Is dit een domme vraag?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Is dit een domme vraag?

Bericht door Sven »

Mijn dochter vertelde over de eindeloze cyclus van water.

Ik mijmerde langzaam weg naar energiebesparing en zo, en al die co2 die dan niet in de atmosfeer komt.

Maareh, samen met al die co2 is toch ook een boel water vrijgekomen en zuurstof opgenomen?
Is dat in verhouding dan zo weinig dat je die verandering in de concentraties niet terug ziet?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Is dit een domme vraag?

Bericht door xander janssen »

Zeker geen domne vraag.

CO2 concentratie is in ppm's, zuurstof is ongeveer 20%. Die zal wel afgenomen zijn maar ppm's zie je (bijna) niet op die 20%.

Wat betreft het water dat bij verbranding ontstaat, dat wordt regen en wordt de zee iets voller van.
FreesKever
Berichten: 632
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Is dit een domme vraag?

Bericht door FreesKever »

Ja, het is een domme vraag om te vragen of iets een domme vraag is.
Het is ook niet slim om dat als titel / onderwerp voor je bericht te gebruiken.

Dat wou ik even kwijt.
Misschien kan ik wel motivatie vinden om je volgende bericht te lezen, mits het een titel heeft waar ik denk iets over te weten.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1010
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Is dit een domme vraag?

Bericht door Markus »

en al die co2 die dan niet in de atmosfeer komt.
Wat is goed voor ons en wat voor de aarde ? hoeveel parts per million(ppm) CO2 is eigenlijk normaal voor de aarde ?

daar zijn ze nog niet uit

en dan dit

https://www.nasa.gov/feature/goddard/20 ... ning-earth

kijk maar eens wat ze nog steeds in onze glastuinbouw doen, CO2 toevoegen, groeit sneller

Meer groen = meer eten voor dieren = meer eten voor ons, nou ja meer eten voor mensen die veel moeilijker aan eten komen dan wij

Greezt,

Markus
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Is dit een domme vraag?

Bericht door Robbie »

Beste mede forummers,
Heel lang geleden leerden we op school en ook thuis dat domme vragen niet bestaan, m.a.w. durf te vragen.
Maar nu kom ik iemand tegen die het tegenovergestelde beweert en de vragensteller wegzet als domkop.
Sven stelt zijn vraag in alle bescheidenheid, dan vraag ik me af waar de behoefte vandaan komt om te reageren zoals Freeskever deed.
De vraag was niet zo dom, want Freeskever had ook geen antwoord. Ik denk dat dit soort reacties een forum niet aantrekkelijker maakt.
Groeten,
Rob.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Is dit een domme vraag?

Bericht door Floppy »

Code: Selecteer alles

kijk maar eens wat ze nog steeds in onze glastuinbouw doen, CO2 toevoegen, groeit sneller
Meer groen = meer eten voor dieren = meer eten voor ons, nou ja meer eten voor mensen die veel moeilijker aan eten komen dan wij
Schiet lekker op als je plantjes harder groeien en vervolgens door een orkaan of overstroming vernietigd worden.
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Is dit een domme vraag?

Bericht door bbg »

Robbie schreef: 06 feb 2022 20:20 Beste mede forummers,
Heel lang geleden leerden we op school en ook thuis dat domme vragen niet bestaan, m.a.w. durf te vragen.
Maar nu kom ik iemand tegen die het tegenovergestelde beweert en de vragensteller wegzet als domkop.
Sven stelt zijn vraag in alle bescheidenheid, dan vraag ik me af waar de behoefte vandaan komt om te reageren zoals Freeskever deed.
De vraag was niet zo dom, want Freeskever had ook geen antwoord. Ik denk dat dit soort reacties een forum niet aantrekkelijker maakt.
Groeten,
Rob.
+1
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Is dit een domme vraag?

Bericht door Sven »

Ach ja, de co2 wordt natuurlijk weer door de planten opgenomen. Misschien niet zoveel als fijn zou zijn maar toch.

Maar is de hoeveelheid water die er bij komt door verbranding dan gewoon zo'n klein beetje dat je het op het waterpeil niet merkt?
Ik heb geen idee van de verhoudingen waar het hier om gaat en voor ik alle gegevens gevonden heb om het uit te kunnen rekenen... Dan doe ik liever andere dingen.

Vandaar de vraag, misschien is het gesneden koek voor een van de leden ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Is dit een domme vraag?

Bericht door DaBit »

Beetje achterkant bierviltje:

Verbranden van een kilo benzine levert je ongeveer anderhalve kilo water op (en 3 kilo CO2).
Wereldwijd heb je het dan over ~50 miljoen kilo water per dag. Oftewel ongeveer 1/20ste kubieke kilometer.
Volgens de USGS hebben we ongeveer 1386 miljoen kubieke kilometer aan water op onze aardkloot. Het verbranden van die benzine is dus zo'n beetje een extra druppel water in een zwembad kiepen.

Daar komt nog gas, kolen, stookolie, etcetera bij. Nouja, dan zijn het 5 druppels in een zwembad.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2135
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Is dit een domme vraag?

Bericht door spinningwheels »

Robbie schreef: 06 feb 2022 20:20 Beste mede forummers,
Heel lang geleden leerden we op school en ook thuis dat domme vragen niet bestaan, m.a.w. durf te vragen.
Maar nu kom ik iemand tegen die het tegenovergestelde beweert en de vragensteller wegzet als domkop.
Sven stelt zijn vraag in alle bescheidenheid, dan vraag ik me af waar de behoefte vandaan komt om te reageren zoals Freeskever deed.
De vraag was niet zo dom, want Freeskever had ook geen antwoord. Ik denk dat dit soort reacties een forum niet aantrekkelijker maakt.
Groeten,
Rob.
Eigenlijk heeft iedereen wel geleerd dat domme vragen niet bestaan. Dus dan is het stellen van de vraag "Is dit een domme vraag " Op zich wel een klein beetje dom, aangezien iedereen wel weet dat domme vragen niet bestaan.
Maar dat druist dan weer tegen de regel in dat domme vragen niet bestaan.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 904
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Is dit een domme vraag?

Bericht door joopbos »

Aan elke gestelde vraag ligt nieuwsgierigheid ten grondslag.
Wetenschap drijft op nieuwsgierigheid.
Alle antwoorden op alle gestelde vragen hebben ons dus gebracht waar we zijn.
Blijf dus vragen.
henkzelf
Donateur
Berichten: 322
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Is dit een domme vraag?

Bericht door henkzelf »

Als ik lang nadenk, en heel erg mijn best doe, dan kan ik wel een vraag verzinnen die echt heel dom is.
Of denken jullie van niet? ;-)
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Is dit een domme vraag?

Bericht door motormuis »

henkzelf schreef: 07 feb 2022 13:56 Als ik lang nadenk, en heel erg mijn best doe, dan kan ik wel een vraag verzinnen die echt heel dom is.
Of denken jullie van niet? ;-)
er zijn geen domme vragen alleen domme andworden :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Is dit een domme vraag?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

henkzelf schreef: 07 feb 2022 13:56 Als ik lang nadenk, en heel erg mijn best doe, dan kan ik wel een vraag verzinnen die echt heel dom is.
Of denken jullie van niet? ;-)
Moet je maar eens goed opletten als er weer journalisten vragen gaan stellen tijdens de corona persconferentie. :lol:
(maar die hebben daar dan ook een speciale opleiding voor genoten)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie