Ampco 25

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
sixpack
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2022 09:34

Ampco 25

Bericht door sixpack »

goedemorgen,

hallo mensen ik ben totaal groen op dit forum en zal even iets vertellen over wat ik doe

ik heb een klein metaal bedrijfje met 2 5assers (fehlmann picomax95 en een quaser)
en verspaan met name kleine tot grootte series.

een klant van mij heeft een order bij mij neer gelegd om te frezen nu is het materiaal Ampco 25
dit schijnt een soort alu brons te zijn heeft iemand hier ervaring mee?
ik kan op internet weinig vinden ik zou graag willen weten welke meters ik hier voor kan aanhouden

alle hulp is welkom
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ampco 25

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou van brons uit gaan.
Maar zowel je materiaal leverancier als ook je snijgereedschap leverancier moeten je hier betere informatie over kunnen geven.

https://www.ampcometal.com/products/amp ... /ampco-25/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ampco 25

Bericht door Arie Kabaalstra »

Google is mijn beste vriend...

Ampco 25 ingetikt en.. dit gevonden: https://www.ampcometal.com/documents/A25_EX_E.pdf

Hardheid: 40 HRc.. Dus VHM tools inzetten.. en gewoon een strategie kiezen voor hard metaal..40 HRc is al "geen kattepis" Ik meen me te herinneren dat je daar met een vijl al niet veel meer tegen begint.

Nu ik er zo over nadenk.. Ik ben ooit een Dieptrekstempel met een Bronzen inzet tegen gekomen in mijn werk in de Gereedschapmakerij ..'k dacht dat we dat spul draaiden met Keramiek, maar hang me daar niet aan op.. we zijn later overgestapt op dieptrekringen van Böhler S390, een PM staal, en die lieten we dan voorzien van een ChroomNitride coating, maar dat even terzijde.

Zoals eerder gezegd, een goede gereedschapsleverancier kan je vast wel vertellen hoe je gereedschappen in te zetten..

en anders..

https://www.ampcometal.com/documents/ampco_vs_steel.pdf

zoals gezegd.. Google is mijn beste vriend
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Ampco 25

Bericht door motormuis »

ik heb nog een paar stuken rond 12 liggen van een order heel lang geleden
ik vond het niet makkelijk verspanen draaien boren tappen
het is pest hart
brons is peperkoek ertegen kan je niet vergelijken
Robbie
Berichten: 198
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Ampco 25

Bericht door Robbie »

Hallo Sixpack,

Heel lang geleden hebben we van dit materiaal bij Cinicinnati Milacron in Vlaardingen ventielblokken voor een onderzeeboot gemaakt.
Het was erg taai en heeft de neiging te knijpen, dwz; na een ruimbewerking knelt de ruimer en is het gat dus aan de kleine kant.
Volgens mij ging het met erg scherp gereedschap wel goed (geen gezoete snijkant o.i.d.) en moest er rijkelijk gekoeld worden.
Hou me ten goede, het is dus ca. 35 jaar geleden en verder heb ik geen details meer.

Succes,
Rob.
Plaats reactie