DDCS-Expert 3/4/5

Moderator: Moderators

F. Berkers
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 feb 2022 21:57

DDCS-Expert 3/4/5

Bericht door F. Berkers »

Ik wil deze controller aanschaffen. Heeft iemand ervaring met deze controller of een mening over wel of niet gaan gebruiken.?
Mijn dank voor je reactie. Ik heb een fot geüpload
Frans Berkers

Afbeelding
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: DDCS-Expert 3/4/5

Bericht door Jantje2k »

Misschien iets duurder, maar zou je dan niet beter naar een SZGH controller kijken? Die vind ik persoonlijk ook wel heel mooi en ze lijken me toch iets betrouwbaarder/ professioneler
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: DDCS-Expert 3/4/5

Bericht door benkr »

Ik ga hier niet roepen dat het onbetrouwbaar spul is, ik heb geen idee, maar wat ik wel weet is dat er best veel Chinese controllers zijn die uiteindelijk in de rommelbak verdwijnen, simpel omdat ze niet echt betrouwbaar werken. Ik heb er zelf een paar gehad die al door iemand anders waren afgedankt.

Ik wil je wel waarschuwen dat vooral van de goedkopere producten de support vanuit China zo ongeveer nul is en dat je daar pas achter komt als je al een heel eind gevorderd bent en dan plots niet meer verder kunt en nergens een antwoord kunt vinden op jouw vragen en problemen.

Ik zelf zou gaan voor een controller die liefst een Nederlandse vertegenwoordiger heeft of die door vele lotgenoten wordt gebruikt, ik denk dan aan controllers en software zoals Eding, CNCDrive, Mach3 met een goed controllerkaartje er bij zoals Pokeys57CNC, CS Labs en best nog wel een aantal anderen.

Vragen die belangrijk kunnen zijn, is of er macro's gebruikt kunnen worden, of het systeem goed gedocumenteerd is, of bepaalde parameters afgeschermd zijn etc. etc.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: DDCS-Expert 3/4/5

Bericht door DaBit »

De goedkopere misschien wel, maar het spul wat bijvoorbeeld AndreFC101 gebruikt (ook SZGH? Naam klinkt me bekend) word heel goed ondersteund.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: DDCS-Expert 3/4/5

Bericht door Jantje2k »

DaBit schreef: 17 feb 2022 22:52 De goedkopere misschien wel, maar het spul wat bijvoorbeeld AndreFC101 gebruikt (ook SZGH? Naam klinkt me bekend) word heel goed ondersteund.
Ja die van André is ook szgh inderdaad. Ik heb die controller gekocht, helaas nog niet ingebouwd vanwege tijdsgebrek, maar tot nu toe is zowel hun support als de handleiding e.d. behoorlijk goed
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: DDCS-Expert 3/4/5

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Er is altijd voor alles een beter en duurder alternatief te vinden.
Ik vind hier de vraag : wat verwacht je en wat ga je er mee doen toch wel belangrijk.
Kan me heel goed voorstellen dat iemand gewoon geen PC besturing wil, en ook geen €1000.- uit wil geven aan een besturing op een huis tuin en keuken hobby machine.

Ja, er zit een risico aan, maar waar zit geen risico aan?

https://www.nvcnc.net/ddcs-expert.html
Hier hebben we het dus over.
Alle laser machines werken zo'n beetje met chinese besturingen, waarom zou dit niet doen wat je verwacht?
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 18 feb 2022 08:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: DDCS-Expert 3/4/5

Bericht door Piet Versleijen »

Afgaande op de handleidingen ziet het er op zich wel redelijk compleet uit.
De handleidingen zijn enigszins acceptabel niveau ( voor diegene die weet waarvoor het is).
Scherm layout ziet er voor hobby toepassingen wel aardig uit.
Behalve een 104 W spindel motor hebben ze verder geen stappenmotoren etc.

De SZGH systemen zijn een stuk professioneler en zij kunnen het complete pakket leveren tot en met spindel motoren met bijbehorende drivers.
SZGH systemen zijn eigenlijk Newker systemen onder eigen label uitgebracht.
Ondersteuning vanuit verkoop en techniek gaat vlot.
Echter ze gaan er wel vanuit dat er een zekere basiskennis is bij de gebruiker/installateur.
De antwoorden komen snel maar zijn vaak erg beknopt, stel geen meerdere vragen in een mail, je krijgt alleen de eerste vraag beantwoord.
Handleidingen zijn echt slecht vertaald (Chinglisch), stikken van de typefouten, zelfs op cruciale punten.

Ik heb nu sinds een half jaar het CNC990MDc systeem op een EMCO F3 draaien met 750W servomotoren met absolute encoders en een 2.2 kw spindel motor.
Alles als één compleet pakket bij SZGH gekocht.
Drivers en systeem zijn netjes geconfigureerd en op elkaar afgestemd.
Het is even wennen met de wijze van ondersteuning, maar tot nu toe draait het naar volle tevredenheid.
Ik ben nu bezig met het maken van eigen dialogen en macro's.
Op zich wel te doen, echter ook hier weer de te magere handleidingen die slecht vertaald zijn.
De grap is wel dat als je de handleidingen van Newker en SZGH naast elkaar legt ze elkaar goed aanvullen op die plekken waar een van beide firma's steken heeft laten vallen.
Ondersteuning van andere gebruikers via fora etc is er niet.
Ik had het geluk dat ik via een commentaar onder een youtube video iemand uit Duitsland vond die ook nog eens vlak bij bleek te wonen (NRW).
Inmiddels ben ik zover dat ik nu ook andere mensen kan helpen.

DDCS stond ook op mijn lijstje, maar viel af door het ontbreken van drivers etc.
Newker was in eerste instantie mijn eerste keus, maar zij hadden op dat moment geen spindel motoren in het leverprogramma.
Daarom werd het SZGH, een keus die ik tot u toe niet berouwd heb.

Groeten,

Piet
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: DDCS-Expert 3/4/5

Bericht door remon_v »

Kijk even op YouTube, er zijn genoeg CNCers die deze controller gebruiken en is best populair de laatste tijd.. Verder weten we niet wat je voor machine hebt en wat je er mee wilt.
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: DDCS-Expert 3/4/5

Bericht door pep »

Heb de kleine broer (ddcs 3.1) en daar is helemaal niks mis mee hoor, heeft nog geen slag gemist hier. Op facebook is wel redelijk wat hulp te vinden.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: DDCS-Expert 3/4/5

Bericht door andrefc101 »

Piet Versleijen schreef: 18 feb 2022 08:31 Ik ben nu bezig met het maken van eigen dialogen en macro's.
Op zich wel te doen, echter ook hier weer de te magere handleidingen die slecht vertaald zijn.
Koop maar een boek van Fanuc Macro B, kan je jaren vooruit met je macro’s 😉
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: DDCS-Expert 3/4/5

Bericht door Piet Versleijen »

andrefc101 schreef: 02 mar 2022 16:15 Koop maar een boek van Fanuc Macro B, kan je jaren vooruit met je macro’s
Dank je, keus genoeg bij Bol.com
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 909
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: DDCS-Expert 3/4/5

Bericht door joopbos »

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: DDCS-Expert 3/4/5

Bericht door andrefc101 »

Heb ik ook, geweldig boek!
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: DDCS-Expert 3/4/5

Bericht door benkr »

Je vindt daar nog veel meer echt goede boeken, ik twijfel of ik ze op de knowledge base moet zetten, ik schat in dat dat niet helemaal legaal is.

Maar je kunt ze daar natuurlijk ook zelf downloaden.
Plaats reactie