Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door TomAndKobus »

Je had geloof ik een M5 stelschroef als smoring gebruikt. Ik was dat draadje al tegen gekomen. Maar ik ga mijn drukrelaars na de splitsing zetten. Dan zou het beter moeten gaan denk ik.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door TomAndKobus »

Als de druk in de vloeistof hoger moet zijn. Dan heb ik per definitie de druk regelaars verkeerd staan. Logisch ook dat ik een extra kraantje nodig had om de lucht bij de sproeier te regelen
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door TomAndKobus »

Dit doe ik dan. Laat wel het kraantje in de cooling zitten, maar misschien heb ik die dan ook niet meer nodig.
Screenshot 2022-03-03 183846.png
Groeten, Tom.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door serum »

En zet er dan een 3weg ventiel voor, die de belaste poort ontlucht; zo is de druk snel van je ketel en ijlt je vloeistof niet na. Er zijn ook echte dump-valves waarmee het nog sneller gaat maar dat is in dit geval niet echt nodig. (en ondertussen weet ik dat ze als een fuvuzela kunnen gaan toeteren, vraag maar aan mijn SCM kantenlijmer, als dat ding uit gaat galmt dat nog even na in de werkplaats). Een dempertje op de afgeblazen lucht werkt fijn.

Mijn ervaring met die naaldventielen is dat je al een heel goed exemplaar moet hebben wil hij het op lange termijn nog doen. Oplossing van Hugo is superieur.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door DaBit »

TomAndKobus schreef: 03 mar 2022 18:41 Dit doe ik dan.
Zo heb ik het ook. Al 'eeuwen'. Als restrictie in de vloestofleiding gebruik ik een stuk messing 'buis' met binnendiameter 0,3 ofzo. Wat Hugo doet met z'n schroefje kan ook.

Op welke druk ik werk weet ik niet precies; ik heb er geen manometers bij geplaatst. Gewoon 2 knoppen, eentje luchtdruk, eentje vloeistofdruk.
Een voorziening voor afblazen van druk heb ik niet. Blijkbaar niet nodig met die drukregelaars die ik gebruik; als het magneetventiel dicht gaat is de lucht en vloeistofstroom een halve seconde later gestopt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door TomAndKobus »

3 weg ventiel is slim. Heb ik ook nog liggen dus zet ik die er morgen gelijk in. Als dat kraantje nog nodig blijkt te zijn dan neem ik het idee van Hugo over. De lek door de schroefdraad is dan een soort smoorventiel als ik het goed begrijp.
Bedankt voor het idee. Tom.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door TomAndKobus »

De restrictie is dus wel belangrijk begrijp ik.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door DaBit »

Stel dat je die niet hebt, en je gebruikt slang met een binnendiameter van 4mm. Stel dat je op je lucht 1 bar hebt staan, en op de vloeistof 2 bar. Dan word die vloeistof effectief met 1 bar door de leiding geduwd, en dan heb je flood coolant :mrgreen:

Een naaldventiel voorkomt dat. Een andere stevige restrictie zoals een meter buis met 0,3mm binnendiameter ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door TomAndKobus »

:P
Ik begrijp het
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door TomAndKobus »

Hier komt de lucht dus boven in naar binnen en de vloeistof in langsrichting.
Bedankt voor het opzoeken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door serum »

Nee, dan kijk je niet goed; De vloeistof wordt juist met een langere naald in de luchtstroom gebracht.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door TomAndKobus »

Aha, de vloeistof en de lucht komen pas aan het eind bij elkaar. Niet goed gezien. :shock:
Maar de vloeistof komt wel van achteren. Maar dan met een lange buis helemaal naar voren.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door DaBit »

Is niet perse verplicht hoor. Op mijn frees zit de spindel in een rechthoekige doos en in de onderste plaat van die doos waar de spindel doorheen steekt heb ik een ring rondom de spindel met aan de ene kant luchttoevoer en de andere kant vloeistof uit de restrictie:

(vergeet dat circelvormige kamertje met die pukkel in het midden; initieel had ik 3 capillaire leidingkjes in de plaat zitten, voor elk sproeimondje een. Die zaten daar opgewikkeld. Dat was echter niet genoeg leiding)

Afbeelding

Schuine gaten in de andere kant, op 120 graden van elkaar:

Afbeelding

En daar verdraaibare sproeimondjes in:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dat werkt ook wel. Het had mooier gekund; het sproeimondje dat het verste weg zit krijgt niet zoveel lucht meer en doet niet zo hard mee als die andere twee, en de verdeling van de vloeistof is ook niet helemaal evenredig. Maar al met al voldoet het systeem al die tijd al prima.


[edit]
ik zit te jokken. Dit is zoals het was, met die 3 capillairtjes:

Afbeelding

En naderhand ben ik overgestapt op deze manier van vloeistof injecteren in de luchtstroom:

Afbeelding

[/edit]
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie