Simpelste software [ Felder HNC ]

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Dombo71
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 aug 2020 12:39

Simpelste software [ Felder HNC ]

Bericht door Dombo71 »

We hebben Felder HNC op onze school.
2d met estlcam simpel een goed.
Maar voor 3d...

Dus mijn vraag Fusion rules als ik alles lees. De studentenversie, doet hetzelfde als de pro? [ buiten de extreme dingen om ]
Maar is er simpele software die voor tieners makkelijker te snappen is?
En ik mag aannemen dat Fusion met eding cnc overweg kan?
Freecad opties?

Iemand goede tutorials voor software/3frezen?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Simpelste software [ Felder HNC ]

Bericht door hfjbuis »

Dombo71 schreef: 20 feb 2022 20:56 Freecad opties?
Ik heb uiteindelijk gekozen voor freecad omdat fusion360 welliswaar gratis is (met wat beperkingen), maar als het beleid gewijzigd wordt, dan kan het (te) duur worden. Ik wil voorkomen dat ik dan alsnog (weer) een ander pakket moet leren.

Wat je ook kiest, Fusion360 of freecad, dat leer je niet in een uurtje. Je moet er serieus tijd in steken en daarom moet je e.e.a. goed overwegen.

Als student is fusion360 gratis. Ga je er later je boterham mee verdienen, dan zou ik zeker nu voor fusion360 kiezen, dat scheelt de baas tijd en maakt je als werknemer aantrekkelijker.
Bij freecad moet je leren om de fouten heen te werken. Dat kost telkens weer tijd, daar wordt je niet vrolijk van maar het is ook niet onoverkomelijk. Het pakket is gratis, best goed en volledig en wordt nog steeds actief ontwikkeld. Er zit dan ook verbetering in. Daarnaast kun je dit pakket (installer bewaren) ook altijd blijven gebruiken, dat is ook belangrijk.

Fusio
Dombo71 schreef: 20 feb 2022 20:56 En ik mag aannemen dat Fusion met eding cnc overweg kan?
Fusion kan overweg met eding en er is ook (net als bij freecad) een postprocessor voor grbl.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Dombo71
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 aug 2020 12:39

Re: Simpelste software [ Felder HNC ]

Bericht door Dombo71 »

Thanks
Wat leest eding? welke extensie moet freecad uitspugen?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Simpelste software [ Felder HNC ]

Bericht door hfjbuis »

Op de help schermen is de extensie .cnc
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Simpelste software [ Felder HNC ]

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voor 2 en 3D werk gebruik ik alweer 15 jaar CamBam tot volle tevredenheid.. Cambam is niet duur, en pay once, get updates free.
met Plugins kun je de functionaliteit flink uitbreiden..
niet zo uitgebreid als Fusion, maar goed genoeg voor wat ik er mee moet doen..

Soms heb je van die ontwerpen horlogekasten van klanten waarbij je denkt "hoe kunnen ze het zo verzinnen", maar dan trek ik het door CamBam, en krijg ik eruit wat ik(en de klant) willen hebben..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Simpelste software [ Felder HNC ]

Bericht door serum »

Aangezien je de jeugd klaar mag stomen voor het bedrijfsleven, zou ik kiezen voor bedrijfsmatig breed ingezette software.

In fusion360 zit een edingcnc postprocessor.
Dombo71
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 aug 2020 12:39

Re: Simpelste software [ Felder HNC ]

Bericht door Dombo71 »

serum schreef: 21 feb 2022 16:23 Aangezien je de jeugd klaar mag stomen voor het bedrijfsleven, zou ik kiezen voor bedrijfsmatig breed ingezette software.

In fusion360 zit een edingcnc postprocessor.
JA en nee
Als het TE moeilijk is halen ze af en komen ze nooit meer terug in de technische sector..[ bewezen ]
Maar daarnaast moet het wel een beetje professioneel zijn..
Alleen fusion is online en daar krijgt ict weer jeuk van met licenties enz enz

Dus zoekende
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Simpelste software [ Felder HNC ]

Bericht door kawarider »

Alles wat nieuw is, is moeilijk. Niets mis mee. Moeite steken in een pakket dat je later tijdens je werkzame leven niets mee gaat doen lijkt me sonde van je tijd.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 904
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Simpelste software [ Felder HNC ]

Bericht door joopbos »

Autodesk heeft nog steeds mogelijkheden voor het onderwijs.

https://www.autodesk.com/education/edu- ... individual
Dombo71
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 aug 2020 12:39

Re: Simpelste software [ Felder HNC ]

Bericht door Dombo71 »

Onderwijs...

Als je weet hoeveel ll afhaken op technische vaardigheden....

Ik ben bouwer kan acad revit solidworks sketchup inventor en nog..

Wij teken 3d als start met sketchup...
Andere afdelingen werken met solidworks...

Wij hebben enthousiaste ll die trots zijn op wat ze tekenen...

Geen ellende...

En als ze door geïnteresseerd zijn ..

Revit ..
Vr oculus en hololens..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Simpelste software [ Felder HNC ]

Bericht door serum »

Wat voor opleiding geef je? Welke vak op welk soort school? Misschien komt het verkeerd over, maar het klinkt alsof je d'r weinig zin/vertrouwen in hebt in ieder geval.

Als je op voorhand denkt dat Fusion te moeilijk is? Mijn kinderen van 7 en 9 heb ik recent achter de computer gezet en ze waren prima in staat om een blokje met een gat te tekenen met milde suggestieve begeleiding 'als je nu een vierkantje zou willen tekenen, welk plaatje past daarbij' Dat niveau. ICT zal niet al te nerveus worden over een studentenlicentie. En ja, het is deels online (model wordt van en naar de cloud gekopieerd, je werkt lokaal) Ik ga er even vanuit dat ze geen 9k6 modem meer hebben die inbelt op zonnet.

De toon maakt de muziek. Laat ze maar zien hoe ze een praktisch bruikbaar ding kunnen maken voor de opleiding. Maak er een opdracht van. Leer ze hoe ze youtube kunnen gebruiken als bron van informatie ipv die kneuzige vloggers die overal het woord 'letterlijk' voor misbruiken en 'OMG' als stopwoord hebben. (tenenkrommend) Het is aan jou om de bevlogenheid van het vak over te brengen. Dat er af en toe een losse flodder tussenzit moet je voor lief nemen.

Ik heb met/voor diverse bedrijven gewerkt die Fusion gebruiken, ik gebruik het ook voor mijn werk en zie de complexiteit er niet zo van in. Maar er zijn ook mensen die die-hard in openscad terminal-tekenen. (daar ben ik dan absoluut niet van) ieder zijn eigen logica.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Simpelste software [ Felder HNC ]

Bericht door kawarider »

Inderdaad, problemen zie ik niet met Fusion. Zelf werk ik met Ironcad al voordat Fusion bestond (misschien). Het CAM gedeelte is echt ongeevenaard. Mijn zoontje heeft Fusion als eerste keus, ook al druk ik hem naar Ironcad. Praat eens met Andre, dan denk je dat er buiten Fusion niets is. Ik zie echt het probleem niet.
Dombo71
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 aug 2020 12:39

Re: Simpelste software [ Felder HNC ]

Bericht door Dombo71 »

serum schreef: 21 feb 2022 21:11 Wat voor opleiding geef je? Welke vak op welk soort school? Misschien komt het verkeerd over, maar het klinkt alsof je d'r weinig zin/vertrouwen in hebt in ieder geval.

Als je op voorhand denkt dat Fusion te moeilijk is? Mijn kinderen van 7 en 9 heb ik recent achter de computer gezet en ze waren prima in staat om een blokje met een gat te tekenen met milde suggestieve begeleiding 'als je nu een vierkantje zou willen tekenen, welk plaatje past daarbij' Dat niveau. ICT zal niet al te nerveus worden over een studentenlicentie. En ja, het is deels online (model wordt van en naar de cloud gekopieerd, je werkt lokaal) Ik ga er even vanuit dat ze geen 9k6 modem meer hebben die inbelt op zonnet.

De toon maakt de muziek. Laat ze maar zien hoe ze een praktisch bruikbaar ding kunnen maken voor de opleiding. Maak er een opdracht van. Leer ze hoe ze youtube kunnen gebruiken als bron van informatie ipv die kneuzige vloggers die overal het woord 'letterlijk' voor misbruiken en 'OMG' als stopwoord hebben. (tenenkrommend) Het is aan jou om de bevlogenheid van het vak over te brengen. Dat er af en toe een losse flodder tussenzit moet je voor lief nemen.

Ik heb met/voor diverse bedrijven gewerkt die Fusion gebruiken, ik gebruik het ook voor mijn werk en zie de complexiteit er niet zo van in. Maar er zijn ook mensen die die-hard in openscad terminal-tekenen. (daar ben ik dan absoluut niet van) ieder zijn eigen logica.

VMBO Basis & K profiel BWI ...En als je tussen de regels leest dat ik er geen zin heb..... Je moest eens weten, wat er nodig is voor een examen, Dit is ver er boven als ik geen zin zou hebben, deed ik wel alleen oldschool schetsen.. Zoals ze tegenwoordig alleen nog op een MBO 3-4 belangrijk vinden
En ik hoor dat je er echt verstand van hebt.. Er zijn vacatures zat :-) Af en toe losse flodders, die is erg mooi omschreven. Maar de realiteit die je wss niet kent, is dat er af een een gemotiveerde ll tussen zit.

Studentenlicentie.. hahaha, zeker worden ze er zenuwachtig van.. Als je weet wat school aan licenties kwijt is..
En het telt alleen maar op. Daarnaast 4500 ll waarvan er 60 in de techniek,,, dus leg maar uit waar je denkt dat prio ligt.

Maar ik neem aan dat je oculus en hololens werkend hebt, waarin ll van 16 jaar ook wat kunnen doen..

En 3D printers met Thingiverse zijn ook mensen die dat onderwijs vinden... alleen tieners zijn dat binnen no time zat..
Een VMBO'r die met een HNC mag/kan werken, ik ben benieuwd wat je denkt hoeveel scholen zo'n machine hebben....

En helaas als je denkt dat ik uit ben om iets over zonnet te delen, dacht toch iets andere motivatie hier te vinden
Youtube en vloggers, als je denkt daar een ll enthousiast te krijgen, zelden gebruiken uberhaupt YouTube.. En vloggers zouden cencuur moeten hebben

Dus juist de bevlogenheid van de extra [ simple-goede] software enz enz geeft de uitdaging aan kids.

En als de conclusie is dat Fusion dat moet worden, zal ik de laatste zijn die nee zegt.
Mss iets met als je tunnel zo smal is dat er maar 1 ding in past
Of een VR bril waarin je de hele aardbol kunt zien, als perspectief.
Weten wat er te koop/vinden is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Simpelste software [ Felder HNC ]

Bericht door Arie Kabaalstra »

Fusion is al eerder genoemd.. 't is even de vraag of de school daar aan wil..
CamBam , dat ik gebruik is in mijn ogen tamelijk intuïtief, ik heb heb ooit op aanraden van een forumlid hier gedownload, getest en meteen gekocht..
Binnen 15 minuten had ik mijn eerste werkstukje uit de machine.. (en dan te bedenken dat ik toen nog niet veel kennis van G-code had, omdat ik tot die tijd alleen gefreesd had met een Heidenhain gestuurde machine)

zoals gezegd.. een licentie CamBam is niet duur (€108,-), het kan veel, zeker als je een beetje creatief bent.
Ik heb begrepen dat jullie machine met EdingCNC gestuurd wordt?.. dat kun je dan ook op diverse computers installeren zodat je kunt simuleren.. ik zou zeggen tegen de leerlingen die met deze machine moeten werken.. Download EdingCNC, en maak jezelf vertrouwd met die besturing..
Zolang Fusion overigens nog helemaal gratis te gebruiken is, kunnen ze dat thuis ook installeren, en hun programma's simuleren.. je mailt ze een DXF, en zegt ze "huiswerk!.. Ik heb jullie een DXF gestuurd, morgen wil ik de Code zien.."

Da's ook wel het mooie van Cloud Computing.. je kunt ze ook een onderdeel laten zien.. ze platte tekeningen meegeven. met de opdracht.. Modelleer 'm in Fusion, en maak er een CNC bestand voor om em te frezen..
ze hoeven op school maar op hun eigen account in te loggen, en ze hebben hun huiswerk voor hun neus..
Plaats reactie