllerkaart zetten, je kunt dan alleen de brug niet automatisch haaks zetten. Een verbinding tussen de 2 assen om je ervan te verzekeren dat het spul haaks blijft is geen slecht idee, maar je kunt altijd beginnen zonder.
maar heb nog geen idee hoe ik dat over moet brengen van de brug naar de pizzames. Zijn daar voorbeeldjes van?
Ik denk dat elke verende mes-houder wel als inspiratie kan dienen? Dat word veel googelen de komende tijd :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: DIY stof snijden

Bericht door Portje »

.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: DIY stof snijden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik vraag me af of zo'n pizza mes wel bochten kan snijden, zou me niets verbazen als ze die alleen voor recht afsnijden gebruiken.
Maar dat kun je met de hand vlug genoeg uit proberen, of heb je misschien al gedaan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
cnc-noob
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jan 2022 22:41
Locatie: bennekom

Re: DIY stof snijden

Bericht door cnc-noob »

hugo stoutjesdijk schreef: 02 feb 2022 09:33 Ik vraag me af of zo'n pizza mes wel bochten kan snijden, zou me niets verbazen als ze die alleen voor recht afsnijden gebruiken.
Maar dat kun je met de hand vlug genoeg uit proberen, of heb je misschien al gedaan.
mes2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: DIY stof snijden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

QED. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
cnc-noob
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jan 2022 22:41
Locatie: bennekom

Re: DIY stof snijden

Bericht door cnc-noob »

Portje schreef: 02 feb 2022 09:21.
2k+ voor zo'n mesje.... net boven mn budget. Wel bedankt voor de info.
Plaats reactie