Ventilator van een HuanYang VFD veranderen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Ventilator van een HuanYang VFD veranderen

Bericht door Kars-cnc »

Ik heb een HuanYang VFD net als velen hier (1.5kW versie in mijn geval).

HY VFD buiten installatiekast.jpg

Nu zit daar zo'n klein rot-ventilatortje in wat een lawaai maakt alsof het een airco is. De VFD zit bij mij buiten m'n installatie kastje gemonteerd, dat zal ook een deel van het probleem zijn.

Als je freest is dat lawaai geen probleem maar als beginner zit ik best veel achter de machine zonder dat de spindel draait. Nu had ik bedacht dat het geen probleem mag zijn om die ventilator uit te schakelen als de VFD geen vermogen hoeft te leveren.

Er vanuit gaande dat het een DC ventilatortje is wil ik een transistor in serie met de ventilator zetten die open gestuurd wordt als het "Run" signaal actief wordt.

Nu kan ik mij herinneren van toen ik hem pas had dat het nog niet zo gemakkelijk leek om hem uit elkaar te halen... Ik weet niet meer waarvoor ik dat toen wilde, maar wel dan ik na een korte poging besloten had dat ik misschien beter eerst maar eens zou kunnen gaan frezen i.p.v. de VFD kapot te maken ;-)

Heeft iemand hier ervaring met het uit elkaar halen van zo'n VFD?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
HD13
Berichten: 691
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Ventilator van een HuanYang VFD veranderen

Bericht door HD13 »

Eh, gewoon beginnen......
Draadjes los en nummeren, noteren zodat het weer 1 op 1 terug kan.

Daarna op je dooie gemak kijken hoe zo'n ding in elkaar zit.

Ventilator.
Vaak zit er een relaisuitgang op welke te programeren is.
Deze kun je dan meestal zo programeren dat deze pas schakelt als er een run comando is.
Manual hievoor doorspitten.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Ventilator van een HuanYang VFD veranderen

Bericht door zeeschuim »

is er geen parameter voor de ventilator die je kunt veranderen?
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ventilator van een HuanYang VFD veranderen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik had laatst een ander merk (INVT) chinees vfd-tje, daar zat de ventilator achter een roostertje wat makkelijk open kon, en het ventilatortje zat met een stekkertje. Helemaal bedacht op makkelijk vervangen bij defect.
Maar misschien als je beter kijkt kan bij jouw dat luchtrooster ook makkelijk los.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Ventilator van een HuanYang VFD veranderen

Bericht door remon_v »

Heb dit film ooit een keer gekeken, misschien heb je er iets aan:

https://youtu.be/x882vvX_L7Y
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ventilator van een HuanYang VFD veranderen

Bericht door Kjelt »

Ellendige constructie.
Als je dezelfde versie hebt dan twee keuzes:
- Ventilator vervangen door een van het merk Noctua let wel op dezelfde m3/uur capaciteit.
Dan kun je hem losknippen en nieuwe op de draadjes solderen met krimpkous
- Kleine ventilator verwijderen en aan de buitenkant een grotere 12cm ventilator plaatsen met vingerbescherming.
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ventilator van een HuanYang VFD veranderen

Bericht door benkr »

Ik heb er twee weken geleden nog eentje in de schrootbak gemikt, geen idee of die er nog ligt. Als dat zo is dan is dat een leuk object om uit te vinden hoe je zoiets uit elkaar haalt. Is niet echt moeilijk, maar er zijn een of twee draadjes die je even los moet solderen om het gemakkelijk te maken.
Voor 7,25 is dat stoffelijk overschot dan bij jou. Ik hoor het wel.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Ventilator van een HuanYang VFD veranderen

Bericht door Kars-cnc »

Allemaal heel erg bedankt voor de tips en ideeën! Vooral het filmpje waar Remon_V naar verwijst is erg nuttig. In de eerste plaats wordt hier duidelijk in beeld gebracht hoe je een en ander uit elkaar kunt halen maar het allerbelangrijkste, ik zie hier pas dat het ventilatortje onder een open klapbaar roostertje zit!

Ik heb het even gecheckt bij die van mij en inderdaad pak je het ventilatortje er zo uit. De snoertjes zijn dan lang genoeg om af te knippen en weer aan te solderen dus hier ga ik wel wat mee kunnen!

@Ben, bedankt voor je aanbod maar ik denk niet dat het nodig is...
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Ventilator van een HuanYang VFD veranderen

Bericht door FreesKever »

voor wat het waard is:

Ik heb er zelf aan de buuitenkant een grotere ventilator tegenaan geschroefd met spaanplaat schroeven.

Wel voorboren.
Simpel en effectief.

De ventilator is overigens een 24V type.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ventilator van een HuanYang VFD veranderen

Bericht door DaBit »

Ik ga voor Kjelt z'n eerste optie: ventilatortje vervangen door een Noctua equivalent, mits die bestaat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Ventilator van een HuanYang VFD veranderen

Bericht door Kars-cnc »

Hmm... misschien moet ik dan maar eens kijken naar Noctua fans. Zo'n ventilator 1 op 1 vervangen is wel de eenvoudigste oplossing. Al is uitschakelen met zekerheid het stilst 8)

Bij een onderzoekje wat ik in een grijs verleden eens heb gedaan bleek geen enkele leverancier in staat eenzelfde afmeting ventilator te maken met dezelfde opbrengst EN statische druk zonder daar toch wel het nodige geluid bij te maken. De verschillen bleken uiteindelijk niet groter dan 2 a 4dB. Dat kan overigens wel net het verschil maken tussen irritant en acceptabel. De basis fout zit vaak in het design van het apparaat; te klein ventilatortje, te weinig luchtopeningen voor een gemakkelijke doorstroming, resonerende holtes etc. Daar kan ik alleen wat aan veranderen als ik ga voor de oplossing die Freeskever en Kjelt aandragen, een grotere ventilator er boven monteren.

Ik denk er nog eens over na, gewoon uitschakelen zo'n rotding geeft wel een stukje genoegdoening :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ventilator van een HuanYang VFD veranderen

Bericht door Kjelt »

Voor mijn 10Gb netwerk switches heb ik destijds de lawaaierige fannetjes vervangen door Noctuas en dat scheelde erg veel. Het zijn de goede kogellagers icm aangepaste fanbladen die het verschil maken.
Weer een ander alternatief zou een betere vfd kunnen zijn van Danfoss bv. Dan heb je er meteen wat voordelen bij zoals makkelijke programmering, betere aansturing en beveiliging. Tweedehands zijn die rond de 200-250 wel te vinden.
Plaats reactie