Vragen over zelfbouw portaalfrees met servo's en rack/pinion aandrijving

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Vragen over zelfbouw portaalfrees met servo's en rack/pinion aandrijving

Bericht door demian »

Goed, het duizelt me een beetje af en toe qua specs, geen idee hoe ik er bij kwam dat die 200W Servo een diameter van 14mm zou hebben,
in het datasheet van JMC zie ik het volgende :

Screenshot 2022-01-30 at 17.27.24.png
Dus, de as-diameter is 11mm. Toch? :mrgreen:

Maar goed, die OMC Gearboxen, hebben dus geen 11mm uitvoering qua input, dus, die moet sowieso op maat gemaakt worden, gelukkig dat BartL aangaf dat ze dat doen.

Vraag ik me alleen nog af, die spie, die moet dan ook passen in de gearbox, lijkt me, anders heb je een as die zijn kracht niet kan overbrengen aan de gearbox. Dus, de uitsparing voor de spie die moet dan ook gemaakt worden door die leverancier van die gearbox, toch?

Ik snap niet dat deze maten niet by default op elkaar zijn afgestemd, maar goed, dat zal wel aan mij liggen. :-)


Screenshot 2022-01-30 at 17.39.13.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door demian op 30 jan 2022 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
keesfrees
Berichten: 3118
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Vragen over zelfbouw portaalfrees met servo's en rack/pinion aandrijving

Bericht door keesfrees »

Had je dit al gezien :
tandheugel - niets mis mee
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=33&t=10593
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Vragen over zelfbouw portaalfrees met servo's en rack/pinion aandrijving

Bericht door demian »

Ja ik ga zeker voor rack an pinion, ik moet 2.50m werkbereik hebben, dat gaat niet met een kogelomloopspindel.

Ik ben er trouwens uit waarom ik dacht dat de 200W JMC servo een as diameter heeft van 14mm, Sorotec heeft gewoon het verkeerde datasheet bij de 200W uitvoering staan, de specs van de 400W servo staan bij de 200W servo.

En ik maar puzzelen de hele tijd.. :evil: :mrgreen:
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Vragen over zelfbouw portaalfrees met servo's en rack/pinion aandrijving

Bericht door bartL »

demian schreef: 30 jan 2022 16:50 Dank je!

Bedoel je gewoon mailen naar sales@stepperonline.com ?
Nee, daar heb ik niks vandaan. Ik bedoelde contact opnemen met YunDuan via Ali.
demian schreef: 30 jan 2022 17:40 Vraag ik me alleen nog af, die spie, die moet dan ook passen in de gearbox, lijkt me, anders heb je een as die zijn kracht niet kan overbrengen aan de gearbox. Dus, de uitsparing voor de spie die moet dan ook gemaakt worden door die leverancier van die gearbox, toch?
Die tandwielkastjes werken met een klemsysteem, je steekt de as erin, zet de motor vast en vervolgens klem je de as in met een in bus vanaf de zijkant.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Vragen over zelfbouw portaalfrees met servo's en rack/pinion aandrijving

Bericht door demian »

Ah thanks, ik heb hem gevonden. :-)

Planetary Reducer

Nou, hij heeft 11mm als standaard maat ook, ik kan gewoon gelijk bestellen geloof ik. Top..!
Laatst gewijzigd door demian op 30 jan 2022 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vragen over zelfbouw portaalfrees met servo's en rack/pinion aandrijving

Bericht door serum »

Nou meen ik mij te herinneren dat je de aanname had gedaan dat tandheugels uit 1 stuk bestaan? dat is eigenlijk niet het geval. Je koopt ze normaliter per meter. Je legt er dan een klein stukje tandheugel overheen om ze met elkaar uit te lijnen qua lengte.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Vragen over zelfbouw portaalfrees met servo's en rack/pinion aandrijving

Bericht door demian »

hmm.. ik heb ze wel gezien in lengtes van tot 3000mm.
Het principe van dat uitlijnen heb ik gezien idd, maar als dat te voorkomen is, waarom niet, tenzij de prijs van 3000mm veel meer dan 3x 1000mm is dan wordt het een ander verhaal.

