Mobiele stofzuiger als cnc afzuiging

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Mobiele stofzuiger als cnc afzuiging

Bericht door K.J. »

Voor mijn freesmachine ben ik opzoek naar een goede stofzuiger welke overweg kan met MDF en eventueel carbon.
Nu hoor ik dat FESTOOL hele goede stofzuigers schijnt te hebben.
Nu heb ik daar wat naar gekeken en heb ik wel interesse in de CTM 26.
Gezien de aanschafprijs ben ik wel benieuwd of er meer mensen zijn die deze gebruiken en of deze aan te raden is om als afzuiging te gebruiken op de freesmachine.
Ik zag een filmpje van SERUM zijn machine met festool stofzuiger en dat zag er wel veelbelovend uit.
Is een CTL voldoende of is het beter om een CTM aan te schaffen?
Is de CTM ook geschikt om de stof af te zuigen bij carbon bewerkingen?
Mijn huidige karcher is niet heel erg ideaal in gebruik filter verstopt snel slang raakt snel verstopt etc.
Eventueel een ander merk is voor mij ook prima, als het maar een mobiele stofzuiger is die ik voor meerdere zaken kan inzetten.
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Mobiele stofzuiger als cnc afzuiging

Bericht door lordprimoz »

ik heb geen ervaring met een festool stofzuiger, maar het is zowiezo verstandig voor de levensduur van je apparaat om er een dustcollector voor te plaatsen. Dan hoeft de stofzuiger alleen nog maar het fijnstof te verwerken.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Mobiele stofzuiger als cnc afzuiging

Bericht door demian »

Ik gebruik zelf een van de kleinste festool stofzuigers op mijn cnc frees en dat werkt prima.
De zak moet ik wel regelmatig leegkloppen en je moet er ook op letten dat je niet met een volle zak nog aan t frezen bent, maar, het werkt verder uistekend.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mobiele stofzuiger als cnc afzuiging

Bericht door benkr »

Kijk eens naar een zgn. cycloon afzuiger.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mobiele stofzuiger als cnc afzuiging

Bericht door serum »

Ik gebruik de ctl midi met cyclone voorafscheider., het gaat om de luchtsnelheid en de onderdruk die je hebt op het kritieke punt. Carbon zou ik nooit door een stofzuiger afvoeren. Dat fijnstof is het nieuwe asbest. Ik frees carbon onder water met een klein beetje dreft of tikopur erdoor om de.oppervlaktespanning van het water te verlagen. (Anders drijven de droge eilandjes met spanen je tegemoet op het water).
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Mobiele stofzuiger als cnc afzuiging

Bericht door Swake »

Er bestaan een miljoen stofzuigers op de markt dat beter presteren dan de Festool. Daarmee wil ik niet schrijven dat Festool geen goede stofzuigers maakt.

Het voordeel van de Festool zit hem erin dat het naast een stofzuiger ook een ietwat meer geïntegreerd ding is omdat er bvb systainers met ander gereedschap op vastgemaakt kunnen worden. Vaak zijn de accessoires ook eenvoudiger op te bergen dan bij andere merken.

Daarnaast betaal je wel erg veel extra voor het groene logo en de accessoires en gaan ze niet langer mee dan andere herkende merken en presteren ze vaak minder goed. Net omdat dat groene logo zo sterk in de smaak valt is de prijs op de 2de hands markt ook nog best hoog en dat kan een voordeel zijn als je het ding wilt verkopen.

Jouw vraag kan pas helemaal beantwoord worden als het duidelijk wordt hoeveel er moet afgezogen wordt. Ervan uitgaand dat je geen halve meter kuub spanen trekt op 10 minuten tijd zal een betere 'shopvac' wel voldoen. Wat hier al vermeld werd is daarbij eigenlijk best belangrijk: er moet een kleine cyclone voorgehangen worden om het grof stof voor te filteren. Dat is een kleine investering vergeleken met het aantal zakken dat je anders zou verbruiken en het brengt ook heel wat gemak mee.

Kijk ook zeker eens naar de stofzuigers van het merk StarMix. Bvb het type M-1635. de M in de naam staat voor het type filter. Met de M filters kan je fijnstof zoals MDF aan. StarMix maakt al vele jaren de stofzuigers voor Metabo en Bosch en nog een rits andere merken. Ik heb er al heel lang één staan en wil eigenlijk niks anders meer.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mobiele stofzuiger als cnc afzuiging

Bericht door serum »

Dat van die miljoen valt wel tegen. Voor mij is een bijkomend voordeel van die festools dat er een bluetooth zendertje opzit waarmee je hem aan/uit zet. Want vaak ben je toch even bezig dat je denkt 'och, laat maar, dan zuig ik wel even niet' en dat is met die festools geen argument meer. Zakken zijn goed te krijgen, en ze zijn door de jaren duurzaam gebleken.

een Festool die 'erg veel extra' kost door dat groene logo en dan een starmix M-1635 aanbieden die nog duurder is, zonder antistatische slang (ook iets om bij stil te staan)

Daarnaast; als je hem stationair gebruikt; in de CTL26 en de CTM/CTL mini/midi zitten dezelfde Domel motoren. (ik heb ook een zuiger bij de CNC staan waar 3 van deze motoren inzitten) en die motortjes zuigen als een malle, zeker gezien het stroomverbruik. Ik had hiervoor een Festool CT22, daar zat een grotere motor in met 2x het vermogen, maar die zoog niet harder dan deze lichtere variant.

Ik hang absoluut niet vast op een merk, ik koop gereedschap van het merk dat voor mij het meest praktisch is. Keuze wordt niet beinvloed omdat er een logo opstaat.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Mobiele stofzuiger als cnc afzuiging

Bericht door Portje »

Je kunt ook eens naar het filmpje van Arjan Smets kijken, grin
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Mobiele stofzuiger als cnc afzuiging

Bericht door hobbycnc23 »

Nog niet zolang geleden heb ik de Nilfisk Buddy 12 gekocht. Voor mijn hobby werk voldoet hij prima
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Mobiele stofzuiger als cnc afzuiging

Bericht door K.J. »

Dank voor de reacties en input, ik ga me er is in verdiepen.
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Mobiele stofzuiger als cnc afzuiging

Bericht door staandeklok »

Ik heb hier nog een Columbus 2000 staan, een industrie stofzuiger, licht in gewicht en op wieltjes, afkomstig uit een tandtechnisch laboratorium, dus voor zeer fijne stof geschikt.
Ik heb een veel zwaardere krachtstroom machine gekocht, waar ook metaalkrullen en dergelijke worden weggezogen.
De columbus kun je voor zeer weinig overnemen indien je belangstelling hebt, omdat hij hier inmiddels staat te verstoffen.
Stuur maar bericht bij interesse, dan ik eventueel ook wat foto's sturen. Hij staat in Vaassen, dus niet ver weg.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Mobiele stofzuiger als cnc afzuiging

Bericht door FreesKever »

Ik heb zelf een goedkope alles zuiger van de aldi of lidl of zo gekocht. Maakt een hoop herrie en zuigt ook een beetje.

Ik heb wat intresse in de "karcher WD3 Premium" Dat was volgens de konsumentenbond toen (paar jaar terug) een van de beter zuigende alleszuigers, en hij is ook niet duur. De "niet premium" heeft geloof ik een plastic bak i.p.v. RVS. Verder weet ik niet goed wat de verschillen zijn met die andere karcher stofzuigers.

Hij is wel vrij klein. Ik heb in China een losse "cycloon" besteld maar die nog niet op m'n stofzuiger gezet.
Daar kun je een afvalvat grootte naar eigen inzicht onder hangen.
Ik heb hem wel eens aan een kennis uitgeleend, en hij zegt dat het veel beter werkte dan hij verwacht had.
Zo een cycloon moet je wel op een lucht dichte doos zetten. B.v. een lege latex emmer met deksel, (of wat degelijkers).
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mobiele stofzuiger als cnc afzuiging

Bericht door benkr »

staandeklok schreef: 12 feb 2022 19:46 Ik heb hier nog een Columbus 2000 staan, een industrie stofzuiger, licht in gewicht en op wieltjes, afkomstig uit een tandtechnisch laboratorium, dus voor zeer fijne stof geschikt.
Ik heb een veel zwaardere krachtstroom machine gekocht, waar ook metaalkrullen en dergelijke worden weggezogen.
De columbus kun je voor zeer weinig overnemen indien je belangstelling hebt, omdat hij hier inmiddels staat te verstoffen.
Stuur maar bericht bij interesse, dan ik eventueel ook wat foto's sturen. Hij staat in Vaassen, dus niet ver weg.
Ja, daar heb ik wel interesse in, mijn stofzuiger begint een beetje uit elkaar te vallen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mobiele stofzuiger als cnc afzuiging

Bericht door benkr »

Ik heb de Columbus inmiddels een paar maanden staan en gebruik toch steeds weer zijn voorganger, zo'n alleszuiger die ik ooit bij VidaXL heb gekocht.
De Columbus heeft een lekker lang snoer en ook nog een lange slang, maar de prestaties vallen mij tegen in vergelijk met mijn andere alleszuiger, bovendien heeft die stofzak (weet niet of die verplicht is) ook zijn nadelen.
Ik heb hem gratis gekregen van staandeklok, maar PostNL vond dat ze hem niet bij mij thuis maar bij een afhaalpunt moesten bezorgen zonder dat tegen mij te vertellen, gevolg was dat staandeklok de zuiger na enkele dagen weer terug kreeg omdat hij niet was afgehaald.
Toen nog maar een poging gewaagd die wel goed ging. Omdat er een echt overvolle zak in zat (die ook nog opengescheurd was) heb ik de hele stofzuiger maar schoongemaakt en meteen nieuwe zakken besteld. Totaal heeft de stofzuiger mij ruim 45 Euro gekost, nog steeds een koopje denk ik maar voor dat geld mag hij door naar een volgend liefhebber.
Plaats reactie