Vragen over zelfbouw portaalfrees met servo's en rack/pinion aandrijving

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Vragen over zelfbouw portaalfrees met servo's en rack/pinion aandrijving

Bericht door skillalot »

Stevige vloer en stelpoten heb je sowieso altijd nodig.
Dit frame was voor een plasmasnijder, 3.6m lang en 1.8 meter breed.
Ja ik ben ook liefhebber van UNP profielen om machines mee te bouwen, maar ik heb wel alles na laten bewerken. Dit frame is een UNP220 met een UNP120 er in gelast, en die UNP120 is naderhand voorzien van twee gefreesde banen waar de tandheugel en geleiding zo tegenaan geklemd kon worden, en hebben we daarna geboord/getapt. Niks meer aan hoeven stellen, en loopt perfect.
Tussen de lange UNP's in zitten om de 50cm een UNP100, en aan de onderkant zit een 5mm dikke plaat gebout/gekit, omdat dit een waterbak is waar boven gesneden wordt.
Die UNP120 hebben we overigens in een paar hulpstukken gebout om deze goed evenwijdig te kunnen lassen.

Waarom de tandheugel niet lager zit, omdat je inderdaad met boren niet op die ronding wil zitten, en omdat je ook nog een tandwiel er tussen wil kunnen laten lopen.

Licht frame? Mwah, denk t niet. Voor een freesmachine zou ik er een extra poot onder zetten in t midden.

En de huidige poten zijn inmiddels vervangen door koker 140x140, met onderin nog een koker 100x100 rondom. De poten op die foto's waren te laag aangezien we toch liever nog een tank onder de machine wilden hebben om t waterniveau te kunnen regelen.

Dit is een project wat heel lang loopt, iedere keer komt er weer van alles tussen door, zodra hij klaar is plaats ik wel een keer nieuwe foto's
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Vragen over zelfbouw portaalfrees met servo's en rack/pinion aandrijving

Bericht door FreesKever »

skillalot schreef: 11 feb 2022 12:23 zodra hij klaar is plaats ik wel een keer nieuwe foto's
Ja tof, altijd leuk om ervaringen te lezen.
Ik ben ook wel beniewd hoeveel die profielen doorbuigen als je die bak vol met water doet. (of 10cm is al 650kg)
Hmm, 325kg over een UNP220 over 3600mm. Daar is een formule voor...
Voor de volgende keer:
Zet de poten onder de "bessel punten". (Of net iets verder uit ekaar)

https://en.wikipedia.org/wiki/Airy_points
Plaats reactie