Tandem as, 1 stepper doet het af en toe niet..

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Tandem as, 1 stepper doet het af en toe niet..

Bericht door aw »

Ik heb een zelbouw machine 95 x 60 met tandem homing onder EdingCNC.
Beide steppers zijn niet mechanisch doorverbonden om het automatisch uitlijnen van het portaal mogelijk te maken.

Sinds vandaag geeft 1 stepper problemen: na eerst een job (ca 20 minuten) zonder problemen bijna compleet doorgelopen te hebben, gaat het tijdens het verplaatsen tussen 2 freespaden mis. Het portaal aan de rechterkant blijft staan, natuurlijk trekt alles uit verband tot ik op ESC druk.

Ik vermoedde een mechanisch probleem (los tandwiel) of een elektronisch (kabelbreuk, kapotte driver). Maar ik kan niets vinden. Motoren worden ook niet echt warm en ik heb al veel langere freesjobs gedaan.

Daarna gebeurde het nog een keer, toen ik de machine naar zijn nulpunt wilde joggen (shift-jog) om mijn werkstuk weg te kunnen pakken en het homen te versnellen.

Lijkt dus op stappenverlies bij hogere snelheid... maar waarom nu pas en waarom bij 1 motor...?

Ik kan natuurlijk de driver omwisselen om te kijken of het probleem dan aan de andere kant optreedt.
Echter ik vroeg mij af of het ook aan een inzakkende voeding kan liggen? Ik heb nu een ringkern trafo met een voedingsprint erachter die misschien wat aan de krappe kant is (want overgezet uit mijn oudere kleinere machine met een stepper minder)

Iemand nog slimme ideeen om dit te troubleshooten?
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Tandem as, 1 stepper doet het af en toe niet..

Bericht door benkr »

Loopt het mechanisch niet gewoon een beetje te zwaar, mede door de lage temperaturen van de afgelopen dagen?
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Tandem as, 1 stepper doet het af en toe niet..

Bericht door aw »

Gisteren beide motoren ontkoppeld (tandriem verwijderd). Met de hand is alles zeer licht te draaien, dus lijkt geen mechanisch probleem te zijn.

Maar... zodra ik een verplaatsing simuleer door op maximale snelheid te joggen (shift-jog) dan houden beide de stappenmotoren het niet bij. Ik moest de snelheid halveren. Zonder dat er een belasting aan de stappenmotor hangt.

Het vreemde is dat het tot nu toe altijd op die snelheid heeft gewerkt. Sterker nog, de x-as staat nog steeds op dezelfde instellingen / oude snelheid en die heeft dezelfde stappenmotor en dezelfde driver.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat het misschien altijd op het randje is geweest en dat de inertia van een eenmaal bewegend portaal meegeholpen heeft - of is dat niet mogelijk? (Portaal wordt door 2 kogelomloopspindels aangedreven).

En misschien toch eens kijken of de voeding nog ok is en niet sowieso door een met een hogere spanning en vermogen vervangen zou moeten/kunnen worden.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Tandem as, 1 stepper doet het af en toe niet..

Bericht door Goudgele »

Als je toevallig stepper drivers hebt met een autotuning functie, zou je die eens opnieuw kunnen uitvoeren.
Het zou ook aan de voeding kunnen liggen, maar dan is het wel vreemd dat het ooit wel gewerkt heeft op deze manier. Je hebt ook niet de acceleratie verhoogd bijvoorbeeld?
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Tandem as, 1 stepper doet het af en toe niet..

Bericht door benkr »

Wat ook nog zou kunnen is een kabelbreuk, dan kan dat zo af en toe optreden.
Dit is zonder wat extra meetapparatuur echt moeilijk te vinden.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Tandem as, 1 stepper doet het af en toe niet..

Bericht door Bjornski1976 »

Ja, of een slecht contact van draad en schroef verbinding. Aderhulsjes gebruikt of blank koper draad in de schroef klemmen vastgezet. Geen vertinde draad gebruikt hopelijk.

Driver omwisselen kan je proberen maar check voor het los halen of alles goed vast zit.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Tandem as, 1 stepper doet het af en toe niet..

Bericht door aw »

Ik ben er nog niet uit...

Een slecht contact verklaart niet waarom beide stappenmotoren van het portaal (losgekoppeld, dus zonder belasting en elk met eigen driver) ineens een lagere snelheid halen. Oftewel: beginnen te krijsen/fluiten bij een snelheid die voor dezelfde motor die nog aangesloten is op de x-as geen probleem is.

Omdat er een klusje af moest heb ik de snelheid en de versnelling van de y-as motoren gehalveerd. Dit ging een tijd lang goed. Maar gisteren toch weer fout. Als ik de spanning uit de voeding meet dan is deze normaal. Maar wellicht is de voeding te licht qua wattage en stort tijdens belasting in. En zou ik ook in spanning omhoog kunnen gaan. Ik heb namelijk een jaar geleden de voeding (ringkern trafo plus voedingsprint) overgezet uit mijn oude frees zonder te controleren of mijn nieuwe drivers plus 1 extra motor eigenlijk niet een te zware belasting waren. Hoewel het vreemd is dat het tot deze week altijd prima gewerkt heeft.

Eens kijken wat mijn drivers qua spanning aankunnen, dit lijkt me een mooie manier om in ieder geval de voeding uit te kunnen sluiten:

https://www.amazon.nl/schakelende-voedi ... B084KYD2TL
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Tandem as, 1 stepper doet het af en toe niet..

Bericht door aw »

Mmm... tandriemen weer even verwijderd van portaalsteppers. Met joggen krijg ik ze niet te 'te snel'. Spanning van de voeding blijft ook netjes op 32 volt.

Dan met losgekoppeld portaal het laatste programma nog eens laten lopen, met de frees in de lucht. En ziedaar - krijsende motoren van het portaal, tijdens de rapids tussen bewerkingen.

Nog eens laten lopen en ditmaal goed op het scherm gelet. Shift-joggen geeft een feed van 2400 en geen probleem. Maar tijdens rapids schiet de feed naar 5500 en lopen de y-as motoren te krijsen. Tegelijkertijd geeft het scherm een melding 'Warning - Velocity was higher than max!!!'.

Wordt dan de snelheid voor G0 moves niet beinvloed door de maximum velocity in EdingCNC? Of wel - maar waar dan? Als ik de snelheid nog lager zet zie ik de rapid moves wel afnemen, dus er zit wel een relatie tussen, maar dan moet ik alles echt veel te langzaam zetten.

Of zit dit in de post controller in CamBam? Ik gberuik nu de default...
ikbendusan
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: Tandem as, 1 stepper doet het af en toe niet..

Bericht door ikbendusan »

aw schreef: 18 feb 2022 12:55 Wordt dan de snelheid voor G0 moves niet beinvloed door de maximum velocity in EdingCNC? Of wel - maar waar dan? Als ik de snelheid nog lager zet zie ik de rapid moves wel afnemen, dus er zit wel een relatie tussen, maar dan moet ik alles echt veel te langzaam zetten.
Hoe ziet je gcode eruit? Als ik een G0 move doe via MDI dan limiteert hij zich tot de ingestelde waarde (ik heb een Eding CPU5A4E). Doet ie stiekem een G1 met een hoge feed rate ipv een G0? Misschien dat de limiet daarmee overschreden mag worden van de controller.
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Tandem as, 1 stepper doet het af en toe niet..

Bericht door aw »

In de GCode zit niets bijzonders.

Wat ik wel ontdekt heb:

Als ik Shift-Jog dan heb ik bijvoorbeeld op de y-as een F van 1200
Maar ga ik dan naar de MDI ga en ik geef een move in op de Y-as dan zie ik dat de feed 2400 is.

Dat begrijp ik dus niet... als mijn maximum snelheid op 1200 staat, waarom neemt G0 die dan dubbel?
In de .nc file staan verder alleen feeds van F300 en F800.

Zie bijgevoegd bestand
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ikbendusan
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: Tandem as, 1 stepper doet het af en toe niet..

Bericht door ikbendusan »

Geen idee waarom hij een andere feed rate aanhoudt met joggen; zou niet moeten. Dat doet hij bij mij alleen als ik een feed rate override heb ingesteld op m'n pendel.
aw schreef: 18 feb 2022 20:34 In de GCode zit niets bijzonders.
Ik heb ff naar je gcode gekeken, en ik zie wel iets bijzonders: G64. Dat is look-ahead feed. In de manual staat het volgende (in gebroken engels lol):
Look Ahead Feed calculations: Motion segments (g1,g2,g3) that are connected with a smaller angle as specified in LAF angle will accelerate through over multiple G1/G2/G3 segments which will give higher speeds especially with programs consisting of small motion segments. This is a unique feature which you don’t find easily on low cost CNC controllers. Be carefully with the LAF angle setting because to highe values may cause acceleration spikes, it depends on your machine and the speed up till what extend this is possible. I suggest performing tests with en check whether you get step pulse loss.
G64 weghalen zal je probleem doen verdwijnen vermoed ik. Dat, of je moet er ff tijd in steken om te bepalen wat de beste settings zijn voor look-ahead feed; zie 't setup tabblad.
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Tandem as, 1 stepper doet het af en toe niet..

Bericht door aw »

Toch weer een stap verder.

Bestaande voeding van 32 volt / 240 watt vervangen door 48 v / 600 watt. Dan kan ik die uitsluiten en sowieso wat hogere snelheden halen.

G0 probleem:

Ik heb een simpel handwiel voor feed override en voor joggen, geen overige knoppen.
Er staat inderdaad 50% in de setup. Die naar 100 wijzigen maakt echter geen verschil.
Schermafbeelding 2022-02-19 220123.png
Maar... toen zag ik opeens dit
Schermafbeelding 2022-02-19 220156.png
En die G0 Feed Facor van een 2 naar een 1 veranderen zorgt ervoor dat G0 niet langer met een te hoge snelheid gaat.
Waar die 2 vandaan komt... geen idee. En waarom de functie er is om hoger te kunnen gaan dan de maximum snelheid... ik snap het niet.

Het helpt ook niet dat de waarschuwing die je krijgt (Warning - Velocity was higher than max!!!) niet in de manual terug te vinden is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Tandem as, 1 stepper doet het af en toe niet..

Bericht door benkr »

Maar lost dit je probleem nu op?
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Tandem as, 1 stepper doet het af en toe niet..

Bericht door aw »

benkr schreef: 19 feb 2022 22:50 Maar lost dit je probleem nu op?
Ja, opgelost. Vandaag de nieuwe voeding geplaatst, de hogere spanning laat sowieso hogere snelheden toe. En nu de G0 niet meer over de maximumsnelheid gaat blijft alles binnen de marges.
Plaats reactie