C# Vraagje

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: C# Vraagje

Bericht door Arie Kabaalstra »

geprobeerd.. getest.. Noppes.. toen ik em eerst opstartte.. vroeg ie om de Runtime.. dus die heb ik geinstalleerd.. op de Laptop met Win 10 werkt het.. op de Werkplaats PC niet..

Nou heb ik Windhoos 10 op een USB zetpil liggen hier.. maar ik vrees dat mijn werkplaats PC dat niet fijn gaat vinden.. en dan nog het gezeur van Internet.. mijn Laptop krijg ik niet gestart als ie geen internet heeft.. en dat gezanik moet ik in mijn werkplaats niet hebben.. want ik heb daar (nog) geen internet..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: C# Vraagje

Bericht door hfjbuis »

Installeer het vs_remotetools.exe programma op de win7 pc. Daarmee kun je het programma en benodigde drivers deployen (installeren) en/of debuggen. Dat debuggen is toch iets wat je nodig hebt om fouten te traceren. Dat programma geeft ook aan wat er mis is of ontbreekt!!
Ik installeer en debug op deze manier ook mijn draaibank/verdeeltafel software op de andere PC's.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: C# Vraagje

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k ga het even proberen.. 't lastige is.. 'k zal wel iedere keer tussen de werkplaats en thuis moeten pendelen..

is een Upgrade naar Win10 in de werkplaats niet makkelijker?..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: C# Vraagje

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 23 jun 2022 00:10 'k ga het even proberen.. 't lastige is.. 'k zal wel iedere keer tussen de werkplaats en thuis moeten pendelen..
Dan neem je de PC toch mee naar huis totdat het werkt.
Arie Kabaalstra schreef: 23 jun 2022 00:10 is een Upgrade naar Win10 in de werkplaats niet makkelijker?..
Ik heb eens gegoogeld maar geen eenduidige informatie gevonden om windows10 zonder internet te gebruiken of installeren. Om Windows10 te installeren moet je ook toegang tot internet hebben, anders kan Windows niet controleren of de versie legaal is. Heb je geen internet, dan krijg je, dacht ik, een code die je ergens moet inkloppen.

Er is ook nog verschil tussen een cleane installatie en een upgrade. Daarnaast hangt het af of de huidige licentie code in de bios staat (OEM PC) of dat je een losse windows versie hebt gebruikt.

Een backup (HD image of 2e HD) lijkt mij wel zo veilig mocht je de upgrade gaan proberen
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: C# Vraagje

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 23 jun 2022 09:29 Dan neem je de PC toch mee naar huis totdat het werkt.
Om alles te testen, moet ik dan ook de EMCOturn 120 Tussen de snelbinders knopen?.. :lol:

Nah.. Daar kan ik eventueel ook de Psion 5 aan hangen..
Dan moet ik zo die 500 m maar even per auto afleggen..

Eigenlijk is het gewoon meer dan gemiddeld volkomen Kødt dat een PC tegenwoordig aan het internet "moet" hangen.. Mag ik dat zelf uitmaken ja?.. Ik bedoel.. Ik kan een Android apparaat ook gewoon opstarten zonder internet verbinding. en ik kan er ook prima mee werken..niets aan de hand..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: C# Vraagje

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 23 jun 2022 11:26 Om alles te testen, moet ik dan ook de EMCOturn 120 Tussen de snelbinders knopen?.. :lol:
Zet dan de ontwikkelomgeving op een laptop en neem die mee!. Dat hoeft geen W10 omgeving te zijn, alles VS2019 maar werkt!

Voor het op de PC te kunnen zetten van de software, heb je de EMCO niet nodig.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: C# Vraagje

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nou... de werkplaats PC werkt niet mee.. ik krijg de Debugger niet geinstalleerd.. Windhoos 10 wil er ook niet op.. te weinig intern geheugen, de Runtime voor Visual Studio krijg ik er ook niet op.. dus Visual studio installeren gaat ook niet.. 'k denk dat ik gewoon even moet kijken naar een PC die gewoon Windhoos 10 kan draaien.. en daar de zooi op zetten..

Wordt Vervolgd dus.. in de tussentijd maar verder met de Software "EMCOterminal", ik heb nog wat ideetjes voor functies om toe te voegen.. zoals een dialoogje voor het instellen van Toerental/snijsnelheid en voeding.
Dit omdat ik dat altijd na een Toolchange doe.. dus een dialoog voor Toolchange en dan de rest, gooit in één keer de benodigde code in mijn programma.. dat moet niet te moeilijk te schrijven zijn..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: C# Vraagje

Bericht door Arie Kabaalstra »

ondanks dat ik nog geen Werkplaats PC met Windhoos 10 heb, ben ik nog wel lekker aan het ontwikkelen met mijn programmaatje "EMCOterminal"..

Thuis draai ik het programma om de bewerkingsprogramma's voor de EMCOturn te schrijven, en ik heb vandeweek weer een leuke functie toegevoegd:
als je "\" typt, dan verschijnt er een hulpmenu met "Commandline Commando's", Type je bijvoorbeeld "\TURN" dan krijg je een Dialoog voor Langsdraaien, met "\FACE" 'tzelfde voor vlakdraaien, en dat zelfde geldt voor "\FILLET", en "\CHAMFER".
Nog niet alle code is erachter gebouwd, maar dat komt vanzelf.. "\TOOL" toont een dialoog voor een Toolwissel, en je kunt daar meteen de Snijsnelheid, (Maximum)toerental en voeding in mm/omwenteling of mm/min ingeven.

verder zijn er ook nog "\LOAD" en "\SAVE" voor het openen en opslaan van bestanden.. ja.. het kan ook met de Functietoetsen.. maar.. waarom ook niet.. er zullen ook Commando's komen voor ontvangen en verzenden, "\RECV" en "\SEND"..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: C# Vraagje

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 23 jun 2022 17:09 Nou... de werkplaats PC werkt niet mee.. ik krijg de Debugger niet geinstalleerd.. Windhoos 10 wil er ook niet op.. te weinig intern geheugen, de Runtime voor Visual Studio krijg ik er ook niet op.. dus Visual studio installeren gaat ook niet.. 'k denk dat ik gewoon even moet kijken naar een PC die gewoon Windhoos 10 kan draaien.. en daar de zooi op zetten..
Op mijn tablet, 1GB intern en 32GB SSD met Intel Atom processor draait Windows10 met mijn draaibank software en de VS2019 remote debugger.
De tablet is van scratch geïnstalleerd en er zit geen andere software op, dus ook geen VS2019. De VS2019 omgeving draait op mijn ontwikkel PC en van daaruit doe ik debuggen (via WiFi).
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 16 aug 2022 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: C# Vraagje

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 16 aug 2022 23:05 verder zijn er ook nog "\LOAD" en "\SAVE" voor het openen en opslaan van bestanden.. ja.. het kan ook met de Functietoetsen.. maar.. waarom ook niet.. er zullen ook Commando's komen voor ontvangen en verzenden, "\RECV" en "\SEND"..
Dan zou ik behalve \LOAD ook \L toevoegen, dat scheelt weer typen. Vergeet ook niet \? voor een lijst met alle commando's.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: C# Vraagje

Bericht door Arie Kabaalstra »

Daar zit wel wat in.. \L voor Load.. maar eh.. \F voor Facing.. of is het Fillet?..
hfjbuis schreef: 16 aug 2022 23:25 Vergeet ook niet \? voor een lijst met alle commando's.
Daar is aan gedacht.. zodra je een \ typt.. opent het venster met de lijst met commando's.
hfjbuis schreef: 16 aug 2022 23:21 Op mijn tablet, 1GB intern en 32GB SSD met Intel Atom processor draait Windows10 met mijn draaibank software en de VS2019 remote debugger.
De tablet is van scratch geïnstalleerd en er zit geen andere software op, dus ook geen VS2019. De VS2019 omgeving draait op mijn ontwikkel PC en van daaruit doe ik debuggen (via WiFi).
Wat is dat voor een Tablet?.. waar koop ik zoiets, en wat kost het?.. kan daar ook een normaal toetsenbord aan?..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: C# Vraagje

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 18 aug 2022 14:30 Wat is dat voor een Tablet?.. waar koop ik zoiets, en wat kost het?.. kan daar ook een normaal toetsenbord aan?.
Dat is een "Trekstor Tablet Wintron 7 inch" destijds (2016) gekocht voor € 70,--, toen Windows licenties voor kleine tablets nog gratis waren. Daar kan een USB (dongle) toetsenbord en muis aan.
Hij is niet meer leverbaar en een 10" vindt ik prettiger. Mijn 10" is een afdankertje uit de familie.

Mijn 10" heeft een los (magneet koppeling in de harde beschermhoes) toetsenbord en dat is handig bij de (re)installatie.

Tablets zijn duur geworden. Een refurbished model is te overwegen, maar ook daar vragen ze momenteel de hoofdprijs voor.
Arie Kabaalstra schreef: 18 aug 2022 14:30 Daar zit wel wat in.. \L voor Load.. maar eh.. \F voor Facing.. of is het Fillet?..
Facing is de meest gebruikte dus \F en dan \Fi voor filet of \F{tab} om te schakelen tussen alle mogelijke functie die beginnen met een F.

Ik heb maar 6 functietoetsen toegewezen (facing, turning, chamfer, parting, threading, en setup. Daar zou ik nog tapping en drilling aan kunnen toevoegen. De rest van de functies worden niet zo vaak gebruikt dat een functietoets wenselijk is. Op de tablet heb ik sowieso niets aan functietoetsen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: C# Vraagje

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik blijf toch Tobben met RegEx.. voor mij is en blijft het alsof in Malbolge, BrainFuck of Aargh! moet programmeren..

de "uitdaging" M en G Codes... Ik wil Syntax markeringen hebben voor M en G Codes, maar zo dat ie NIET de kleur van een M of een G veranderd als die bijvoorbeeld in een Gosub staan, of in een Opmerking zoals ;Move to startpoint

Dus... G01 X20 Y20 Z20 is goed..
maar... Gosub Finish.. is niet goed

Hoe RegEx ik dat?
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: C# Vraagje

Bericht door MeMoRy »

Wat zijn precies de eisen? Wat maakt iets een G/M code? Staat de code altijd los?
(Ik weet niet zoveel van g code, redelijk wat van regex en veel van C#)
Plaats reactie