Fanuc Robodrill koelstraal aan met open deur

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Fanuc Robodrill koelstraal aan met open deur

Bericht door joopbos »

Het afgelopen jaar heb ik een fietsenbouwer geholpen met het in de vingers krijgen van een Robodrill.
Er worden nu regelmatig mooie onderdelen voor custombuild fietsen gefreesd.

Nadeel van frezen is dat er zo veel spanen van af komen :lol:

Het schoon maken is nogal een klus. Nu zou ik graag de cabine schoon willen spuiten met een pistool waar koelmiddel uit komt.
Het maken van een extra slang met pistool is niet zo een truc.
Maar, als de deur open is kan ik niet de koelpomp aan zetten (beveiliging)

Weet iemand een workaround om toch de pomp met open deur aan te zetten?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Fanuc Robodrill koelstraal aan met open deur

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Merkwaardig, zo'n koelstraal heeft in mijn beleving weinig met veiligheid te maken, en bij veel machines is zo'n spoelpistool ook als optie mee te leveren.
Maar het lijkt me niet handig om die op dezelfde pomp te zetten, dan gaan de stralen bij de frees ook spuiten, en dat lijkt me niet altijd handig.
En als je er een 2e koelmiddel pomp bij zet ben je gelijk van die workaround af.

Misschien eens informeren wat bij Robodrill de mogelijkheden zijn, misschien kom je nog op ideeën.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fanuc Robodrill koelstraal aan met open deur

Bericht door serum »

Owh ja, robodrill, die wil ik ook nog! :mrgreen: :mrgreen: Nieuwe machine of een gebruikte? Vind het echt machtige machines. Zit er niet toevallig een bypass op in de controller hoe je alsnog de pomp aan het werk kan krijgen? Er wordt ergens een contact onderbroken naar die pomp, die is wel door te lussen met een schakelaar. Of een separate pomp plaatsen.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Fanuc Robodrill koelstraal aan met open deur

Bericht door joopbos »

bypass op in de controller hoe je alsnog de pomp aan het werk kan krijgen?
Daar ben ik eigenlijk naar op zoek. Op ons zusterforum, CNCZONE.COM, zijn er ook mensen naar op zoek. Nog niets gevonden.

DE robodrill is een machine uit 1998, maar doet het nog best.

Extrapompje in de koeltank hangen kan natuurlijk, maaaar als het anders kan
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Fanuc Robodrill koelstraal aan met open deur

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die druktoesten gaan naar de PLC, en die stuurt op z'n beurt de relais voor de motoren. Als die vind dat het niet mag, begin je weinig.
Soms zijn er wel verschillende niveaus van beveiliging, anders kun je ook de machine niet bewegen om je werkstuk uit te klokken.
Maar als ze verzonnen hebben dat koelwater in de hoogste gevarenzone zit... :lol:

Of je nu zelf met een extra schakelaar (bypass) dat relais wilt gaan schakelen, daar zou ik niet zo'n trek in hebben.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Fanuc Robodrill koelstraal aan met open deur

Bericht door DaBit »

Ik zou me zelf afvragen of de druk niet te hoog is, maar ik heb ook wel eens ergens een Karchertje naast een machine zien staan die z'n vloeistof via een vuilwaterfilter uit de koelmiddelbak haalde. Als het in je straatje past ben je voor weinig geld helemaal klaar inclusief spuitlans en alles.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Fanuc Robodrill koelstraal aan met open deur

Bericht door hainjedaf »

Is zo'n karcher wel bestand tegen de chemische rommel die in dat koelmiddel zit?

(nou zijn ze niet zo gek duur dus regelmatige vervanging is geen echt probleem)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Fanuc Robodrill koelstraal aan met open deur

Bericht door tuonov4 »

deursleutel namaken en dan gewoon koelsysteem gebruiken maar dat heb ik niet gezegd
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: Fanuc Robodrill koelstraal aan met open deur

Bericht door rsemotion »

Koelwater dient idd niet te werken met de deur open.
dit heeft wel degelijk met veiligheid te maken.
Sla de machine richtlijnen er maar op na...

De gemiddelde gebruiker heeft niet zoveel druk staan, maar ik kom regelmatig bij machines welke 140 bar koeling hebben.
en buiten dat je wilt niet dat het een bende wordt als de deur open staat, en al helemaal geen koelwater in je gezicht / mond krijgen.

Mits je de optie Coolant Gun hebt op je machine, deze is ontworpen om alleen te kunnen werken met de deur open.
en deze bedien je zelf, en dien je zelf te activeren.

wordt bij een robodrill in de PLC verwerkt, en mogelijk ook in de DCS (Dual Check Safety) afwikkeling
wat inhoud dat als je relais niet aangestuurd wordt maar wel ingedrukt wordt of blijft plakken, geeft de machine een melding dat het niet in de haak is.

Verder zou je nog eens in de keeprelais lijst kunnen kijken of daar wat staat over de koeling voorwaardes
Ook een konijn kan wel eens het haasje zijn...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Fanuc Robodrill koelstraal aan met open deur

Bericht door Arie Kabaalstra »

tuonov4 schreef: 30 jan 2022 14:17 deursleutel namaken en dan gewoon koelsysteem gebruiken maar dat heb ik niet gezegd
haha.. maar inderdaad.. bij de meeste bedrijven zijn er wel "omzeilingen" voor de beveiliging van machines.

de machines waar ik mee gewerkt heb.. Ja.. als je de koeling aan hebt staan, en je trekt de deur open, dan slaat de pomp uit..doe je de deur weer dicht, dan slaat de pomp weer aan..
de Bridgeport 610 had een spuit.. maar die moest je apart inschakelen.. ik denk dat er dan een klep in het systeem zit.. pomp aan, klep naar de koelnozzles dicht, zodat je alle druk op de spuit had.. dat werkte wel fijn..
op de Bridgeport VMC 800 waar ik mee werkte had ik een kraantje voor het blok met Koelnozzles, en daarvoor een T-Stuk met een snelkoppeling.. daar kon ik dan een slang in steken, en daarmee de machine schoonspoelen.
Maarrrrr.. dan moet je wel zo'n beveiligingssleutel hebben.. die had ik ook.. zat aan mijn "machinesleutelbos" met sleutels voor alle machines waarbij we de beveiliging konden omzeilen.. om in te stellen..
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Fanuc Robodrill koelstraal aan met open deur

Bericht door Stephan »

Bij mij op de Mazak VCN530 heb ik de optie wash gun (ofzo iets ) besteld. Dit is een aparte pomp als je het spoelpistool uit de houder tilt gaat de pomp aan en vica verca. Op het sproeipistool zit een knijp, knijp je die in dan pas komt de koelvloeistof eruit. Topding je wilt nooit meer iets anders.
Plaats reactie