Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door Kars-cnc »

Dat is een interessante plaat onder je spindel! Drie MQL nozzles, een laserkruis... Om dit topic niet te vervuilen vraag ik nog maar even niet naar het laserkruis 8).

Maar ik begrijp dat je in de laatste versie de vloeistof direct in de luchtaanvoer injecteert voor alle drie de sproeimondjes. Werkt dat net zo goed als een gewone lock-line waarbij de vloeistof in de spuitmond toegevoegd wordt voor wat betreft de verneveling?

Wat was nou precies het probleem met de capillaire leidingen? Te weinig vloeistofdoorvoer?

En hoe kom je aan zulke mooie verstelbare spuitmondjes?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door DaBit »

Kars-cnc schreef: 04 mar 2022 07:38 Dat is een interessante plaat onder je spindel! Drie MQL nozzles, een laserkruis... Om dit topic niet te vervuilen vraag ik nog maar even niet naar het laserkruis 8).
Dat laserkruis lijkt nuttiger dan het is hoor. In de praktijk gebruik ik het vooral voor grofstoffelijkere dingen zoals een plaat hout positioneren. Maar voor die paar euro die 2 van die lijndingen op Ali kosten is het nuttig genoeg.
Maar ik begrijp dat je in de laatste versie de vloeistof direct in de luchtaanvoer injecteert voor alle drie de sproeimondjes. Werkt dat net zo goed als een gewone lock-line waarbij de vloeistof in de spuitmond toegevoegd wordt voor wat betreft de verneveling?
Het enige is dat de output niet netjes verdeeld is over de 3 nozzles; de ene doet meer dan de andere. Voor de rest vernevelt het netjes; het laat zich regelen dat je geen vloeistof uit de nozzle ziet komen maar je keukenpapiertje wel vochtig word als je 'm er even onder houd. Maar meestal verspuit ik een stuk meer vloeistof dan dat minimale; vloeistof is goedkoop, aluminium en VHM freesjes niet, en ik heb geen hinder van iets teveel.
Wat was nou precies het probleem met de capillaire leidingen? Te weinig vloeistofdoorvoer?
Met die 3 sputterde het teveel, werkte niet mooi.
En hoe kom je aan zulke mooie verstelbare spuitmondjes?
https://www.proger.nl/pdf/JiffyJet2011.pdf

Er staat me wel bij dat ze een klein vermogen kostten.

Ongeveer vanaf hier vind je wel meer info: viewtopic.php?p=99739#p99739
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door TomAndKobus »

Wel mooi gemaakt DaBit. Zo zie je maar weer, veel ideeën dus. Ik ben nog wel een tijdje aan het experimenteren denk ik.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door TomAndKobus »

Ik denk dat ik het nu redelijk erkend heb. Ik heb het nu gemaakt zoals in het plaatje aangegeven. Nu moet ik alles nog netjes in de machine leggen. 5/2 ventiel zorgt dat de druk wegloopt als de magneetklep sluit. Nu kan je (waarschijnlijk) ook de magneetklep weghalen, maar voorlopig laat ik dit ook zo.
fogbuster schema2.png
Ik merk inderdaad dat het afstellen van de hoeveelheid vloeistof lastig is met het smoorventiel dat ik gebruik. Ik ga ook kijken naar de oplossing van Hugo. Maar eerst dit...

Groeten, Tom.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door TomAndKobus »

Hoi allemaal,

Ik denk dat mijn zelfgemaakt fogbuster goed gelukt is. Mocht het smoorventiel problemen gaan geven, dan ga ik daar een vaste smoring van maken zoals Hugo dat heeft gedaan. Nu vind ik het wel makkelijk dat ik nog iets kan stellen.
Via een 5/2 ventiel ontlucht ik het geheel. Hier zit een demper op en maakt dus niet heel veel lawaai (geen vuvuzela :P ).
IMG_20220314_132237888.jpg
IMG_20220314_132453900.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door Firehunter »

Ziet er netjes uit. Ook al kunnen testen/gebruiken?

Heb jij ook dat de vloeistof terug loopt als je het ventiel weer uitschakelt? Hoeveel meter slang heb je tussen het reservoir en de sproeier?
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door TomAndKobus »

Ja, ik heb 'm getest en werkt goed. Ik heb ongeveer 3m slang tussen het reservoir en sproeikop (loopt door alle kabelrupsen). Ik denk niet dat de vloeistof terugloopt, maar als dat wel zo is, dan is dat toch niet zo erg? de vloeistof is er toch weer heel snel aangezien je weer druk op het reservoir zet? in ieder geval, de volgende ochtend sproeit de nozzle gelijk weer. Wel zorg ik dat de druk na gebruik direct van het systeem af is mbv. een 5/2 klep.

Update:
Misschien is de instelling nog niet geheel goed, of loopt de vloeistof wel iets terug. Ik ga er vandaag verder mee testen.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door Firehunter »

Bij mij liep de vloeistof telkens erg snel terug. Toen had ik nog een zelf gefabriceerd sproeiertje. Nu heb ik zo'n set van Ali (ventielblokje en segmentslang met messing sproeikop). Daarbij heb ik er minder last van. Ik kan bij die ook makkelijker het schroefje een klein beetje dicht draaien zodat het niet terug loopt. Zo'n push-in smoortventiel had ik eerst ook, maar die lekte aan alle kanten. Maar misschien kwam dat doordat het gewoon een slechte kwaliteit koppeling was.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door TomAndKobus »

Wat ik nu merk. Ik ben nu met een werkstuk bezig, is dat ik telkens aan de stelschroef moet zitten om genoeg te sproeien. Terugloop heb ik denk ik geen last van. En mijn ventiel lekt niet. Dus geheel blij ben ik eigenlijk niet.....
@ Hugo en Serum. Het feit dat ik telkens aan de stelschroef van het smoorventiel moet zitten, komt dit door het soort smoorventiel? Ik heb een goedkoop Ali ding. 5 voor een paar euro. Is dit ook jullie ervaring? En kan ik dus beter zo snel mogelijk een vaste smoring maken. Of heb je dan de zelfde problemen?
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door Firehunter »

Ik had eerst een stukje messing buis met een binnendiameter van 0,1mm ofzo als smoring. Werkte op zich goed, maar als ik hem een poosje niet gebruikte had ik het vermoeden dat de bio-ethanol ging opdrogen waardoor het buisje dicht liep. Met een heel dun ijzerdraadje kon ik hem makkelijk weer open prikken, maar dan kwam er direct weer te veel uit. Daarom ben ik overgestapt naar zoiets:
https://nl.aliexpress.com/item/1005001350075066.html

Ook nog niet 100% optimaal, ik moet ook nog af en toe aan het schroefje draaien. Maar betrouwbaarder dan m'n messing buisje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

TomAndKobus schreef: 15 mar 2022 11:33 @ Hugo en Serum. Het feit dat ik telkens aan de stelschroef van het smoorventiel moet zitten, komt dit door het soort smoorventiel? Ik heb een goedkoop Ali ding. 5 voor een paar euro. Is dit ook jullie ervaring? En kan ik dus beter zo snel mogelijk een vaste smoring maken. Of heb je dan de zelfde problemen?
Je zit met dat smoorventiel waarschijnlijk tegen net niet dicht aan. Dan is een beetje rammelen van dat schroefje voldoende om de smoring 100% te variëren lijkt me. Dan zou er echt een heel mooi conisch naaldje aan moeten zitten, om een beetje instel resolutie te krijgen.
Misschien kun je nog een veertje kwijt onder de kop van de schroef, soort backlash compensatie.

Ik vind mijn M5-labyrinth ook nog best veel debiet hebben. Als ik dat vergelijk met zo'n druppelslang voor in de tuin, waarschijnlijk werkt dat heen en weer effect van zo'n labyrinth gewoon nog beter voor het afremmen van een vloeistofstroom.
Dat heeft natuurlijk gewoon te maken met de top en bodem speling van de draad. Misschien gewoon een keer zelf een moer en een bout snijden met strakkere passing. Of gewoon een gladde as in een zuiver gat en daar een minimale spiraalgroef in draaien. Deze oplossing was eigenlijk bedoeld als simpel, low kost en niet al te precies voor meerdere toepassingen bij een klant van me, waarvan ik van te voren weet dat het af en toe gesloopt wordt.

Maar dat zal wel een vertekend beeld zijn, ik zie net dat zo'n druppelaar 1.4l/uur doet en zoveel verbruik ik lang niet.
https://deltaline.nl/metzerplas-idit-pe ... 100-m.html
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door TomAndKobus »

1.4 l/uur is wel heel veel. De stel schroef heeft een borg moer. Een veer zou niet nodig moeten zijn. Maar de afstelling is heel gevoelig. Ik vind het niet erg om wat te veel te sproeien. De vloeistof is goedkoop. Waar ik naar streef is betrouwbaarheid. Ik wil gewoon weten dat de sproeier het doet. Ik ga zelf een labyrint maken met een stelschroef en schroefdraad, zoiets als jij ook hebt gedaan.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door bartL »

Dat smoorventiel zit zeker aan het begin van de leiding? Als je hem daar smoort en vervolgens nog door 3meter leiding in allerlei bochten naar de sproeimond moet wordt goed doseren wel een moeilijk verhaal. Zeker wanneer het debiet bijna 0 is. Het mooiste is smoren zo dicht mogelijk bij de sproeier, dan heeft die drukval het minste effect.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door TomAndKobus »

smoorventiel zit op het eind.
InkedIMG_20220314_132237888_LI.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie