Simpelste software [ Felder HNC ]

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 909
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Simpelste software [ Felder HNC ]

Bericht door joopbos »

Maar is er simpele software die voor tieners makkelijker te snappen is?


Dit begrijp ik niet.
Als, helaas, uitgewerkte techneut zie ik hoe kleinkinderen tussen 2 en 7 jaar snel nieuwe dingen oppikken.
En vooral hoe snel die nieuwe dingen in het geheugen blijven hangen.
Kinderen en ook de tieners hebben een enorm leervermogen.
Naar mijn idee zijn er maar weinig zaken "te moeilijk" voor hen.
De opgaaf ligt in het motiveren om nieuwe dingen aan te pakken.
Geef ze ook inzicht dat alles om hen heen techniek is en dat niets door een druk op de knop te voorschijn komt.

Dus zoek niet naar "simpele" software maar naar een methode om ze nieuwsgierig te maken.
Overigens een lastige opgaaf voor een docent.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Simpelste software [ Felder HNC ]

Bericht door Arie Kabaalstra »

joopbos schreef: 22 feb 2022 00:11 Naar mijn idee zijn er maar weinig zaken "te moeilijk" voor hen.
De opgaaf ligt in het motiveren om nieuwe dingen aan te pakken.
Geef ze ook inzicht dat alles om hen heen techniek is en dat niets door een druk op de knop te voorschijn komt.
Ik heb vorig jaar rond deze tijd mijn EMCOturn 120 draaibank gekocht.. een oud beestje.. nu 31 jaar oud.. komt van een middelbare school af..
Ik hoorde dat de leerlingen em te ingewikkeld vonden.. :shock:

Nou moest ik zelf ook even de boeken in, en blijkbaar is mijn brein nog jong.. ik was er vrij snel mee vertrouwd, dusdanig zelfs dat ik nu ook fluitend schroefdraad sta te programmeren, en seriewerk doe, met verschillende gereedschappen, offsets en programma's.. een klein programmaatje duim ik gewoon aan de machine in.. grotere programma's schrijf ik op de PC.. ik ben nu zelfs bezig met een programma om draaiprogramma's voor de EMCOturn te maken, en ze met het zelfde programma naar de machine te verzenden.. daarvoor moet ik dus een Editor maken, en een Terminal in één en dezelfde applicatie, komt nog bij dat ik dat nu doe in een tot voor kort totaal onbekende programmeertaal: C#, vroeger schreef ik alles in VB.NET

blijkbaar weet ik wel de motivatie te vinden..
en.. zoals een wijs Forumlid het hier eens fijnzinnig neerpende:"CNC: Alles gaat automatisch, maar niets gaat vanzelf.."

als je wat wilt maken, fysiek of digitaal.. dan zul je jezelf moeten verdiepen in alles wat daarbij komt kijken.. zelfs voor zoiets als "Vlogger" wat tegenwoordig een echt beroep schijnt te zijn, moet je de video's die je geschoten hebt ook monteren.. heb je dat wel eens gedaan?.. leer je ook niet in een middagje..

of het nou CNC machines zijn of Youtube filmpjes.. je begint achter de computer.. en daar zul je wel mee overweg moeten kunnen.. anders wordt het nooit wat..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Simpelste software [ Felder HNC ]

Bericht door DaBit »

Fusion360 is net zo simpel of lastig als al het andere, en ze hoeven toch niet direct een complete gasturbine te frezen? Voordeel is eventueel ook dat je presets kunt maken van bewerkingen, dat scheelt een hoop instelwerk.

FreeCAD is niet direct een goede optie denk ik. Modelleren is er opzich prima in te doen. Frezen opzich ook wel, zolang het bij 2,5D contourtje-gaatje-kamertje blijft.

Mijn oudste (12) was met Blender bezig voordat-ie mijn laptop sloopte (en van mijn PC blijft-ie af). En als ik nou 1 pakket moest noemen dat niet bepaald simpel aan te leren is.... Gewoon een kwestie van motivatie dus.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Simpelste software [ Felder HNC ]

Bericht door FSSF »

Inventor is nog steeds gewoon met een studentenlicentie gratis te gebruiken, al zijn de bewijzen dat je daadwerkelijk een opleiding volgt wel wat strenger geworden, cam module erbij en gaan.
Fusion of inventor zal een beetje om het even zijn aangezien het allebei bij Autodesk vandaan komt en op de achtergrond het zelfde is. Toch vind ik zelf het off line werken in Inventor wel prima maar dat zal persoonlijk zijn.

Ik zou meer die kant op denken aangezien dat bij veel bedrijven gebruikt wordt, Freecad, Cambam zijn allemaal leuk maar wordt in het bedrijfsleven niet bepaald in grote getalen gebruikt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Simpelste software [ Felder HNC ]

Bericht door Arie Kabaalstra »

FSSF schreef: 27 feb 2022 02:45 Freecad, Cambam zijn allemaal leuk maar wordt in het bedrijfsleven niet bepaald in grote getalen gebruikt
Ik weet dat er enkele bedrijfjes zijn die Cambam gebruiken, ik denk dat ik in Nederland de eerste was.
Indertijd was ik ook de eerste gebruiker met een Professionele achtergrond, het programma is oorspronkelijk voor hobbyisten gemaakt, en ook door een hobbyist geschreven.. maar dat heeft ie wel goed gedaan vind ik.. daarom gebruik ik het al 14 jaar..

nu is het natuurlijk wel zo, dat als een bedrijf een CAD pakket aanschaft, dat de vertegenwoordiger er "voor een leuk prijsje" natuurlijk meteen een CAM pakket bij verkoopt, of ze verkopen je een Pakket met CAD en CAM..

Vandaar dat veel bedrijven, zeker die met Autodesk CAD software ook de AutoDesk CAM gebruiken..
Plaats reactie