Driver y as slaat halverwege programma uit

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bozoocas
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 sep 2012 23:01

Driver y as slaat halverwege programma uit

Bericht door Bozoocas »

Hallo. Ik heb een diy cnc gemaakt. Arduino 23 nema motoren en Tb6600 drivers. Programma easel. Draait perfect.
Maar telkens slaat de driver van de y as uit. Nu is alles nogal zwaar uitgevoerd. Kan het zijn dat de driver daarom uitvalt. Voelt niet warmer aan dan de andere drivers. Motoren ook niet. Is het slim om twee motoren op de y as te plaatsen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Driver y as slaat halverwege programma uit

Bericht door hfjbuis »

Uitval kan komen door de driver maar ook door de voeding.

Die TB6600 drivers (ik heb ze ook) hebben geen koelpasta tussen de TB6600 chip en het koelelement. Als de chip snel opwarmt, dan val de driver uit zonder dat het koelelement warm wordt. Als je langzaam draait, wordt de stroom erg hoog en kan het zaakje ook uitvallen.

Je kunt beginnen met de stroom van de Y-as te verlagen met de helft en dan kijken hoe ver je komt. Een hogere stroom (of spanning) geeft niet altijd meer snelheid, zeker niet bij de TB6600 driver.

Het kan ook met de driver te maken hebben. Ik heb ook een slecht gesoldeerde TB6600 gehad. Na opnieuw solderen van de chip was het probleem opgelost. Je kunt de driver van de X-as eens omwisselen met die van de Y-as. Als je daarmee het probleem niet kunt oplossen, kun je wel al iets uitsluiten.

Mocht je ooit je drivers willen/moeten vervangen, de DM566 is ook een low cost driver die iets meer stroom kan hebben en ook nog digitaal is. Ik heb er zo'n €13,-- voor betaald.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie