Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door Kars-cnc »

tokas98 schreef: 27 feb 2022 10:14 Bij onze oosterburen van cncecke kwam ik een systeem tegen waarbij gebruik gemaakt werd van een benzine inspuitventiel zoals deze gebruikt worden in benzine motoren in personen auto's.
Dat is een interessante benadering! Zo'n inspuitventiel produceert natuurlijk een pulserende vloeistofstroom maar met 5 a 10 pulsen per seconde middelt zich dat wel uit. In het filmpje met de 4mm slang tussen het ventiel en de nozzle, waar "Spaten/Roland" op een stuk karton spuit zie je dat ook; een mooi egaal vloeistof spoor.

Ik verwacht dat zo'n inspuitventiel vele soorten vloeistoffen aan kan en dat maakt het wel breder inzetbaar dan mijn MQL pompje. Het enige probleem voor mij zou misschien zijn dat de minimaal te spuiten hoeveelheid aan de hoge kant is. Als ik weer eens tijd over heb (kan nog wel even duren ;-) ) wil ik hier ook nog eens mee experimenteren.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11034
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door DaBit »

Die minimaal te spuiten hoeveelheid is een kwestie van de injectorgrootte en druk kiezen. Pak er eentje van een 50cc viertakt en de opbrengst is al lager dan van een gemiddeld autoding.

Maar of die dingen waterige vloeistoffen langdurig leuk vinden?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die ventielen zijn toch behoorlijk aan de prijs ? (ruim boven €100.- volgens mij)
En dan zou ik in ieder geval in de aanvoer een heel goed filter zetten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door serum »

DaBit schreef: 01 mar 2022 13:11 Die minimaal te spuiten hoeveelheid is een kwestie van de injectorgrootte en druk kiezen. Pak er eentje van een 50cc viertakt en de opbrengst is al lager dan van een gemiddeld autoding.

Maar of die dingen waterige vloeistoffen langdurig leuk vinden?
dat vroeg ik mij ook af.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door Kars-cnc »

Corrosie bij waterige vloeistoffen is inderdaad wel een puntje. Roland, de TS op cncecke.de, gebruikt dit ventiel:
https://www.amazon.de/gp/product/B085W1 ... UTF8&psc=1

Als ik de beschrijving zo lees zal het huis van ABS zijn maar er zitten ook "Aluminiumlegierungsmaterialien mit höherer Verschleißfestigkeit, Korrosionsbeständigkeit, Haltbarkeit und langer Lebensdauer" in. Dat klinkt allemaal wel heel robust maar ja, dat geldt voor benzine, niet voor water.

Hier het filmpje met een mooie egale vloeistof flow: https://www.youtube.com/watch?v=darfqbUReJw

Het kan ook minder mooi uitpakken: https://www.youtube.com/watch?v=Ka1uqMr7D3c
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11034
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door DaBit »

Ik had vroeger een unit met zo'n mini 'espressoapparaat plunjerpompje'. Dat was een 12VAC pompje, geen idee wat het merk en type van dat ding was, maar op 50Hz was de opbrengst van dat ding nog maar een paar liter per uur hooguit. Die moest je alsnog maar een paar keer per seconde pulsen anders was de opbrengst te groot, maar opzich was dat ook wel goed genoeg.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door Kars-cnc »

Ik heb nog wel zo'n espressoapparaat pompje liggen maar er zitten meerdere rubber componenten in. Dat betekend dat b.v. ethanol niet zo lang goed zal gaan.

Ik heb wel ideeën voor een membraanpompje met alleen maar kunststof componenten die vrijwel alle MQL vloeistoffen aan zou moeten kunnen. Maar het heeft nog geen prioriteit om daar aan te beginnen. Mijn huidige pompje bevalt buitengewoon goed zolang ik me maar beperk tot Ethanol, Jokisch of Koolmist. De laatste tijd gebruik ik ook wel Ethanol met 10% Jokisch. Dit lijkt zowel voor aluminium als staal goed te voldoen.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal,

Ik ben weer verder gekomen. Hier wat foto's
IMG_20220303_135308995.jpg
IMG_20220303_135204295.jpg
diy fogbuster.png
https://drive.google.com/file/d/1PuqGdj ... sp=sharing
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door TomAndKobus »

Het is wel lastig om een goede lucht/mengsel instelling te maken. Soms stottert de spuit en als je dan wat meer of minder lucht, of de stelschroef op de spuit, dan krijg je op een gegeven moment wel een goede straal. Ik ka de fogbuster op de freesmachine zetten, en kijken of het geheel lekker gaat werken.

Wat afmetingen betreft. De buis is 100mm lang buiten het blokje en heeft een binnen diameter van 3.7 mm. De nozzle heeft een gaatje van 0.8 mm met een lengte van 5 mm. In het blokje is de aanvoer van het cool/smee middel 1.6mm.

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zodra de luchtdruk hoger wordt dan de druk die op de vloeistof staat, wil de lucht de vloeistof terug gaan drukken. Omdat je geen vrije uitloop hebt op je straal-buis. De verhouding tussen die 2 drukken ligt dus wel gevoelig. Dat is het voordeel als ze een pompje gebruiken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door serum »

Vrije uitloop vloeistof. Scharrelvloeistof. Ik gebruik 2 drukmeters. En ik blaas met slechts 1,5 bar oid. Ook verstandig om een overdrukbeveiliging op je drukvat te hebben, voor als er ergens iets hapert.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door TomAndKobus »

Ik merk dat inderdaad niet meer dan 1.5 bar moet gebruiken.

Net gebruikte ik 2 verschillende aansluitingen op de compressor. Dat ging redelijk. De bedoeling is om 1 uitgang van de compressor te gebruiken, welk ook een ventiel heeft dat door Eding wordt aangezet. Nu merk ik dat het regelen nog moeilijker is geworden. zie hieronder het schema. Het rode ventiel heb ik toe moeten voegen, anders was de straal niet goed te regelen. Blijkbaar moet de lucht toevoer hier iets gesmoord worden.
fogbuster schema.png
Serum, is dit wat je bedoelt. Ik heb 2 drukmeters. Hoewel ik denk dat de drukmeter voor het reservoir niet zo heel erg helpt. Ik zou deze drukmeter natuurlijk na de splitsing kunnen zetten in de lucht toevoer, dan heb ik misschien het rode smoorventiel niet nodig.

Groeten, Tom.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door TomAndKobus »

Ik al eens kijken naar een overdrukventiel
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik werk zonder smoorventielen (regelschroefjes) maar 2 losse drukregelaars. En die op de vloeistof moet hoger zijn dan van de blaaslucht. Bij mij komt de druk amper bij 0.5bar, moet eigenlijk speciale reduceers hebben want in dat lage gebied werken die standaard dingen slecht.
En ik heb nog een labyrint vernauwing in de vloeistof leiding. Eigenlijk een vast ingestelde smoring dus.
(heb ik in een ander draadje beschreven wat ik nu even niet terug kan vinden)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie