Handschoenen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Handschoenen

Bericht door Piet Versleijen »

Wat gebruiken jullie zoal voor handschoenen om contact met koelvloeistof zo veel mogelijk te vermijden?
Ik gebruik tot nog toe nitryl handschoenen, maar langer dan 3 kwartier tot een uur houden die het niet vol.
Ik ben benieuwd of dat er een alternatief hiervoor is.


Met vriendelijke groeten,

Piet Versleijen
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Handschoenen

Bericht door Swake »

Er zit een groot verschil in de qualiteit van die nitryl handschoenen. De betere zijn voelbaar dikker en gaan echt veel langer mee. Uiteraard kosten ze ook twee keer zoveel.

Mogelijks is die koelvloeistof of een nader product dat je gebruikt niet compatibel met nitryl en vreet het in, dan moet je overstappen op vinyl of zelfs latex. Die zijn op zich ook niet zo sterk en er bestaan ook verschillende kwaliteiten.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Handschoenen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Om eerlijk te zijn, gebruik ik NOOIT handschoenen in mijn werkplaats, tenzij ik aan het lassen ben, of aan het slijpen.
Voor de rest zijn handschoenen van welke soort dan ook bij mij taboe bij verspanende machines.
'k heb 1 machine met koelemulsie, en daar heb ik een handdoek bij hangen, een pufje perslucht blaft ook de meeste emulsie al van je werk af.
Wat ik ook wel een goede oplossing vond, gewoon een emmer water bij de machine zetten.. onderdeel klaar? eerst afspoelen..wat er dan nog aan emulsie aan zal zitten en wat je aan je handen krijgt is te verwaarlozen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Handschoenen

Bericht door Sven »

Ik heb in een zeer grijs verleden bij de hema nitril huishoudhandschoenen gekocht, bedoeld voor meermalig gebruik.
Geen idee of die nog ergens te vinden zijn en of je er wat aan hebt.

Als nitril niet echt tegen emulsie kan dan zal dikker het uiteindelijk ook niet uithouden.

Oh, Kunnen pvc handschoenen tegen koelemulsie?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
assink
Berichten: 2482
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Handschoenen

Bericht door assink »

Is dit niet wat?
https://www.degros.nl/m-safe-246or-nitr ... BUQAvD_BwE

Anders kijken hoe ze in dat in de USA doen, daar zijn ze gek op handschoenen :lol:
Snap die logica niet altijd, vooral niet in de horeca. Liever een paar keer vaker de handen wassen, dan dat ze maar 1 keer per dag van handschoenen wisselen :roll:

Volgens mij wil je juist dunne handschoenen die makkelijk scheuren in de nabijheid van roterende machines, alles waar textiel/leer in zit zou verboden moeten zijn.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Handschoenen

Bericht door Arie Kabaalstra »

assink schreef: 11 mei 2022 09:14 Anders kijken hoe ze in dat in de USA doen

Moet je vooral doen.. Wat je op TV ziet, en op Youtroep, toont vooral hoe het niet moet.. hoe vaak ik het niet zie.. Lassen zonder handschoenen, korte mouwen.. boren/slijpen zonder bril, handschoenen bij draaiende machines.. dingen waar mijn maag zich van omdraait.. maar ik heb in mijn leven al te veel bloed moeten opdweilen.. waardoor?.. gebruik van handschoenen bij machines.. en andere stommiteiten.

Voor Horlogemakers zijn er zogenaamde "Finger Cots", dat wil zeggen.. horlogemakers gebruiken deze dingen vaak.

Afbeelding

Voor wat de veiligheidsrisico's van deze dingen betreft.. daar ga ik mijn handen niet voor in het vuur (of welke draaiende machine dan ook ) steken.

Meestal pak je een onderdeel toch vooral met je vingertoppen beet, en zo krijg je in elk geval niet van die zweterige takken
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1129
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Handschoenen

Bericht door Bjornski1976 »

Omdat niet alles hetzelfde is heeft ieder chemisch product een SDS, safety data sheet. Hierop staat vermeld hoe het op te slaan, transporteren etcetera.. maar belangrijk welk soort persoonlijke bescherming te gebruiken.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie