Vragen over zelfbouw portaalfrees met servo's en rack/pinion aandrijving

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Vragen over zelfbouw portaalfrees met servo's en rack/pinion aandrijving

Bericht door bartL »

Ik zou voor een dergelijke verplaatsing (2.5m las ik?) ook eens kijken naar een zgn servodrive, dat blijf ik ook wel een fascinerende aandrijving vinden. Ik denk ook (weet ik dus niet zeker) dat de verplaatsing per omwenteling van de motor daarmee kleiner en dus nauwkeuriger te kiezen is.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vragen over zelfbouw portaalfrees met servo's en rack/pinion aandrijving

Bericht door serum »

servobelt bedoel je? Dat tandriem in tandriem principe?
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Vragen over zelfbouw portaalfrees met servo's en rack/pinion aandrijving

Bericht door bartL »

Haha ja ik bedoelde inderdaad servobelt, die dubbele tandriem. Lekker simpel, spelingsvrij alleen weet ik niet of het geschikt is voor een frees.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vragen over zelfbouw portaalfrees met servo's en rack/pinion aandrijving

Bericht door serum »

Als de onderste riem v/d 2 los op je constructie ligt heb je een stuk elastiek van 2,5M. Je moet zorgen dat het onderste deel van de snaar aan de constructie vast kan maken. En dan ben je afhankelijk van de stijfheid van de tanden etc. De overbrenging is alsnog hoog. Bij een 20mm pulley heb je een verplaatsing van ~63mm/omwenteling
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Vragen over zelfbouw portaalfrees met servo's en rack/pinion aandrijving

Bericht door bartL »

Niet alleen denken in problemen hè... zo komen we er niet 😜
Ik weet wat de nadelen zijn maar wat mechanisch gezien gewoon reuze interessant is dat je de helft van je rondsel gebruikt voor de aandrijving ipv slechts een fractie zoals bij een tandheugel. Dit is zowel krachtentechnisch als voor de speling gunstig.
Zoals ik al aangaf weet ik ook niet zeker of de overbrenging gunstiger kan zijn daarvoor zou ik ze eens goed naast elkaar moeten zetten.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vragen over zelfbouw portaalfrees met servo's en rack/pinion aandrijving

Bericht door serum »

bartL schreef: 31 jan 2022 22:50 reuze interessant is dat je de helft van je rondsel gebruikt voor de aandrijving ipv slechts een fractie zoals bij een tandheugel. Dit is zowel krachtentechnisch als voor de speling gunstig.
Appels met peren. Ik zie je onderzoeksresultaten wel verschijnen. Ik begrijp dat je ergens de behoefte hebt om het te testen. :mrgreen:
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Vragen over zelfbouw portaalfrees met servo's en rack/pinion aandrijving

Bericht door bartL »

serum schreef: 01 feb 2022 08:34 Appels met peren.
Zeker niet als je het mij vraagt, maar dat is maar net hoe je het bekijkt.
serum schreef: 01 feb 2022 08:34 Ik begrijp dat je ergens de behoefte hebt om het te testen. :mrgreen:
Die heb ik zeker! Maar dat heb ik met heel veel dingen. Helaas heeft een dag nog steeds maar 24uur waarvan het grootste deel al ingevuld is.🙄
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Vragen over zelfbouw portaalfrees met servo's en rack/pinion aandrijving

Bericht door demian »

Sorotec heeft op verzoek vandaag mijn order met 180W servos geannuleerd, zodoende heb ik nu de juiste servos besteld van 200W.
Daarnaast een set EdingCNC 720 met breakoutboard en een 24V din-rail voeding en nog wat kabeltjes, in combinatie met de voeding van Benkr zou ik straks een en ander moeten kunnen laten draaien in meerdere richtingen en snelheden.

Ik vraag me nog wel af of ik met gearboxes met <7 arc minute backlash wel een juiste keus heb gemaakt gezien er ook nog betere zijn, zoals genoemd <3 arc minute backlash and zelfs nog minder, maar die zijn dan ook nog veel duurder. Tsja, ik geloof dat ik daaaar pas achter kom als de machine eenmaal werkt en zover ben ik voorlopig nog niet. :-)

EdingCNC heeft wel compensatiemogelijkheid voor backlash, dus mogelijk heb ik er helemaal geen last van?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3091
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Vragen over zelfbouw portaalfrees met servo's en rack/pinion aandrijving

Bericht door hfjbuis »

demian schreef: 31 jan 2022 13:14 Afhankelijk van wat de kosten gaan zijn van schuine tanden kies ik daarvoor, ik heb nog geen onderzoek gedaan naar prijzen, maar heb zo'n vermoeden dat het flink duurder gaat zijn. Hoe dan ook, ik wil een tandheugel uit 1 lengte.
Als je een metalen tandheugel over zo'n grote lengte gaat vastschroeven op een aluminium drager, dan is er kans dat als de temperatuur veranderd, het zaakje krom gaat trekken omdat aluminium meer uitzet dan staal, het "bimetaal" effect. Ik zou er dan voor kiezen om, zoals Bart aangaf, het geheel uit 3 stukken te maken (met ruimte om het uitzetten van het staal op te vangen) en uitlijnen met een ander stuk tandheugel.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Vragen over zelfbouw portaalfrees met servo's en rack/pinion aandrijving

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 01 feb 2022 22:29
demian schreef: 31 jan 2022 13:14 Afhankelijk van wat de kosten gaan zijn van schuine tanden kies ik daarvoor, ik heb nog geen onderzoek gedaan naar prijzen, maar heb zo'n vermoeden dat het flink duurder gaat zijn. Hoe dan ook, ik wil een tandheugel uit 1 lengte.
Als je een metalen tandheugel over zo'n grote lengte gaat vastschroeven op een aluminium drager, dan is er kans dat als de temperatuur veranderd, het zaakje krom gaat trekken omdat aluminium meer uitzet dan staal, het "bimetaal" effect. Ik zou er dan voor kiezen om, zoals Bart aangaf, het geheel uit 3 stukken te maken (met ruimte om het uitzetten van het staal op te vangen) en uitlijnen met een ander stuk tandheugel.
Dat gaat toch nooit stabiel werken, 3 losse stukken betekent dat de spleet variabel wordt en daardoor dus een zwaar of onbetrouwbaar punt (zelfs 2 punten aan elke kant) gaat krijgen. Ik zou het ook nooit doen, maar ik heb wel op Portje zijn machine gezien dat als je de tandheugel vastzet in de sleuven van dat extrusie profiel de glijmoeren die je dan gebruikt de krachten die er ontstaan als er iets fout gaat niet houden, dus ook dat bi-metaal effect zal denk ik er wel zijn, maar zal resulteren in het schuiven van de tandheugel, meer niet. Als je dus zorgt dat er ergens één echt vast punt zit, logisch in het midden (dus 1 bout die in het extrusieprofiel vast zit) dan zal het denk ik wel meevallen, en zeker voor hout mag het allemaal net wat meer afwijking hebben dan voor metaal.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Vragen over zelfbouw portaalfrees met servo's en rack/pinion aandrijving

Bericht door demian »

Het is niet alleen de tandheugel die van staal is maar ook de lineare geleiding die ik wil gaan gebruiken die ook ca 3m wordt. 2 lengtes metaal die aan weerskanten van de tafel lopen te duwen tegen het aluminium aan als het uitzet. Mijn werkplaats is onverwarmd, dus ik heb alle temperaturen van het seizoen, de dag en de nacht, binnen.

Ik begin er haast over na te denken om de tafel maar wat kleiner te maken, maar dat is ook weer zo wat.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3091
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Vragen over zelfbouw portaalfrees met servo's en rack/pinion aandrijving

Bericht door hfjbuis »

demian schreef: 01 feb 2022 22:53 Ik begin er haast over na te denken om de tafel maar wat kleiner te maken, maar dat is ook weer zo wat.
De aluminium profielen (deels) vervangen door stalen, zal het verschil in uitzetten minimaliseren.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vragen over zelfbouw portaalfrees met servo's en rack/pinion aandrijving

Bericht door serum »

demian schreef: 01 feb 2022 22:16 Sorotec heeft op verzoek vandaag mijn order met 180W servos geannuleerd, zodoende heb ik nu de juiste servos besteld van 200W.
Daarnaast een set EdingCNC 720 met breakoutboard en een 24V din-rail voeding en nog wat kabeltjes, in combinatie met de voeding van Benkr zou ik straks een en ander moeten kunnen laten draaien in meerdere richtingen en snelheden.

Ik vraag me nog wel af of ik met gearboxes met <7 arc minute backlash wel een juiste keus heb gemaakt gezien er ook nog betere zijn, zoals genoemd <3 arc minute backlash and zelfs nog minder, maar die zijn dan ook nog veel duurder. Tsja, ik geloof dat ik daaaar pas achter kom als de machine eenmaal werkt en zover ben ik voorlopig nog niet. :-)

EdingCNC heeft wel compensatiemogelijkheid voor backlash, dus mogelijk heb ik er helemaal geen last van?
Ondertussen al nagedacht hoe zo'n groot rondsel erop komt? Als je daar de diameter van weet, weet je hoeveel mm speling je uit dat deel kan verwachten. Daarnaast mag je tandwiel niet strak op je rack staan.
Backlashcompensatie wil je niet gebruiken. Daar gaat het allemaal niet mooier van lopen. Omkeerspeling kan erop zitten, maar onder lichte belasting kan deze ook weer helemaal wegvallen. Verwacht voor een dergelijk formaat machine uit aluminium niet dat je het over 2,5m binnen de 0,2mm nauwkeurig krijgt. Je bent ook afhankelijk van de klasse van je tandheugel. En al heb je dan wel een machine die binnen 0,1mm nauwkeurig is, de spanning in je plaatmateriaal is al flink. 1mm over 2m is geen uitzondering. Je werkt met hout, vergeet dat niet.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Vragen over zelfbouw portaalfrees met servo's en rack/pinion aandrijving

Bericht door demian »

Dank voor alle input, zeer verhelderend allemaal.

Aluminium heeft het 'grote' voordeel van makkelijk construeren, maar daar staan inmiddels een hoop nadelen tegenover.

Duur, andere uitzettings coefficient, toch ook weer niet recht dus, minder stabiele constructie tenzij je er serieus veel en duur aluminum voor gebruikt.

Staal is moeilijker te verwerken, ook niet recht, maar misschien moet ik de kritische onderdelen hiervan gewoon maar uitbesteden, misschien kan ik de bovenkant van de tafel laten maken, vlakken en spannings arm laten gloeien, evenals de brug, en dan de rest zelf doen. Dit is waar ik nu aan denk. Maar goed, dan moet er dus een stalen rechthoek gemaakt worden van ca 130 x 300 van koker profiel met tussenbalken.

Ik begeef me hier nu wel mee op een terrein waar ik helemaal geen verstand van heb, dus misschien goed om bedrijf te zoeken op dit gebied?

Zal wat gaan kosten vrees ik.. Hmm...ik ga er even een nachtje over slapen.
Plaats reactie