Monkey proof CNC software

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Monkey proof CNC software

Bericht door Goudgele »

Mede CNC verslaafden,

Een hele tijd terug heb ik voor een bedrijf een Turkse CNC machine gereviseerd, die in vreselijke staat was, wat betreft de bekabeling. Er moest een nieuwe besturing en nieuwe bedrading in. Ze wilden toen gebruik maken van een Windows XP PC die er bij zat. Vandaar dus voor Mach3 met een simpele BoB gekozen via LPT. Nu is echter die PC ermee gekapt.

Prima, doen we er een nieuwe besturing in. Momenteel leveren ze mij DXF bestanden, die ik omzet naar het NC bestand via Fusion 360, waarmee zij vervolgens het frezen kunnen doen. Zo hoeven ze dus alleen het nulpunt in te stellen en op de groene knop te duwen.

De vraag is nu of er een nieuwe besturing/software in kan komen, waarmee ze zelf eenvoudig bijvoorbeeld een DXF (mag ook ander type zijn), kunnen inladen en frezen. Het enige wat ze doen is uit een grote plaat van 3x2m en 3 of 4mm dik vormen frezen. Een programma waarin je een DXF kan laden, nulpunt kan aanklikken, materiaaldikte en snelheid kan invoeren zou dus al voldoende zijn.

Suggesties?
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: Monkey proof CNC software

Bericht door Piet Versleijen »

Bestaat de DXF alleen uit buitencontouren of zitten er ook gaten in?
De eerste valkuil met zoiets zou het herkennen van binnen en buitencontouren kunnen zijn.
De besturingen van SZGH oftewel Newker kunnen DXF laden en converteren naar G-code.
Althans, dat beweerd de handleiding, ik het het zelf nog niet getest.

Groeten,

Piet
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Monkey proof CNC software

Bericht door Goudgele »

Bedankt voor de reactie Piet. Ze tekenen het altijd zo dat de frees gewoon door alle lijnen heen freest. Als er gaten in zitten zijn ze meestal 10cm of groter, dus die ga je niet beschouwen als Pocket, maar gewoon als 1 cirkel uitfrezen. Ik ga er eens naar kijken.

Meer suggesties? Het programma mag zwel online als offline zijn. Het liefst wel gewoon met een PC of Laptop te gebruiken, dus geen op zichzelf staande hardware etc.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Monkey proof CNC software

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat zijn de moeilijkste, ik heb ook zo'n klant. :lol:

Volgens mij kun je in edingCNC ook dxf inlezen, geen idee wat je er daarna mee kunt.

Maar met een minimale extra inspanning zou je met CamBam heel mooi kunnen werken.
Kun je heel makkelijk eerst zelf eens testen, downloaden en uitproberen, 40 x onbeperkt daarna beperkt tot ?? regels.

(het wachten is op een dxf waar onhebbelijkheden in zitten, dan is Leiden in last)
En in CamBam kun je tenminste nog iets van Join elements, startpunt kiezen en nog meer wat je waarschijnlijk niet nodig hebt.
Goudgele schreef: 23 feb 2022 10:09 De vraag is nu of er een nieuwe besturing/software in kan komen, waarmee ze zelf eenvoudig bijvoorbeeld een DXF (mag ook ander type zijn), kunnen inladen en frezen.
Het echte antwoord op je vraag is: "Ja, dat noemen ze G-code" :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Monkey proof CNC software

Bericht door Goudgele »

Ah juist, ga CamBam eens bekijken zelf uitproberen. Moet zeggen dat de DXF's altijd erg netjes zijn (geen dubbele lijnen of random zwevende puntjes ertussen etc). Zit nu ook naar Cut2D Pro te kijken van Vectric. Heeft ook een gratis trial versie. Dat ziet er ook wel super uit met eenvoudige schermpjes waar je parameters invult. Afmetingen stock, nulpunt en tooltje aanklikken, diepte en snelheid invullen en tot slot exporteren naar Mach3 GCode.

Overstappen naar Eding zie ik niet zitten. Heb er zelf geen ervaring mee, is een stuk duurder dan Mach3, vergt meer ombouw werk en ze zijn het daar ook niet gewend.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Monkey proof CNC software

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Goudgele schreef: 23 feb 2022 11:31 Overstappen naar Eding zie ik niet zitten. Heb er zelf geen ervaring mee, is een stuk duurder dan Mach3, vergt meer ombouw werk en ze zijn het daar ook niet gewend.
Dus heb je jezelf al beperkt tot iets wat voor het Mach3 traject zit. Een nieuwe besturing was dus al niet aan de orde.
Blijft er alleen een CAM pakket over.
(volgens mij komt er uit die BOB gewoon step dir pulsjes, paar eindschakelaars en misschien nog een spindel, en die zet je zo over op welke andere besturingsprint ook)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Monkey proof CNC software

Bericht door Goudgele »

Ja klopt. Gewoon Puls/dir aansturing naar de drives ja. Mach3 is wel een vaste vereiste, dus het gaat idd om een zeer eenvoudig Cam pakket met Mach3 post processor. Denk dat het Cut2D gaat worden als ze dat er voor over hebben (500eu). Dan moet er ook nog een andere windows XP PC komen, maar die zijn vast te vinden...
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: Monkey proof CNC software

Bericht door Piet Versleijen »

Cut2D is een goede keuze, eenvoudig in gebruik en makkelijk te leren:
DXF laden, komt automatisch binnen op het 0-punt.
Overlappende lijnen of niet gesloten contouren lost Cut2D makkelijk op.
Met CTRL alle lijnen selecteren, frees kiezen, diepte instellen en hopla, contouren genereren.
PP voor Mach3 is er al
Bij Cut2D even kijken welke versie je neemt, de goedkopere versie gaat tot max 600x600 (X-Y afmetingen).
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Monkey proof CNC software

Bericht door Goudgele »

Piet Versleijen schreef: 23 feb 2022 12:07 Bij Cut2D even kijken welke versie je neemt, de goedkopere versie gaat tot max 600x600 (X-Y afmetingen).
Daar was ik ook achter inderdaad! Bereik van ongeveer 3x2m is nodig, dus zal de pro versie moeten worden dan. Eens kijken wat ze er van zeggen.
Iemand nog een adresje voor windows XP PC's met lpt poort? Ik dacht hier weleens een soort mini PC'tjes voorbij te hebben zien komen?
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: Monkey proof CNC software

Bericht door Piet Versleijen »

Waarom perse XP?
Voor Mach3?
Met een stand alone controller sla je een heleboel problemen over:
Masso of DDCS b.v..
Beiden geven puls+dir uit, meer heb je niet nodig want de drives zijn er al.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Monkey proof CNC software

Bericht door Goudgele »

XP voor Mach3 idd. Ik wil de boel zo min mogelijk om gaan bouwen. LPT en usb inpluggen, Mach3 parameters instellen en weer draaien.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Monkey proof CNC software

Bericht door FreesKever »

bCNC kan ook DXF files lezen en omzetten naar G-code (en saven) of direct naar een GRBL controller sturen.

Je kan ook nabewerkingen doen in bCNC zoals tabs toevoegen, een offset voor de halve frees dikte, of een contour in meerdere laagjes tot een bepaalde diepte frezen.

Daar komt bij dat het een Open Source programma is (Heeft altijd zeer groot plus bij mij) en het is in Python geschreven.

Het heeft ook een plugin systeem. Je kan eigen geschreven python module's toevoegen voor speciale of aangepaste funkties.
Ook de hele gebruikersinterface bestaat uit zulke plugin modules.

bCNC ziet er nogal rommelig en "onprofessioneel" uit, maar de onderliggende funktionaliteit is best goed.
Standaard zitten er vrij veel van zulke plugin modules in de gebruikersinterface, maar ongeveer alles is aanpasbaar, en je kun het uitkleden tot er nog maar een handvol knoppen met funkties overblijven. Dit allemaal (leren te) configureren gaat echter wel wat tijd kosten.

GRBL is ook gegroeid de laatste jaren.
De wildgroei van allerlij verschillende microcontrollers waar het op draait is grotendeels weer bij elkaar gebracht in het grblHAL (=Hardware Abstraction Layer) project. Ik denk dat de Teensy een van de betere microcontrollers is hiervoor. Een Teensy kost ong EUR30, een BOB met buffers en schroefklemmen voor de bedrading kost ook zoiets dus kosten zijn niet echt een probleem. Teensy heeft als bij komend voordeel dat het werkt over bedraad Ethernet, (met inherente galvanische scheiding met trafo's)

Andere microcontrolles voor GRBL werken via USB (Teensy misschien ook?) of draadloos via WiFi (Zoals ESP32), maar daar zou ik zelf niet snel voor kiezen bij een CNC machine.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Monkey proof CNC software

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Piet Versleijen schreef: 23 feb 2022 12:07 DXF laden, komt automatisch binnen op het 0-punt.
Met CTRL alle lijnen selecteren, frees kiezen, diepte instellen en hopla, contouren genereren.
PP voor Mach3 is er al
Bij Cut2D even kijken welke versie je neemt, de goedkopere versie gaat tot max 600x600 (X-Y afmetingen).
In grote lijnen doe je in CamBam precies hetzelfde, (zo te zien kan Cut2D dat ook en nog veel meer, maar dat is nu net allemaal niet nodig)
Geen max afmeting en goedkoper.
En kun je waarschijnlijk met een slimme template nog verder vereenvoudigen. Daar zul je dan 1x even in moeten duiken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Monkey proof CNC software

Bericht door FreesKever »

hugo stoutjesdijk schreef: 23 feb 2022 12:55 Geen max afmeting en goedkoper.
Vroeguh had ik een PCB teken programma waarmee ik tot 500 pinnen kon tekenen.
Een van mijn eerste ontwerpsels had ong 520 pinnen in het schema, en het paste niet op de PCB.

Ik betaal nooit meer voor software met van die onzinnige kunstmatige beperkingen.
Voor printjes gebruik ik KiCad, en voor freeswerk vind ik bCNC heel redelijk, maarik heb nog niet echt gekeken wat er nog meer is in de Open Source wereld.

Als je snel gemakkelijk en betrouwbaar resultaat wilt, is commerciele software misschien de juiste keuze, maar voor mij is het een hobby en ik stop zelf liever tijd en energie in het helpen verbeteren van Open Source software, dan dat ik betaal voor een gehandicapped commercieel programma.
Plaats reactie