Planetary reducers met 10:1 ratio en as diameter input van 11mm zijn zojuist besteld via de tip van BartL, we zijn weer een klein stapje verder. :-)
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Vragen over zelfbouw portaalfrees met servo's en rack/pinion aandrijving

Bericht door benkr »

demian schreef: 30 jan 2022 18:40 hmm.. ik heb ze wel gezien in lengtes van tot 3000mm.
Het principe van dat uitlijnen heb ik gezien idd, maar als dat te voorkomen is, waarom niet, tenzij de prijs van 3000mm veel meer dan 3x 1000mm is dan wordt het een ander verhaal.

Planetary reducers met 10:1 ratio en as diameter input van 11mm zijn zojuist besteld via de tip van BartL, we zijn weer een klein stapje verder. :-)
1. Bedenk dat als je die tandheugel op de aluminium extrusie profielen zet je een probleem krijgt als je 3 losse stukken gebruikt, door de uitzetting/krimp bij temperatuur verschillen gaat je naad open of dicht staan, maar blijft in ieder geval niet stabiel op zijn plaats.
2. een lengte van 3 meter transporteren is vele malen duurder dan een lengte van 1 meter terwijl de kans op krom worden door oneerbiedig vervoeren levensgroot is. Heb je die Chinezen (of bezorgers van een Nederlandse pakketbezorger) wel eens door hun auto zien tijgeren, dan begrijp je meteen hoe dat komt.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Vragen over zelfbouw portaalfrees met servo's en rack/pinion aandrijving

Bericht door bartL »

serum schreef: 30 jan 2022 18:19 Nou meen ik mij te herinneren dat je de aanname had gedaan dat tandheugels uit 1 stuk bestaan? dat is eigenlijk niet het geval. Je koopt ze normaliter per meter. Je legt er dan een klein stukje tandheugel overheen om ze met elkaar uit te lijnen qua lengte.
En ik dacht ergens gelezen te hebben dat het ging over schuine vertanding? Dan gaat die vlieger niet op, althans niet met hetzelfde heugel.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Vragen over zelfbouw portaalfrees met servo's en rack/pinion aandrijving

Bericht door demian »

Afhankelijk van wat de kosten gaan zijn van schuine tanden kies ik daarvoor, ik heb nog geen onderzoek gedaan naar prijzen, maar heb zo'n vermoeden dat het flink duurder gaat zijn. Hoe dan ook, ik wil een tandheugel uit 1 lengte.

Nog een vraagje, die planetary reducer, een maat van me zegt dat dat niks is, backlash all the way.
Een van de lastigste dingen bij het vinden van informatie vind ik de verschillende en soms / vaak uit elkaar liggende meningen over het een of het ander. Het maakt het heel lastig om een juiste keuze te maken als er voor alles wel wat te zeggen valt.

De planetary reducers die ik nu gekocht heb hebben een ratio van 10:1, de resolutie lijkt me optimaal hiermee, tork idemdito, maar in hoeverre kan backlash wel een probleem zijn met deze reducers? Ik heb onlangs een freesklusje gedaan waarbij er redelijk veel verschillende onderdelen uit een plaat gefreesd moesten worden, 18mm multiplex in 5 freesgangen gefreesd met heel veel bochtjes en hoekjes.

Ik kan me zo voorstellen dat backlash op een enkel object niet echt een probleem hoeft te zijn, maar als je veel onderdelen met verschillende vormen en gaatjes uit een plaat wil halen, dan zou het wel een probleem kunnen zijn? Heb ik er dan wel verstandig aan gedaan om die reducers aan te schaffen? Ik kan me er geen voorstelling van maken wat nu meer in mijn nadeel of voordeel is, hoge resolutie maar met backlash, of directe aandrijving , dus lage resolutie maar geen / minder backlash.

