CNC Freesmachine SIM Thirío

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Alie148
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 jan 2022 00:11

Re: CNC Freesmachine SIM Thirío

Bericht door Alie148 »

Klopt komt inderdaad douane en btw etc bij.

Voor de goede orde, welke formaten heb je BT30, ik zie ER20,32,40 als zijnde ISO 30?
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: CNC Freesmachine SIM Thirío

Bericht door FreesKever »

Ik heb een groene ER20, gekocht bij de winkel die hem in vier varianten levert, en ik heb de duurste van de 3 genomen, "waterdicht" en "hoog toeren" en hoekkontact lagers. In de goedkopere zitten meestal kegellagers.

Maar dat had ik al geschreven.
Of interpreteer ik je vraag verkeerd?
Alie148
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 jan 2022 00:11

Re: CNC Freesmachine SIM Thirío

Bericht door Alie148 »

Ah, ik ben denk ik in de war met type spindel benaming tussen BT30, ISO30 en ER20 bijvoorbeeld. ZIe dat BT30 en ISO30 op elkaar lijkt en waarschijnlijk hetzelfde is(?).

Ik denk dat er ook een soortgelijke spindel er op komt. Met combinatie van een 1,5 kW alie 6Nm 2500rpm servo combi. Even gerekend voor freesvermogen met Specific cutting force van verschillende staal en alu voor zeg frees van 10 mm en paar mm aanzet.

Eerste stuk 3d gemoduleerd. Brug met idee uit platen laten laseren en zo dicht hechten. Heeft nog spleet ruimte nodig.
Idee is om schoren intern in te brengen. Beide kanten 45 graden vlak slijpen en ook dicht lassen van verticale plaat. Denk wel leuk om eerst een solidworks simulatietje, om te kijken wat doorbuiging doet in vergelijking zonder of massief te maken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNC Freesmachine SIM Thirío

Bericht door DaBit »

Ik zou de moeite van het vlakslijpen e.d. niet doen. Gewoon alles vast zetten met wat puntlasjes en het gaat geen kant meer op. Denk maar gewoon dat je het met M4 boutjes aan elkaar aan het bouten bent. Als je die dingen er normaal 50 zou plaatsen dan voldoen 50 laspuntjes met 4mm diameter net zo goed.

Sterkte is immers amper van belang, de stijfheid word niet significant beter als je alles vol aflast.

Voor de 'lokale stijfheid' zou je de kant waar rails op komen eventueel wat dikkere plaat kunnen maken. Als je zo'n koker maakt uit 0,8mm staalplaat is-ie heel stijf, maar het is een beetje hetzelfde als je rails op het vel van een trommel monteren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Alie148
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 jan 2022 00:11

Re: CNC Freesmachine SIM Thirío

Bericht door Alie148 »

Oke! Idee is om rails x-as 1 op horizontaal vlak te monteren en 1 op verticaal. Voor beide aan buiten zijde dicht bij randen van de platen.

Nu heb ik 15mm platen gebruikt, het gangbare plaat materiaal wat ik zo via werk kan laten snijden. Nu al zonder schotten 65 kg schoon aan de haak.

Zo even, op mn snipperdag, THK SRG35 rol cilinders ophalen. Lengte 1240, ideaal om ze in 2 stukken te slijpen en te gebruiken voor de z-as in combinatie met de 25mm spindels die 645mm lang.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: CNC Freesmachine SIM Thirío

Bericht door FreesKever »

Al die "30" tapers lijken veel op elkaar. BT30, ISO30 BlaBla30.
De conus is van allemaal hetzelfde, de verschillen zitten in de flens aan de onderkant, en aan de aantrek draad aan de bovenkant.

De "BT" is (denk ik) de meest gebruikte. Aan de bovenkant wordt er meestal een knobbeltje in geschroeft waarme de ATC (Automatic Tool Changer) hem vast pakt en aan de onderkant zitten er uitsparingen in voor de meeneem-spieen.

Een van de eerste varianten van deze konus had aan de bovenkant een buisje met schroefdraad er op staan. Die was toen specifiek bedoeld voor een manuale aantrekdraad.

De "30" staat voor (ongeveer) de grootste diameter van de konus. Hij is er ook in 20mm 25mm, 40mm en 50mm varianten.
30mm is het meest gebruikt. Dikker is stijver, maar dunner als 30mm is niet goedkoper, terwijl groter ald 30mm wel fors duurder wordt. De diameter van de lagers van de spindel moeten er ook omheen passen, alles schaalt mee.

De "ER" staat voor "Eccentric Ring". Dit is een spantangen systeem. Met de excentrische ring word de spantang uit de houder getrokken bij het los draaien.
Het getal geeft de grootste diameter van de buitenkant van de spantang aan. Deze zijn er ook in verschillende maten ER7, ER11, ER16, ER20, ER32, ER40.

Vaak kom je een combinatie van deze twee tegen. De BT30 is dan de opname in de machine spindel, terwijl de aan de andere kant van de houder een ER spantang zit om de ronde schacht van de frees zelf in te klemmen.

Zoek maar wat plaatjes op, dan wordt het snel duidelijker.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: CNC Freesmachine SIM Thirío

Bericht door FreesKever »

Kleine hechtlastjes zoals DaBit zegt is niet genoeg.

Korte lassen is wel goed, maar ik zou ze minimaal 10mm maken.
Er komen toch altijd spanningen in bij het lassen, en als de hechtlassen te kort zijn kunnen ze breken.

Ook:
Teken eerst af waar je de lassen wilt, en sliijp op die plaatsen wat schuine kanten aan je platen voordat je ze in elkaar schuift.
Dan kun je het driehoekje vol lassen tot het vlak ligt.

Kijk eens op youtube naar laswerk. Vaak zit spul stijf tegen elkaar, wordt het aan elkaar gelast met een bolle las, en wordt daarna de las weer vlak geslepen. Dan ben je afhankelijk van je (onbekende) inbranding.

Als je het slijpen doet voor je gaat lassen, en je last goed, dan is het vrijwel vlak na het lassen

Al die zig-zag lijnen zijn ook volkomen zinloos.
Hier en daar een klein nokje er op zodat je dingen gemakkelijk kunt positioneren is genoeg, en het is minder tekenwerk.

Zelf blijf ik bij m'n UNP profielen.
Niet alleen omdat ik geen laser snijder heb, maar ook omdat ik denk dat het goedkoper en beter is.
Bij jou zitten alle lassen op de hoeken, en daar heb je de grootste materiaal spanningen.
2 UNP profielen in de lengte tegen elkaar en de las zelf word bijna niet belast (lassen aan de kopse kanten wel).
UNP profielen hebben ook een vrij nette strakke hoek aan de "buitenkant". Ik zelf vind die zig-zag lijnen ook niet mooi.

Probeer te bedenken wat de juiste oplossing is voor de construktie, en doe niet alles laser snijden omdat het kan.
Het blijft een persoonlijke keuze natuurlijk.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: CNC Freesmachine SIM Thirío

Bericht door FreesKever »

Alie148 schreef: 11 feb 2022 11:18 Oke! Idee is om rails x-as 1 op horizontaal vlak te monteren en 1 op verticaal. Voor beide aan buiten zijde dicht bij randen van de platen.

Nu heb ik 15mm platen gebruikt, het gangbare plaat materiaal wat ik zo via werk kan laten snijden. Nu al zonder schotten 65 kg schoon aan de haak.
Heb je al een duidelijk beeld van hoe dat je de hele machine in elkaar gaat steken en wat waar komt?
Alie148 schreef: 11 feb 2022 11:18 Zo even, op mn snipperdag, THK SRG35 rol cilinders ophalen. Lengte 1240, ideaal om ze in 2 stukken te slijpen en te gebruiken voor de z-as in combinatie met de 25mm spindels die 645mm lang.
Effe snuffele.
http://www.cbmind.com/linear/thk/pdf/SRG%20Series.pdf

Ouwtch. Weet je dat zeker?
Die geleidingen met rol lagers zijn extreem stijf. Dat ziet er op papier leuk uit, maar de donkere kant is dat die ook extreme eisen stellen aan de vlakheid, paralelliteit, rechtheid enzo van de hele machine.

Ik kan het niet goed inschatten omdat ik jou ervaringsnivo niet ken, maar voor iemand die zijn eerste CNC machine gaat bouwen wil ik ze afraden. En nog sterker afraden als je zo een complexe machine wilt maken als in je eerste schets.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: CNC Freesmachine SIM Thirío

Bericht door Goudgele »

FreesKever schreef: 11 feb 2022 15:12 Ouwtch. Weet je dat zeker?
Die geleidingen met rol lagers zijn extreem stijf. Dat ziet er op papier leuk uit, maar de donkere kant is dat die ook extreme eisen stellen aan de vlakheid, paralelliteit, rechtheid enzo van de hele machine.
Dit zijn toch gewoon het soort geleiders dat ongeveer iedereen op zijn (hobby) freesmachine heeft zitten? Of maakt dit specifieke type het opeens lastig om een of andere reden waar ik me niet van bewust ben?
Alie148
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 jan 2022 00:11

Re: CNC Freesmachine SIM Thirío

Bericht door Alie148 »

bedankt voor de tips en uitleg van BT30, ik zag een tool op marktplaats en de verkoper had er over dat een bt30 wel in iso30 spindel past, maar andersom niet.

De lineair geleider is al binnen. Kan me wel voorstellen dat tonlagering minder hoekverdaaing/opvangen van niet zuiver haaksheid kan opvangen. Prijs viel reuze mee in vergelijking met nieuwe vergelijkbare lineair geleiders of zelfs de 20mm variant.

Ik heb div ideeën en solidworks in mn hoofd al machine grof ontworpen. Echter moet het nog uitkristalliseren op papier/cad en dat is een van de leuke dingen! Dus we kunnen wat meer zinnigs zeggen als het concept meer vorm heeft.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: CNC Freesmachine SIM Thirío

Bericht door FreesKever »

Goudgele schreef: 11 feb 2022 15:23 Dit zijn toch gewoon het soort geleiders dat ongeveer iedereen op zijn (hobby) freesmachine heeft zitten? Of maakt dit specifieke type het opeens lastig om een of andere reden waar ik me niet van bewust ben?
Nee, als Alie dezelfde bedoeld als die van de PDF van de link naar verwijst dan zijn dit rollagers met cylinders in plaats van kogels.

Alie zegt het ook in zijn post:
Alie148 schreef: 11 feb 2022 11:18 THK SRG35 rol cilinders ophalen.
Ik weet niet wat hij er voor betaald, maar meestal zitten deze boven het budget van wat een hobbyist er aan uit wil geven.
Zeker als je naar een maat van 35mm railzen gaat.

Zelfs als je ze gratis krijgt, moet je nog heel goed nadenken op wat voor machine je ze gaat zetten.
Ik vermoed ook dat het voor vele machines zinloos is, omdat het frame niet stijf genoeg is om deze geleiders tot hun recht te laten komen.

En zelfs als je ze gratis krijgt zit je nog met de hogere eisen aan rechtheid, vlakheid enzo van je machine.

Maar ook:
Misschien een tikkeltje jaloers.
Waar haal je die dingen voor een redelijke prijs?
Alie148
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 jan 2022 00:11

Re: CNC Freesmachine SIM Thirío

Bericht door Alie148 »

FreesKever schreef: 11 feb 2022 15:02 Kleine hechtlastjes zoals DaBit zegt is niet genoeg.

Korte lassen is wel goed, maar ik zou ze minimaal 10mm maken.
Er komen toch altijd spanningen in bij het lassen, en als de hechtlassen te kort zijn kunnen ze breken.

...

Al die zig-zag lijnen zijn ook volkomen zinloos.
Hier en daar een klein nokje er op zodat je dingen gemakkelijk kunt positioneren is genoeg, en het is minder tekenwerk.
Zat ook te denken om +13mm gaten te boren waar men kan lassen.

Hoezo zig-zag lijnen volkomen zinloos? Ik zat te denken om de nokken ten opzichte van elkaar paar mm sleuf tussen te laten om het geen af te lassen en later vlak te slijpen zodat het met stukken vast aan elkaar zit. Spanningen zijn inderdaad op hoeken het grootst waar wel gelast word, maar spanningen is toch minder groot en stijfheid meer vereist? Of misschien begrijp ik je verkeerd
Alie148
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 jan 2022 00:11

Re: CNC Freesmachine SIM Thirío

Bericht door Alie148 »

FreesKever schreef: 11 feb 2022 16:45 Waar haal je die dingen voor een redelijke prijs?
Marktplaats
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: CNC Freesmachine SIM Thirío

Bericht door serum »

FreesKever schreef: 11 feb 2022 14:45 Al die "30" tapers lijken veel op elkaar. BT30, ISO30 BlaBla30.
De conus is van allemaal hetzelfde, de verschillen zitten in de flens aan de onderkant, en aan de aantrek draad aan de bovenkant.

De "BT" is (denk ik) de meest gebruikte. Aan de bovenkant wordt er meestal een knobbeltje in geschroeft waarme de ATC (Automatic Tool Changer) hem vast pakt en aan de onderkant zitten er uitsparingen in voor de meeneem-spieen.

Een van de eerste varianten van deze konus had aan de bovenkant een buisje met schroefdraad er op staan. Die was toen specifiek bedoeld voor een manuale aantrekdraad.

De "30" staat voor (ongeveer) de grootste diameter van de konus. Hij is er ook in 20mm 25mm, 40mm en 50mm varianten.
30mm is het meest gebruikt. Dikker is stijver, maar dunner als 30mm is niet goedkoper, terwijl groter ald 30mm wel fors duurder wordt. De diameter van de lagers van de spindel moeten er ook omheen passen, alles schaalt mee.

De "ER" staat voor "Eccentric Ring". Dit is een spantangen systeem. Met de excentrische ring word de spantang uit de houder getrokken bij het los draaien.
Het getal geeft de grootste diameter van de buitenkant van de spantang aan. Deze zijn er ook in verschillende maten ER7, ER11, ER16, ER20, ER32, ER40.

Vaak kom je een combinatie van deze twee tegen. De BT30 is dan de opname in de machine spindel, terwijl de aan de andere kant van de houder een ER spantang zit om de ronde schacht van de frees zelf in te klemmen.

Zoek maar wat plaatjes op, dan wordt het snel duidelijker.
Toevoeging; er zijn verschillende ISO varianten, (ook non atc varianten) BT heeft doorgaans nokjes om bv. bij het tappen niet te kunnen slippen. Die heeft een ISO30 voor ATC niet, daarom passen ze niet. Die ISO30's atc varianten zitten meestal op hoogtoerige spindels. Maar er worden ook ISO30 spindels verkocht als BT30, dus helemaal helder is het de verkopers ook niet altijd. Let ook bij de aanschaf van die dingen dat je de juiste pullstud achterop hebt zitten. ER staat niet voor excentric ring, de meeste moeren hebben wel een excentrische ring die het vergemakkelijkt om de spantang uit de spanmoer te halen, Sommige moeren gebruiken ook gewoon een gecentreerde ring (die zijn ronduit lastig) en anderen maken weer gebruik van de sleugel die dunne vleugeltjes heeft die in de moer gaan en de spantang naar buiten trekken bij het losdraaiend. Terugkomende op die naam; E was een bestaand spantangsysteem, Rego-fix heeft deze in de jaren 70 aangepast en er de letter R achtergeplakt (zelflikkerij dus). Daardoor de naam ER.

Die cilindergelagerde wagens;

Kijk voor de aardigheid eens naar de dynamische belasting van een standaard 20 of 25mm rails. Daar kan je in enkele uitvoering per stuk al een flinke middenklasser mee heen hen weer slingeren op je machine. mooi zijn ze zeker, maar je zit gauw in de categorie 'overkill in 't kwadraat', maar aan de andere kant zijn er hier ook aluminium portaalfreesjes die 800W aan servovermogen nodig denken te hebben voor het heen en weer bewegen van een brug, maw, niemand neemt je hier iets kwalijk..
Plaats reactie