Monkey proof CNC software

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Monkey proof CNC software

Bericht door Goudgele »

@freeskever, ook bedankt voor jouw reacties. Ik ben erg bekend met GRBL, dus weet hoe simpel en goedkoop het kan zijn. Echter, zoals gezegd, wil ik zo min mogelijk ombouwen en het daarom bij Mach3 via LPT houden.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Monkey proof CNC software

Bericht door Arie Kabaalstra »

Goudgele schreef: 23 feb 2022 11:46 Denk dat het Cut2D gaat worden als ze dat er voor over hebben (500eu). Dan moet er ook nog een andere windows XP PC komen, maar die zijn vast te vinden...

CamBam is €108.. tel uit je winst.. Ik ken Cut2D niet, maar met CamBam kun je heel veel..Trochoïdaal, 3D, en als je er handig genoeg mee bent.. is 5 assig ook mogelijk..

mocht je hulp nodig hebben met CamBam.. geef maar een brul.. ik werk er al bijna 15 jaar mee
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Monkey proof CNC software

Bericht door Goudgele »

Ja super Arie, bedankt voor het aanbod. Ik neig inmiddels naar DeskProto Entry. Zo te zien werkt dat vrijwel hetzelfde als Vectric Cut2D, maar dan met minder opties (die toch al overbodig zijn). En dat voor 145 euro.
Er zijn dus blijkbaar meer opties dan ik dacht...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Monkey proof CNC software

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Goudgele schreef: 23 feb 2022 14:10 Ik neig inmiddels naar DeskProto Entry.
Dat kun je ook gratis uittesten, is dus niks mis mee.

En je bent oud en wijs genoeg om te beoordelen welke in jouw situatie de juiste is.
Arie Kabaalstra schreef: 23 feb 2022 13:36 maar met CamBam kun je heel veel..Trochoïdaal, 3D, en als je er handig genoeg mee bent.. is 5 assig ook mogelijk..
Arie, je draaft door dat wil die allemaal niet.
contourtjes in dxf, frees over het hart laten lopen, dat is het, meer is het niet, meer zal het niet worden. (van wie heb ik dat ook al weer?)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Monkey proof CNC software

Bericht door Goudgele »

hugo stoutjesdijk schreef: 23 feb 2022 15:36 En je bent oud en wijs genoeg
Zo, dat is nogal een aanname :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Monkey proof CNC software

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Goudgele schreef: 23 feb 2022 15:44
hugo stoutjesdijk schreef: 23 feb 2022 15:36 En je bent oud en wijs genoeg
Zo, dat is nogal een aanname :lol:
Was inderdaad een gokje. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Monkey proof CNC software

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 23 feb 2022 15:36 Arie, je draaft door dat wil die allemaal niet.
Ik zeg ook niet dat ie dat moet willen.. ik zeg alleen dat het kan..

Toen ik 15 jaar geleden de tip kreeg.. ik meen dat het hier was, om eens naar CamBam te kijken, was ik binnen 15 minuten "onderweg".. dat wil zeggen.. binnen dat kwartiertje lag er een onderdeel op de freesbank.. meer tijd had ik niet nodig om aan de slag te gaan..

Je tekent wat je moet hebben, selecteert de contour, kiest een bewerking (in het geval van een contour kun je nog instellen: binnen of buiten), en.. in CamBam kun je ook nog zoiets als "Styles" aanmaken.. templates voor bepaalde bewerkingen met bepaalde frezen.. helemaal makkelijk..

en dat.. dat is volgens mij dicht in de buurt van wat ze wiillen.. één keer over nadenken.. en daarna alleen domweg herhalen..
hugo stoutjesdijk schreef: 23 feb 2022 15:36 contourtjes in dxf, frees over het hart laten lopen,
Wa's dat voor een gekloot?..je gaat toch geen equidistante zitten tekenen?.. je tekent wat je moet hebben, en dan laat je de CAM software de Equidistante uitrekenen..
Dat maakt ook dat als je een andere frees moet inzetten, dat je alleen de bewerking moet aanpassen.. dat wil zeggen.. andere freesdiameter ingeven, en opnieuw de code genereren..(en dus geen nieuwe tekening maken, met een gecorrigeerde Equidistante).. Meer dan dat is het niet, was het niet, en zal het ook nooit worden.. (waar heb ik dat eerder gezien? :lol: )
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Monkey proof CNC software

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 23 feb 2022 16:48Wa's dat voor een gekloot?..je gaat toch geen equidistante zitten tekenen?.. je tekent wat je moet hebben, en dan laat je de CAM software de Equidistante uitrekenen..
Dat maakt ook dat als je een andere frees moet inzetten, dat je alleen de bewerking moet aanpassen.. dat wil zeggen.. andere freesdiameter ingeven, en opnieuw de code genereren..(en dus geen nieuwe tekening maken, met een gecorrigeerde Equidistante).. Meer dan dat is het niet, was het niet, en zal het ook nooit worden.. (waar heb ik dat eerder gezien? :lol: )
Ja ja.......
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Monkey proof CNC software

Bericht door DaBit »

Als Deskproto of Cut2D voldoet dan heb je toch twee aardig simpel te gebruiken opties voor mensen die niet willen weten waar ze mee bezig zijn maar waarbij het gewoon zonder poespas moet werken. Cambam vind ik alweer meer een pakket voor mensen die wel willen weten waar ze mee bezig zijn.

Verder hebben we nog DXF2GCODE: https://sourceforge.net/projects/dxf2gcode/
In het prille begin van mijn freescarriere nog wel eens een blauwe maandag wat mee gedaan, verder niet meer. Hoe goed het vandaag de dag is mag je dus zelf proberen. Maar ik denk dat je er wel voldoende aan hebt. Grote kans ook dat je het aardig kunt automatiseren, dus druk op de knop en klaar.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Monkey proof CNC software

Bericht door Goudgele »

Allemaal bedankt voor de vele berichten. Het gaat Deskproto Entry worden. Hoe minder uitzoekwerk en toeters en bellen er mogelijk zijn met het programma, hoe beter in dit geval.
Dus, even een XP pc'tje met lpt poort van internet trekken, Deskproto licentie en Mach3 licentie. Dan kunnen ze weer snel draaien.
Plaats reactie