Om een idee te geven, het freeswerk hieronder (paneel van 122cm x 95cm) duurde 6 uur met mijn huidige machine (als ik sneller wil dan 15mm per seconde en 4mm per freesgang wijkt de frees van de freeslijn af met klein bochtenwerk vandaar dat ik een nieuwe machine wil maken), stel dat ik nog grotere panelen wil gaan frezen, gaat backlash dan tegen me werken met de setup die ik voor ogen heb of moet ik me er niet druk om maken?

freeswerk.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Welke planetary reducer voor portaalfrees

Bericht door demian »

serum schreef: 30 jan 2022 09:48 Hoe groter de vertraging, hoe groter de backlash bij dezelfde kwaliteit reductie.
Deze zonk wat later bij mij in, dus 10:1 reductie geeft meer backlash dan 5:1 reductie.
Ik geloof dat jij 6:1 reductie gebruikt op je kleine machine las ik ergens ?

Is 10:1 ook 'oke' denk jij? Ik kan niet echt vinden wat een veel gebruikte ratio is met een planetaire reducer,
bij een randriem wordt vaak 3:1 of 4:1 verhouding gebruikt, met dat in het achterhoofd lijkt 10:1 dus veel te zijn?
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Vragen over zelfbouw portaalfrees met servo's en rack/pinion aandrijving

Bericht door bartL »

De backlash is voornamelijk afhankelijk van het aantal trappen waarin de vertraging bereikt wordt. Bij 10:1 gebeurt dit in een enkele trap waardoor de backlash het laagst is. Ik weet niet precies welk type je besteld heb maar ik kom een type PLG tegen waarbij er <3arcmin opgegeven wordt. Da's nie heul veul😎
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vragen over zelfbouw portaalfrees met servo's en rack/pinion aandrijving

Bericht door serum »

Nee, op mijn grote machine zitten deze reducers. De kleine gebruikt KO's. Zijn Nidec Shimpo exemplaren van ~ 3 arcmin. Nema42 . ​Wat is zijn achtergrond dat hij denkt dat ze zoveel backlash hebben? Hoe kleiner de vertraging, hoe lager de backlash, onder andere door de dubbele traps vertraging. Hoe kleiner de diameter pinion, hoe minder invloed deze hoekfout geeft. Maar een grotere pinion geeft weer een rustigere loop.

In verhouding tot een harmonic drive hebben ze wel meer omkeerspeling maar onder belasting is dat weer lager. (staat bij de goede exemplaren gespecificeerd, hoeveel arcmin per 50N/m stijfheid ze hebben).

Misschien kan je gewoon bij snaarreductie blijven. Ik heb destijds gekozen voor een planetaire reductie, maar dat is op een machine die 35m/min kan verpanen en op 50m/min loopt qua ijlgang bij 0,4g acceleratie.

De vertraging is afhankelijk van de grootte van de pinion die je kiest. Veel machines werken met rechte vertanding, loop is alleen iets onevenrediger/rumoeriger.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Vragen over zelfbouw portaalfrees met servo's en rack/pinion aandrijving

Bericht door demian »

@BartL

Ah, thanks voor de uitleg.

Ik heb deze besteld : https://nl.aliexpress.com/item/10050028 ... 1737DkxXWI

Backlash is <7 arcmin zoals ik het lees. Ik vind het maar even goed genoeg zo voor het moment.

@serum

Serieus kostbare reducers die jij gebruikt.
Die maat van mij heeft mijn CNC machine gebouwd 2 jaar geleden, hij heeft er nog een paar gebouwd, maar ik denk dat hij niet de duurste gearboxes heeft gebruikt. Dat zal wel wat uitmaken. Ik denk dat het een worm gearbox geweest zou kunnen zijn wat hij had geprobeerd destijds.

En wederom, bedankt voor je uitleg!
Plaats reactie