Kan een 230 volt HY VFD i.c.m. een 380v spindle motor?

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kan een 230 volt HY VFD i.c.m. een 380v spindle motor?

Bericht door DaBit »

Jouw simpele HY kun je ook in de bovenste regionen instellen. Of anders gezegd: als je een gewone 50Hz motor aansluit op een frequentieregelaar kun je die ook op 75Hz laten draaien.

Maar inderdaad: doe het grof verkeerd en je kunt de rook wel laten ontsnappen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kan een 230 volt HY VFD i.c.m. een 380v spindle motor?

Bericht door benkr »

Jan, ik heb nog een gloednieuwe 2,2kW eenfase VFD liggen, die mag je voor 150 Euro overnemen als je wil.
Omron VFD 1.jpg
Omron VFD 3.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Kan een 230 volt HY VFD i.c.m. een 380v spindle motor?

Bericht door Jantje2k »

Ben, klinkt goed maar ik heb 0 verstand van hoe de parameters moeten worden ingesteld enzo. Als ik de motor meeneem, zie je het dan zitten om me te helpen met het instellen?
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kan een 230 volt HY VFD i.c.m. een 380v spindle motor?

Bericht door benkr »

Ik wil het best proberen, maar ik heb dit ook nog nooit gedaan, daarom denk ik dat een ritje naar DaBit (als hij dat wil) een beter idee is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kan een 230 volt HY VFD i.c.m. een 380v spindle motor?

Bericht door DaBit »

Altijd welkom met motor, VFD en de manual. :P
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Kan een 230 volt HY VFD i.c.m. een 380v spindle motor?

Bericht door Kars-cnc »

Voor je het "gereduceerd vermogen" traject in gaat met een 230V VFD op je huidige spindel zou ik even kijken wat het ingangsspanningsbereik van je huidige VFD is. De kans dat 230V nog goed gaat is niet zo groot, maar stel...
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Kan een 230 volt HY VFD i.c.m. een 380v spindle motor?

Bericht door Jantje2k »

Kars-cnc schreef: 03 feb 2022 07:38 Voor je het "gereduceerd vermogen" traject in gaat met een 230V VFD op je huidige spindel zou ik even kijken wat het ingangsspanningsbereik van je huidige VFD is. De kans dat 230V nog goed gaat is niet zo groot, maar stel...
Dat hoopte ik in eerste instantie ook al, maar dat mag helaas niet zo zijn :roll:
nZe4jG6Gf6z3rbrVI7N3qElDRQ6VQNlnJ1xrBhNmB8fLp3g7q9I3gOuLECqz8SoN7321HT-Mj1J1wkgeqC8Iw2WGBdT_IpSGJZtA4Eo7fUXC7hd2Fz_ELv6gd7769BkXELqEfiyGojasJlKLLUNKm7XKTEBNZ_iuJcRf7yPB9LGKaJ1HAevujlgvOl6mb8wR7I_kpsS49dgQe3e63.jpg
Benkr en dabit, in dat geval bedankt voor het aanbod, maar ik had ook op marktplaats al iemand gesproken en die kon gelijk de parameters instellen en die woont ook dichterbij. Dat is dan voor mij qua reistijd e.d. gemakkelijker.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Kan een 230 volt HY VFD i.c.m. een 380v spindle motor?

Bericht door Kars-cnc »

Dat zal inderdaad niet lukken. Hij mag wel vrij fors meer spanning hebben maar niet minder helaas.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Kan een 230 volt HY VFD i.c.m. een 380v spindle motor?

Bericht door Bjornski1976 »

Op de bovenstaande foto moet de ingangsspanning van de vfd tussen de 380 en 400Vac 50-60Hz liggen. Ook moet
je 3 fase aansluiten.

Was dit nou niet het hele punt om te veranderen zodat het op 230Vac50Hz ging werken met de bestaande motor?

Ik denk niet dat dat de oplossing is.

Een VF die enkel fase gevoed wordt met 230Vac50Hz en die 3 fase 230Vac uitstuurt geef ik meer kans.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kan een 230 volt HY VFD i.c.m. een 380v spindle motor?

Bericht door benkr »

Ja, dat had ik nog niet gezien, maar los daar van:
Een VFD op 230V aansluiten en zorgen dat er een 380V motor op draait is zo gebeurd, dat kan iedereen, maar zorgen dat er het maximaal haalbare vermogen uitkomt dat is nog niet zo makkelijk, dan moet je gaan spelen met wat parameters die daar op van invloed zijn. Maar evengoed zorgen diezelfde parameters er voor dat de bekende rook al stevig op de loer ligt, je moet dus heeeeeel erg goed weten wat je aan het doen bent, dat was de reden dat ik naar DaBit wees. Ik ben echt bang dat de persoon die jou zou helpen hoer niet zo goed van op de hoogte is, zoals ik begon, die motor laten draaien is zo gebeurd, het optimale instellen is echt wat anders, en dat zal zeker niet gaan met de VFD van het plaatje, dat is in de basis precies dezelfde VFD als die je al hebt.
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Kan een 230 volt HY VFD i.c.m. een 380v spindle motor?

Bericht door Jantje2k »

Ja dat bovenstaande plaatje is van de VFD die ik op dit moment heb, dus die nu in de kast hangt.

Ik ben vanmiddag bij de man van marktplaats langs geweest, we hebben de vfd ingesteld en de motor draait in ieder geval (zelfs zonder rook eruit te laten komen) :lol:

De standaard frequentie is ingesteld op 230 hertz, zodat ook 230 volt ervoor zorgt dat er al de maximale voltage wordt gezonden, zodat daarna de toeren nog wel omhooggaan, maar het vermogen inzakt. Dat gebeurt zo ongeveer rond de 14000 toeren (24000 / wortel(3)) als ik goed begrepen had.

We hebben ook het ampère gemeten als de motor draait, dan zag je inderdaad ook dat het vermogen met zo'n 40% zakt zodra je boven die 14000 toeren uitkomt. Als ik dat allemaal zo zag heb ik in ieder geval het gevoel dat het goed is gegaan.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kan een 230 volt HY VFD i.c.m. een 380v spindle motor?

Bericht door DaBit »

Lijkt mij wel. Als je bij mij was gekomen had ik precies hetzelfde gedaan en dezelfde getalletjes verwacht.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Kan een 230 volt HY VFD i.c.m. een 380v spindle motor?

Bericht door Jantje2k »

Wat ik nu echter niet helemaal snap:
Ik maak gebruik van de EdingCNC CPU 5A4E. Ik heb een schneider VFD. Ik zet de PWMV port van Eding op de 10-volt poort van de vfd, de gnd van Eding op de common van de vfd en de tool_out van eding op de forward_rev van de VFD, maar toch gaan het aantal Hertz altijd naar de 400, ook als ik de toeren in Eding veel lager heb staan. Is dat een instelling binnen Edingcnc of binnen de VFD?
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kan een 230 volt HY VFD i.c.m. een 380v spindle motor?

Bericht door benkr »

Ik denk dat je je VFD nog moet vertellen dat die zijn stuursignaal vanaf de 0 - 10V ingang krijgt.
Waarschijnlijk heeft de persoon die de VFD voor jou heeft ingesteld deze instelling gewijzigd om te kunnen testen.
Plaats reactie