Parameters programmeren in mach3

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Parameters programmeren in mach3

Bericht door Grafjan »

Hallo,
Ik wil een simpel parameter programma maken om een draaiplateau van een modelspoortrein aan te sturen. nu dacht ik dat kan vast met mach3. de man die het moet gaan bedienen heeft geen cnc kennis. hij moet alleen een cijfer in te typen en draaischijf draait naar de corresponderende locatie. Altijd de kortste weg natuurlijk(de man is mijn baas, dus tijd is geld.) Nu moeten er wat vergelijkingen in het programma komen te staan, en dat lukt dus niet. Het gaat bv om IF #1 GT 12 GOTO N100 en IF #1 LT -12 GOTO N200
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Bij voorbaat dank
Groeten Geert-Jan
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Parameters programmeren in mach3

Bericht door Grafjan »

Ooh ja, ik vraag mij ook af of Mach 3 een parameter veld heeft, zodat je de parameter niet in het programma een waarde geeft maar in dat veld. Dan hoeft hij niet in het programma te rommelen.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Parameters programmeren in mach3

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En die #1 is dan het verschil tussen de huidige positie en de gewenste positie neem ik aan?

Maar waarom in Mach3, loopt die hele treinbaan op mach3?

En van plek 20 naar plek 4, is 20-4 is 16 dus groter dan 12, maar 4 kun je ook als 28 lezen (24+4) en dan is 20-28 opeens 8 en kleiner dan 12.
Kortom je moet wel even over dat omslagpunt rond de nul na denken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Parameters programmeren in mach3

Bericht door Grafjan »

Daar heb ik over nagedacht.
De draaischijf heeft 24 posities, een verplaatsing van meer dan 12 posities is niet gewenst.
Als hij op 3 staat en moet naar 20 roept hij een andere formule aan;
(20-3)-24=-7 dan gaat hij 7 plaatsen terug en komt hij op 20 uit. Dit alles gebeurt incrementeel.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Parameters programmeren in mach3

Bericht door Grafjan »

N0001(HOOFDPROGAMMA)
G90 G54
M8 (BRUG ONTGRENDELLEN)
G1 X0 F100 (VERPLAATSING NAAR POSITIE 0)
M9 (BRUG VERGRENDELLEN)
G4 X2 (WACHTTIJD)
#2=0
G91
NA
M98 P0002 L1 (SUB CALL)
#3=#1-#2 (VERPLAATSING)
IF #1 GT 23 GOTO ND (BEVEILIGING VOOR ONZINNIGE #1 INPUT)
IF #3 GT 12 GOTO NB
IF #3 LT -12 GOTO NC
M8 (BRUG ONTGRENDELLEN)
G4 X2 (WACHTTIJD)
G1 X#3
#2=#1
M9 (BRUG VERGRENDELLEN)
G4 X2 (WACHTTIJD)
M0 (STOP)
GOTO NA
NB
#3=#3-24
M8 (BRUG ONTGRENDELLEN)
G4 X2 (WACHTTIJD)
G1 X#3
#2=#1
M9 (BRUG VERGRENDELLEN)
G4 X2 (WACHTTIJD)
M0 (STOP)
GOTO NA
NC
#3=#3+24
M8 (BRUG ONTGRENDELLEN)
G4 X2 (WACHTTIJD)
G1 X#3
#2=#1
M9 (BRUG VERGRENDELLEN)
G4 X2 (WACHTTIJD)
M0 (STOP)
GOTO NA
ND
G90
M8 (BRUG ONTGRENDELLEN)
G4 X2 (WACHTTIJD)
G1 X0
M9 (BRUG VERGRENDELLEN)
G4 X2 (WACHTTIJD)
M30

P0002(SUBPROGRAMMA)
#1=7(BESTEMMING)
M99
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Parameters programmeren in mach3

Bericht door hugo stoutjesdijk »

O, je bent er al helemaal uit.
Grafjan schreef: 20 feb 2022 12:51 Ooh ja, ik vraag mij ook af of Mach 3 een parameter veld heeft, zodat je de parameter niet in het programma een waarde geeft maar in dat veld. Dan hoeft hij niet in het programma te rommelen.
Vast wel, volgens mij heb ik het af en toe wel voorbij zien komen. Maar ik ben verder niet van het mach3.
Jan, Mosoft had ooit een afkort zaag programma gedemonstreerd op CNC zone dag, misschien kun je heb vragen hoe dat werkte.

Maar ik begrijp die mach3 keuze nog steeds niet. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Parameters programmeren in mach3

Bericht door Grafjan »

hugo stoutjesdijk schreef: 20 feb 2022 17:36 O, je bent er al helemaal uit.
Grafjan schreef: 20 feb 2022 12:51 Ooh ja, ik vraag mij ook af of Mach 3 een parameter veld heeft, zodat je de parameter niet in het programma een waarde geeft maar in dat veld. Dan hoeft hij niet in het programma te rommelen.
Vast wel, volgens mij heb ik het af en toe wel voorbij zien komen. Maar ik ben verder niet van het mach3.
Jan, Mosoft had ooit een afkort zaag programma gedemonstreerd op CNC zone dag, misschien kun je heb vragen hoe dat werkte.

Maar ik begrijp die mach3 keuze nog steeds niet. :lol:
Hoeft ook geen Mach3 te zijn hoor, maar iig iets waar ik zo’n programma in kwijt kan. En ik ben er natuurlijk ook niet helemaal uit, het programma zal vast wel her en der rammelen.😁
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Parameters programmeren in mach3

Bericht door Grafjan »

En die IF #3 regels werken niet.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Parameters programmeren in mach3

Bericht door Grafjan »

Volgens mij heeft Mach3 geen invulveld voor programma parameters. Of ik kijk niet goed, kan het iig niet vinden.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Parameters programmeren in mach3

Bericht door Goudgele »

Ik ben er niet diep in gedoken, zomaar snel even rond geskipped, maar is dit niet een mooi voorbeeld van wat je wil doen? Vanaf 2:00. maakt hij het stukje code. Helemaal op het eind zie je dat het werkt.
https://www.youtube.com/watch?v=EOd9gogbDSk

Aan de hand van een user input, die bevestigd moet worden, wordt een G code aangeroepen voor een verplaatsing.
In plaat van de Probe_X en Probe_Y variabele, maak jij er eentje aan met de naam "gewenste positie" oid. Vervolgens gebruik je die variabele in je programma om naar de juiste positie te draaien.

Je kunt er een grote CASE structure van maken met 24 posities, waarvan er eentje gekozen wordt aan de hand van die variabele. Efficiënt is het niet, maar wel eenvoudig en makkelijk om posities aan te passen, mochten ze wat afwijken in de praktijk. Maargoed er zijn natuurlijk tal van mogelijkheden.
Grafjan
Berichten: 732
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Parameters programmeren in mach3

Bericht door Grafjan »

Dank U, dat zal ik vanavond thuis eens gaan bekijken.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Parameters programmeren in mach3

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Grafjan schreef: 20 feb 2022 12:45 een draaiplateau van een modelspoortrein aan te sturen
hij moet alleen een cijfer in te typen en draaischijf draait naar de corresponderende locatie.
Altijd de kortste weg natuurlijk
(de man is mijn baas, dus tijd is geld.)
En geld is er zat. :lol:

Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat die Mach3 oplossing een beetje een waterhoofd is.
Maar als dat de enige manier is waarop jij mogelijkheden ziet, is dat natuurlijk prima.

Niet dat ik hier nu even een andere manier kan verzinnen waarop jij het anders zou kunnen doen, ik weet natuurlijk niets van jouw specialiteiten. ;-)

Maar je zou natuurlijk de vraag om kunnen draaien, naar hoe zou ik een simpele besturing voor een draaischijf kunnen maken. (best een leuke uitdaging)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Parameters programmeren in mach3

Bericht door Goudgele »

Stappenmotortje en een Arduino is natuurlijk ook lachen ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Parameters programmeren in mach3

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Goudgele schreef: 22 feb 2022 11:57 Stappenmotortje en een Arduino is natuurlijk ook lachen ;-)
Dat lijkt mij ook, maar kan natuurlijk een (spoor)brug te ver zijn voor de gene die het moet maken.
Als zou ik eerder aan een 'omzet curve' of maltezerkruis denken, dan is elke slag exact 1 positie en dus gelijk uitgelijnd.

Er moet dan wel iets van een schermpje aan, of een knoppenpaneel met alle posities.
Als je dat dan via de PC moet communiceren schiet je weer je doel voorbij. Alhoewel goeie kans dat die hele baan vanuit de pc gestuurd wordt. Ik heb werkelijk geen idee wat er in die wereld gaande is. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat je zoiets niet binnen dat soort modelbaan-besturing zou kunnen bouwen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie