Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door TomAndKobus »

Ik heb een M4 stelschroef geprobeerd van 6mm lang, nou, alsof er helemaal geen stelschroef inzit. Zelfde geldt voor een M5 stelschroef. Vervolgens op advies van Firehunter opgevolgd. Ik had zo'n systeem nog liggen, ooit bij Sorotec gekocht, maar nooit gebruikt. Nu dus wel. Nog steeds moet de smoring bijna dicht zijn, maar het voelt wel wat degelijker dan wat ik eerst had. Nadeel is dat de luchtstraal veel forser is. Ik wil wel graag enige druk (2bar om de spanen weg te blazen, maar de doorlaat is veel groter. Mijn andere lucht slang op de machine heeft een 0.8mm gaatje van een las machine. Misschien moet ik dan die alleen gebruiken om de spanen weg te blazen en de sproeier wat minder druk geven.
Hier nog een foto. En bedankt alvast voor alle tips.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door Firehunter »

Bij mij is het inderdaad ook het stelschroefje in dat zwarte blokje die bijna dicht zit. Ik draai hem dicht om te voorkomen dat de bio-ethanol terug loopt. Als ik ga frezen draai ik hem een klein stukje open. Misschien ongeveer 1/8 weer open.

Op mijn machine heb ik 2 reduceerventielen en 2 magneetventielen. Eén setje voor de luchttoevoer en één voor de druk op het reservoir. Dus ik kan de luchtdruk van de segmentslang los instellen t.o.v. de luchtdruk in het reservoir.
Plaats reactie