Chinese geslepen C5 of gerolde C7 Hiwin kogelomloopspindel?

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ikbendusan
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Chinese geslepen C5 of gerolde C7 Hiwin kogelomloopspindel?

Bericht door ikbendusan »

Ik heb weer eens rond zitten kijken, en ik ben dingen tegengekomen. Ik kwam tegen dat ik voor de prijs van een set C7 gerolde spindels van Hiwin een geslepen Chinese C5 set kan kopen, met end machining, preloaded double nut; het hele plaatje. Chinees "C5" vs uitgebreid gespecificeerd en uitgelegd C7 van Hiwin, dus een beetje dubieus natuurlijk. Ik heb ook gezien dat ball nuts die bedoeld zijn voor transportbanden ofzo (allegedly) (FSCDIN, FSIDIN) vaak worden aangeboden voor cnc gebruik in plaats van ball nuts voor nauwkeurige positionering (DEB of DEB-x).

Wat zegt jullie onderbuik? Iemand ervaring mee?
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Chinese geslepen C5 of gerolde C7 Hiwin kogelomloopspindel?

Bericht door FreesKever »

Ik heb al aardig wat spul uit China laten komen en heb de indruk dat je krijgt waar je voor betaald.

Mijn eerste watergekoelde spindel was een goedkope, er zit een ER11 op met dus kleine lagers en de goedkoopste frequentie regelaar die er is.
Mijn tweede watergekoelde spindel is een G-penny 2-polige motor die 800Hz nodig heeft om 24000rpm te halen, Die motor was 2x zo duur (ook 2.2kW i.p.v. 1.5kW) maar ik heb er nog geen spanning op gezet. Hij ziet er veel beter uit, maar een echt oordeel kan ik nog niet geven.

Ik heb eens een goedkope 2505 kogelomloopspindel gekocht met dubbele moer. Kwaliteit was ... matig, maar in overeenstemming met de prijs.
Ik heb hem op mijn RongFu FR30 gezet want de messing moer die daar op zat was versleten.
Voor de Y-as heb ik toen tegelijkertijd een veel kortere kogelomloopsindel van TBI gekocht, ook met dubbele moer.
Daar zit een afstel systeem in om de moeren tegen elkar af te stellen, voor een TBI spindel was hij wel erg goedkoop, slechts een beetje duurder dan diie 2x zo lange spindel. Hij was ook wel gerold.

Op mijn eerste (kleine) CNC machine zitten hele goedkope BK12 blokken, met groefkogellagers en zelfs de bevestigingsgaten zaten zo scheef dat een bevestiingsbout niet pastte. Je kunt ze ook met hoekkontact lagers bestellen, en daar betaal je dan ook voor.

Ik zie de hele goedkope kogelomloopspindels als een "upgrade" voor trapeziumdraad. Gefreesde C5 of C3 heb ik nog niet gekocht. Ik heb er geen toepassing voor, of beter gezegd, als hobby staat het te scheef om daarin te investeren.

Ik verwacht wel dat als je een geslepen C5 van b.v. TBI bestelt en daar voor betaald, dat je dan ook krijgt wat je besteld.
Als ik er het geld voor over had voor een machine in die kwaliteits klasse, dan zou ik waarschijnlijk een Hiwin en een C5 van TBI op mijn volgende machine zetten, en ze dan zelf vergelijken.
Door de risico's te verdelen kun je nooit een grote bult vallen, en je leert er weer van.

Vorige maand heb ik een CNC geleidingen set van RATTM gekocht. 400x700x1000 (railzen, lagerblokken, 1605 kogelomloopspindels BK blokken) voor EUR 315 vanuit Duidsland (Geen douane gedoe). Maar omdat de Y-as 2 spindels nodig heeft heb ik er ook een 1605 van TBI bij besteld. Die was ook EUR 110. In verhouding veel duurder, maar ik ben nieuwschierig naar de kwaliteit. Die komt echter rechtstreeks uit China met de boot en ik denk dat ik hem eind Februari kan verwachten.

De BK / BF lagers van de RATTM set zien er netjes uit. Alle gaten zitten op de goede plaats, maar er zitten wel groef kogellagers in. Dat verwactte ik al en daarom had ik gelijk al hoekkontact lagers (met 30 graden kontacthoek) besteld.

Ik heb eens wat goekope kogellagertjes besteld, Ik denk 626. Bij aankomst bleek dat de binnenkant van de kogelbanen maar voor de helft geslepen was. Die kwamen zo excentrisch uit de draaibank dat de draai-groeven nog over de helft van de loopbaan te zien was. Die hele partij is de vuilnisbak in gegaan.

Ik heb sterk de indruk dat je krijgt waar je voor betaald. Als het erg goedkoop is, dan is de kwaliteit meestal ook bagger. Betaal je wat meer, dan krijg je iets fatsoenlijks. Ook heb ik de indruk dt de kwaliteit beter is als er een merknaam op staat. Koop b.v. voor de grap eens een setje gematchte hoekkontact lagers van PXKA en een setje van de goedkoopste. en vergelijk ze dan. (Ik wil niet beweren dat PXKA een top merk is, maar kwaliteits verschil is duidelijk.)

Maar het blijft moeilijk voor mij om het kwaliteitsverschil objectief te vergelijken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Chinese geslepen C5 of gerolde C7 Hiwin kogelomloopspindel?

Bericht door serum »

Doe eens een foto van die 'geslepen' c5's? C3. Die zijn altijd geslepen, c5 is tegenwoordig meer en meer gerold.

Maar ook hier: neem een pre loaded moer.

Mijn ervaring met China is dat goedkoop geen duurkoop hoeft te zijn, maar je moet de juiste leverancier treffen. En vaak koop je voor een paar euro meer een beter product. De duurste is niet perse de beste.
ikbendusan
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: Chinese geslepen C5 of gerolde C7 Hiwin kogelomloopspindel?

Bericht door ikbendusan »

serum schreef: 28 jan 2022 08:17 Doe eens een foto van die 'geslepen' c5's? C3. Die zijn altijd geslepen, c5 is tegenwoordig meer en meer gerold.

Maar ook hier: neem een pre loaded moer.

Mijn ervaring met China is dat goedkoop geen duurkoop hoeft te zijn, maar je moet de juiste leverancier treffen. En vaak koop je voor een paar euro meer een beter product. De duurste is niet perse de beste.
Foto's van de productpagina laten gerolde zien, maar die in deze video zien er wel echt geslepen uit; hij heeft ze van dezelfde producent besteld: https://www.youtube.com/watch?v=bNvZR8HYfvQ&t=422s - of ze hebben de buitenkant weggeslepen om te doen alsof de tracks geslepen zijn, kan ook lol

Dit is de verkoper: https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 6d69Y7yyB9

Ik heb ze gevraagd om foto's.

Deze verkoper heeft wel foto's van "geslepen" spindels op de productpagina: https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 5d55t4Dznj

Ik zie wel vaak inderdaad dat er staat "rolled thread" in de beschrijving na "manufacturing method", maar met die chinezen weet je nooit of ze de moeite niet hebben genomen om de beschrijving aan te passen of dat de vertaling gewoon niet klopt
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Chinese geslepen C5 of gerolde C7 Hiwin kogelomloopspindel?

Bericht door serum »

Soms worden ze ook gerold en achteraf op het contactvlak geslepen. Dat de walsnaden weggeslepen worden ken ik niet, maar sluit niets uit. Eigenlijk wil je een glasliniaal als referentie om ze na te kunnen meten. (of in vaste opstelling naast je machine in de controller loop meenemen)

Ik had een C5 TBI's met een 0,2mm afwijking op 100mm op 1 plek. Da's alles behalve C5. Verkoper heeft korting gegeven op de volgende aanschaf en ik heb de betreffende spindel ingekort en op de Z as gezet.

Ik heb er altijd wel een goed gevoel bij als je de kwaliteit van het inpakken ziet en de kwaliteit van de gedraaide lagerpassingen. Als dat allemaal tot in de puntjes verzorgd is, is mijn argwaan minder.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Chinese geslepen C5 of gerolde C7 Hiwin kogelomloopspindel?

Bericht door hfjbuis »

Ik heb een tijdje geleden 300 en 400 mm setjes spindels/gelijding/blokken besteld voor ongeveer €65 per stuk. Ze liggen nog te wachten op inbouw maar de eerste controle was goed. Hoekcontact lagers, geen voelbare speling op de moer/wagentjes en de spindels zijn recht. Ik ben er gematigd optimistisch over.
Voorbeeld setje https://www.amazon.nl/gp/product/B08XJL ... =UTF8&th=1

IK heb goedkope lagers besteld, totaal onbruikbaar door het te grote, scheve, conische as gat (ze zijn gecrediteerd). Ik ook een setje gematchte 7000AC besteld die waren wat duurder (niet duur €7,-- of zo iets). Die zitten nu in de zelfbouw spindel en de eerste indrukken zijn (nog) goed, de spindel is aan het inlopen.

Mijn HBM draaibank heeft geslepen trapezium spindels. Helaas heeft een dwaas de eindafwerking gedraaid, 0.2 mm uit het hard en ook nog scheef!!!! Hoe krijgen ze het voor elkaar......

De leveranciers die goed spul leveren, daar bestel ik weer en bij de rest niet meer. Het is altijd maar weer afwachten, maar daar is ook de prijs naar. Als je zeker wil zijn dat je op tijd en wat goeds krijgt, zul je bij een gerenommeerde firma moeten bestellen. Voor mij is het hobby en meestal waag ik de gok. Ik kan ook wel een paar maanden wachten, er is nog genoeg te doen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Chinese geslepen C5 of gerolde C7 Hiwin kogelomloopspindel?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 28 jan 2022 23:37 Mijn HBM draaibank heeft geslepen trapezium spindels. Helaas heeft een dwaas de eindafwerking gedraaid, 0.2 mm uit het hard en ook nog scheef!!!! Hoe krijgen ze het voor elkaar......
Ik vermoed dat dat niet gedraaid maar gevijld is. :lol:
Dat zijn die filmpjes die hier af en toe voorbij komen.

(heb in een chinees montageblok ook wel eens M16/M20? bouten gezien waar de zeskant koppen duidelijk handmatig er aan gemaakt waren, en behoorlijk uit het hart en dan eerder 2mm dan 0.2mm :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie