Toch krachtstroom of niet?.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Toch krachtstroom of niet?.

Bericht door elvis3 »

Een vraag aan de elektrisch aangelegde techneuten.
Want mijn stroomkennis is bijna nul.

Ik heb 4x 400 w 48vdc servo motoren (iHSV60-30-40-48)
3 kW spindle
3 kW vfd

Mijn voeding is een 3 kW voeding. (zoals Benkr geloof ik in de machine van Portje heeft gebruikt, alleen deze is iets korter.

Mijn vraag is : kan dit gewoon op het stroomnet (220), de groep heeft een iets zwaardere stop.(20 Ampere)
Of heb ik daar per se krachtstroom voor nodig?.

gr Kees
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Toch krachtstroom of niet?.

Bericht door K.J. »

Als je meerder groepen neemt is dat geen probleem.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Toch krachtstroom of niet?.

Bericht door elvis3 »

Dus het kan niet op een groep?.
Er gaat maar een groep naar de schuur.

gr Kees
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Toch krachtstroom of niet?.

Bericht door Kars-cnc »

Als die groep een 20A zekering heeft gaat dat wel goed. Je hebt 4.6kWh continue ter beschikking in de schuur. Je spindel en servo's doen samen ook 4.6kWh maar je zult nooit heel lang achter elkaar die 3kWh voor de spindel nodig hebben en ook niet continue 1.6kWh voor de servo's.

Verder kan een 20A zekering ca. 1 uur lang 30A doen voor hij er daadwerkelijk uitgaat. Er is dus nog wat ruimte voor de voeding en VFD verliezen, en wat Led verlichting ;-)
FreesKever
Berichten: 636
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Toch krachtstroom of niet?.

Bericht door FreesKever »

Een 16A zekering behoort heel te blijven bij 16A*230V = 3680W

En dat wil niet zeggen dat hij kapot gaat bij 17A.
De huis zekeringen zijn er voor om brand te voorkomen bij ernstige overbelasting, of bij kortsluiting.
Zoals Kars-cnc ook al meldde, bij een niet al te grote overbelasting kan het lang duren voordat zo een zekering er uit gaat.

Tenminste, zo'n wit keramisch ding met een tutje er aan.
Die dingen zijn niet erg nauwkeurig en er zitten ook grote toleranties op, maar bij 16A moeten ze heel blijven.
Tegenwoordig zie je veel zekerings automaten (Schakelaartje omzetten als hij er uit vliegt).
Die zijn een stuk gevoeliger.

Als je het echt op veilig (in de trend van zeker weten dat er bij normale omstandigheden geen zekering uit vliegt, niet in de trand van veiligheid) wilt spelen dan is een 20A zekering, of het over 2 fase's verdelen aan te raden, of 2-fase's van een 400V gebruiken.

Die motoren trekken echter ook alleen uit het stopkontact wat ze aan hun uitgangs as leveren (minus wat rendement).
Als de motor geen mechanish vermogen levert aan zijn uitgangs as, dan zal hij ook niet veel stroom uit het stopkontact opnemen.

Ook:
Meten is weten.
Je kunt zo'n stroom-meet-kastje er tussen stoppen, en dan eens kijken hoeveel vermogen hij echt nodig heeft.

Het is ook voor een gedeelte persoonlijke voorkeur.
Als jij je machine flink wilt laten werken, en snel en veel werkstukken wilt maken, leg dan een dikke 400V kabel en pak daar 2 fasen van.

Als het een hobbie is en je hebt geen zin om met kabels te klooien, dan kun je een testje doen, stroom meten, en er een idee van krijgen hoe zwaar je de machine kunt belasten. Uiteindelijk volgt de belasting van de machine uit de G-code en de gebruikte frees, en niet naar wat er op het type plaatje van de motor staat.

Nog een factor:
Stel dat er een zekering uit vliegt en je machine stopt. Mogenlijk is je werkstuk verloren en een frees gebroken. Hoeveel schade is dat?
Maar ook: Als je 2 fasen (van 3-fase 400Vac) gebruikt, en de freesmotor valt uit omdat er ook nog een water koker magnetron en stofzuiger op die fase zit, en de servo motoren draaien door, dan heb je ook een gebroken frees en vermoedelijk een verloren (of in elk geval beschadigd) werkstuk. Daar zijn weer kastjes voor, die de 3 fasen bewaken en alles uitzetten als een van de fasen weg valt.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Toch krachtstroom of niet?.

Bericht door benkr »

Dat kan makkelijk op 1 groep, zelfs op een 16A groep.
Zowel de VFD als de voeding (de mijne tenminste wel) hebben een softstart, dus een inschakelpiek is er niet of nauwelijks.
En die 400W motoren gaan ook niet op vol vermogen werken, als dat zou lukken dan gaat je machine aan de wandel en je aluminium profielen aan gort.
Maak je geen zorgen, dat gaat gewoon goed. Zet er alleen geen 2 of 3 kW stofafzuiger meer bij, die zorgt wel voor een flink continu vermogen.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 285
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Toch krachtstroom of niet?.

Bericht door elvis3 »

Bedankt allemaal , ik ga het zo doorgeven.
Als het zover is dan laat ik jullie dat natuurlijk weten.

gr Kees
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Toch krachtstroom of niet?.

Bericht door bartL »

Kars-cnc schreef: 12 feb 2022 21:27 Verder kan een 20A zekering ca. 1 uur lang 30A doen voor hij er daadwerkelijk uitgaat. Er is dus nog wat ruimte voor de voeding en VFD verliezen, en wat Led verlichting ;-)
Dit verbaast mij wel. Wij hebben hier een 5.5kW compressor staan die 24/7 moet draaien. Toen wij dat ding kochten werd erbij verteld dat 20A afzekering moest volstaan, kwam mooi uit want dat lag er al. Echter na een poosje draaien toch een keer de stop eruit (zo'n porseleinen ding, C-karakteristiek), naja kan een keer gebeuren. Nieuwe erin weer een poosje draaien. Vervolgens s'nachts (altijd s'nachts :evil: ) weer stop eruit, nieuwe erin opstarten.... bam weer eruit, tot 5x achter elkaar en ik nog maar 1 stop overhad, deze ingezegend, kusje erop, kruisje geslagen, en waarempel hij draaide weer.
Dag erna gelijk de boel opgehoogt naar 25A en eens aan het meten geweest. Bij het opstarten ging hij heel even naar 27A waarna hij gelijk weer terug zakte naar -ik meen- ergens rond de 6A. Hoe kan het dan dat dan toch de stop eruit knalt bij zo'n korte overbelasting?
mjeuring
Berichten: 972
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Toch krachtstroom of niet?.

Bericht door mjeuring »

Ik weet niet hoe snel je meter is, maar 27A gedurende 1 seconde zou zelfs een B20 automaat nog geen moeite mee moeten hebben. Die kan gedurende 1 seconde tussen 3 à 5 x In doen (60 - 100A) een C automaat zelfs tussen de 5 en 10 (100 - 200A).
Ik vermoed dat er voor de 27A die jij meet nog een piekstroom is die je meter niet zo snel ziet. En bij mijn weten staan smeltveiligheden er om bekend dat ze kunnen verouderen bij regelmatig (te) zwaar belasten.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Toch krachtstroom of niet?.

Bericht door DaBit »

bartL schreef: 13 feb 2022 08:49 Bij het opstarten ging hij heel even naar 27A waarna hij gelijk weer terug zakte naar -ik meen- ergens rond de 6A. Hoe kan het dan dat dan toch de stop eruit knalt bij zo'n korte overbelasting?
Bij zekeringen hoort een I^2.t constante. De tijd dat een zekering een bepaalde overbelasting mag hebben is dus omgekeerd evenredig met het kwadraat van de stroom. Ik denk dat je meting gewoon niet accuraat genoeg was en de piek stiekum veel hoger, dan gaat het hard met die I^2 in de formule.

Verder is het toch geen exacte wetenschap. Gisteren haast met het opladen van een batterijpack, lader op 12 Ampere gezet, even later een hoop herrie van de lader, blijkt de 15A (auto)zekering die ik in het pack verwerkt heb als veiligheidsmaatregel overleden. Zucht.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Toch krachtstroom of niet?.

Bericht door bartL »

Ja zoiets zal het dan wel zijn. Ik heb geen idee hoeveel A een 5.5kw motor maximaal kan trekken, ik weet wel dat zo'n scroll compressor ondingen zijn om aan de gang te slingeren.
Maargoed met die 25A nooit meer problemen gehad dus ik geloof het allemaal wel, moest er alleen even aan denken toen ik las dat een 20A een uur lang 30A kon hebben.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Toch krachtstroom of niet?.

Bericht door Ballegooijen »

Bij die oude keramische zekeringen is er ook nog verschil tussen traag en snel meen ik mij te herinneren?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Toch krachtstroom of niet?.

Bericht door Kjelt »

Het roept wel de volgende vraag op voor in de installatiekast.
Met een hoeveel Ampere automaat zou je de VFD (3kW) en de servo voeding (3kW) gaan beveiligen?
Als je daar 2x 16A C karakteristiek neemt is de 16A niet selectief tov de 20A zekering.
Als je 2x 10A C karakteristiek neemt zit je aan de lage kant en heb je kans op voortijdig afschakelen tijdens bedrijf.
Of naar industrie D karakteristiek ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Toch krachtstroom of niet?.

Bericht door Kars-cnc »

Dat zijn Oostblok karakteristieken, gelden die hier wel? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Je ziet dat met A, B of C de piek belasting flink toeneemt maar bij een continue overbelasting ze allemaal bij ongeveer 1.6In na een uur afschakelen. Die 1.6In was bij de oude porseleinen groepenkast zekeringen ook de standaard. Volgens mij kon je daar geen snel of traag kiezen. Dat kan wel bij diverse andere zekeringen zoals glaszekeringen. Ik had eigenlijk begrepen dat de automaten (kwamen pas na tijd dat ik dat allemaal moest leren) een 1.5In factor voor I^2. t hadden maar goed, in deze grafiekjes lijkt het toch ongeveer 1.6

Zelf heb ik mijn VFD en servo voeding niet apart gezekerd. De netzekering moet dat allemaal doen als er iets misgaat. Voor een professionele machine misschien niet netjes maar volgens mij wel binnen de NEN1010 (af wat dan ook) norm?
Plaats reactie