FPGA programmeren met JTAG

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

FPGA programmeren met JTAG

Bericht door Tolp2 »

Bij gebrek aan een MESA-kaart ;-) verder gezocht op de fora van LinuxCNC. Daar kwam ik een andere FPGA tegen die wel erg interessant lijkt (https://forum.linuxcnc.org/27-driver-bo ... nc?start=0). Het is een LED-display driver, maar in principe is hij vrij indeelbaar als je er nieuwe firmware op flasht. De chipset en de kaart worden ondersteund door de Litex library, waardoor het mogelijk is om deze kaart vrij te programmeren. Heb mijzelf niet kunnen bedwingen en heb gelijk een kaart bestelt (20 Euro).

Het schrijven van de code voor de FPGA gaat me lukken, alleen ik heb nog geen JTAG-programmer. Heeft iemand hier ervaring mee en weet een goede (en liefst ook goedkope) JTAG programmer te koop, of heeft er misschien eentje over?
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: FPGA programmeren met JTAG

Bericht door DaBit »

Als ik het goed begrijp heb je een OpenOCD-compatible JTAG adapter nodig, toch? Volgens mij voldoet een simpel FT2232 kabeltje dan al.

Verder zou je eens kunnen kijken of je ergens een Segger J-Link kloon kunt vinden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: FPGA programmeren met JTAG

Bericht door Tolp2 »

DaBit schreef: 17 feb 2022 11:08 Als ik het goed begrijp heb je een OpenOCD-compatible JTAG adapter nodig, toch? Volgens mij voldoet een simpel FT2232 kabeltje dan al.
Dat klopt helemaal! Ik ga eens zoeken naar een FT2232 kabel dan.'

Bedoel je als kloon zo iets: https://nl.grandado.com/products/hoge-s ... NjAyMDgyNg
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: FPGA programmeren met JTAG

Bericht door DaBit »

Ja, ik denk het. Even googelen wat de ervaringen zijn met die kopieen.

Ik weet dat die Segger dingen als zo'n beetje de gouden standaard gezien worden, maar aangezien mijn FT2232 kabeltje destijds voor het debuggen van een ESP32 prima voldeed (en ik voor Xilinx/Altera ook een programmer hier op het werk mee kan nemen) ben ik nooit toegekomen aan het zoeken van een J-link, kopie of echt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: FPGA programmeren met JTAG

Bericht door remon_v »

Heb je je bordje al binnen?
Heb je een update voor ons? Voel geen druk hoor, ben gewoon benieuwd ;-)
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: FPGA programmeren met JTAG

Bericht door Tolp2 »

Het board is binnen (kwam vorige week aan). Het is nu eindelijk gelukt om iets naar het board te schrijven en een ping uit te voeren (uiteindelijk lag het aan de instellingen van Windows).

Heb een project op Github gezet (https://github.com/Peter-van-Tol/LiteX-CNC). Op dit moment ondersteund de code de volgende functies:
  • Configuratie via een JSON bestand;
  • Firmware en driver;
  • HAL interface gelijk aan de meest gebruikte componenten (pwmgen, stepgen, etc). Min of meer een drop-in replacement.
  • GPIO uit / in (in vereist wel een aanpassing van het board);
  • PWM uit (PDM wordt toegevoegd);
De code is nog niet getest, dat gaat nu dus binnenkort gebeuren nu ik met de kaart kan communiceren.

Ook leuk: het testen lukt nu op een Windows computer met Docker. Ik heb voor LinuxCNC 2.8 een image gebouwd en beschikbaar gesteld op Docker Hub (https://hub.docker.com/r/petervantol/linuxcnc). Moet nog wel de README schrijven zie ik nu.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: FPGA programmeren met JTAG

Bericht door remon_v »

Klinkt goed allemaal… ben benieuwd naar je testen van de code.

Begrijp het goed dat je via de ‘Docker hub’ jouw LinuxCNC kan proberen op elk systeem?
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: FPGA programmeren met JTAG

Bericht door Tolp2 »

remon_v schreef: 09 mar 2022 20:22 Begrijp het goed dat je via de ‘Docker hub’ jouw LinuxCNC kan proberen op elk systeem?
Dat is correct (wel moet je wel eerst Docker op je systeem installeren, of Docker Desktop als je Windows gebruikt). Het is allemaal command-line, dus volgens mij kun je niet Gmoccapy of Axis starten. Maar je kan met halrun wel dingen testen.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: FPGA programmeren met JTAG

Bericht door DaBit »

Als je MobaXTerm installeert heb je naast een handige SSH/SFTP client, lokale Cygwin, etc. ook een X-server ter beschikking. Dan is het een kwestie van export DISPLAY=<host IP>:0.0 en LinuxCNC met GUI starten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie