Kopieerdraaibank

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
2ers
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2022 13:20

Kopieerdraaibank

Bericht door 2ers »

Hoi

Wij zijn op zoek naar iemand die ons kan helpen met een kopieerdraaibank ( iets specifiek).
kan er ons iemand helpen bij het uitwerken van een draaibank waarop balsa hout op geprikt wordt en uitgefreesd wordt .. enventueel via zelfgemaakte mallen of via CNC als dit te doen is voor redelijk budget. De machine moet op een burau passen en niet voor in een werkhuis.. we kunnen foto's tonen van machine die al bestaan . Mvg
Goudgele
Berichten: 517
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Kopieerdraaibank

Bericht door Goudgele »

Ik zou zeggen, plaats eens wat foto's en vertel erbij wat je wil kunnen maken met zo'n kopieerdraaibank. Misschien dat iemand je dan in de juiste richting kan helpen voor het aanschaffen van zo'n machine.
En definieer even wat je een redelijk budget vindt.
2ers
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2022 13:20

Re: Kopieerdraaibank

Bericht door 2ers »

Screenshot_20220203_121409_com.facebook.orca.jpg
De machine zou moeten dienen om visdobbers te maken uit balsahout.
(mag dus een draaibank zijn die aan de hand van een geleider een mal volgt en zo de vorm van de dobber in het hout uitzaagt). Op de foto is zo een (draaibank) machine (met mal)
Kwa richtprijs is het op zich moeilijk om daar een bedrag op te kleven. We willen wel een degelijke / duurzame machine...
We willen ook eventueel horen of er opties zijn dat dit zonder mal kan ( dus cnc..) maar daar weten we niet of dit mogelijk is voor iemand met weinig tot geen kennis daarvan).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kopieerdraaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Grappig, is inmiddels ruim 50 jaar geleden toen de beroepsknutselaar waar ik altijd rondhing zo’n dobbermachine maakte. Precies zoal jij beschrijft.
1 ding weet ik nog wel, ze gebruikten een schuurtrommel om te verspanen, geen draaibeitel. Maar dat wil niet zeggen dat draaien niet zou gaan.
Staat me vaag bij dat er hier op het forum eerder over dobber productie werd gesproken.

Wanneer dat verspanende deel op een arm zit welke door een rolletje opgetild kan worden, kun je vervolgens de slede over de lengte bewegen, waarbij het rolletje een mal volgt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3071
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Kopieerdraaibank

Bericht door hfjbuis »

Mijn kleinste CNC draaibank is schoon aan de haak toch nog ruim 70kg. De kale draaibank kost nu nieuw € 500 en de ombouw naar CNC €150,-- (Prijzen november 2021). Dat is best veel geld!!!
De machine moet op een burau passen
Voor dobbers zou ik een kleine gebruikte proxon kopen en die ombouwen naar CNC met Nema17 steppers en een GRBL controller met (losse) stepstick drivers. Dan schat ik de CNC ombouw zonder PC op zo'n € 100,-- Daarmee heb je een kleine lichte machine die je gemakkelijk ergens neer kan zetten.
Er zijn ook proxon CNC draaibanken die regelmatig op Marktplaats voorbij komen en ze zijn ook nog nieuw verkrijgbaar.

Als je nu al dobbers kunt draaien, dan is het goed te doen om CNC draaien te leren. Gezien de zelf gebouwde draaibank, denk ik dat ook de CNC ombouw niet voor al te veel problemen zal zorgen.

Als je de zelf gemaakte dobbers wilt gaan verkopen, moet goed inschatten hoe veel dobbers je per uur kunt maken en of zich dat loont!!!!

Met een kopierdraaibank heb ik geen ervaring. Een proxon ombouwen zoals de zelf gebouwde draaibank zal voor jullie ook geen grote problemen opleveren.

Jullie kunnen altijd een keer naar Hoensbroek komen of te zien of het CNC draaien/ombouwen voor jullie wat is. Neem dan wat hout, hulpstukken en een schets van de dobber mee, dan zit er misschien nog een nieuwe dobber in.

Ik zie op AlieExpress en BangGood ook graveermachines met een 4e as, ook daar zou het mee kunnen.
Een voorbeeld (let op de verzendkosten):
https://nl.aliexpress.com/item/10050036 ... mainSearch
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3071
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Kopieerdraaibank

Bericht door hfjbuis »

Ik kwam deze video tegen over het maken van dobbers.
https://www.youtube.com/watch?v=VCbdGBAbxsY
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Bernhard
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 okt 2013 15:13

Re: Kopieerdraaibank

Bericht door Bernhard »

2ers ben je er al uit met de hulp met de kopieerdraaibank zo nee dan horen wij dat wel.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3071
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Kopieerdraaibank

Bericht door hfjbuis »

Kijk hier eens naar:
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie