Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal. Zo af en toe doet mijn minimaal smering het niet en loopt mijn frees vol. Ik gebruik nu een Kamoer peristaltisch pompje met 6 rollen: https://nl.aliexpress.com/item/32862605 ... 4c4dd8vv1x
In combinatie met: https://nl.aliexpress.com/item/32821384 ... mainSearch

Ik gebruik 4 mm slang om Koolmist door heen te pompen. De Koolmist heeft geen vlokken, dus de slang lijkt niet verstopt. Ik doe trouwens een scheut Isopropyl Alcohol door de Koolmist om vlokken te voorkomen.

Ik heb de spullen van Kars liggen om zijn systeem te bouwen. Echter, ik wil iets bedrijfszeker hebben, je werkstuk de vernieling in zien gaan omdat de koeling/smering niet werkt is balen!

Nu zit ik te denken aan een Fogbuster DIY. Ik weet niet aar de DIY opslaat (do It Yourself?) maar, is dit een goede oplossing. Wel een hele prijs, maar als ik daarmee iets goed heb, dan ben ik bereid om hier geld aan te spenderen.

Is de 4mm slang voor het transport van de Koolmist goed? Of moet ik een dikkere slang gebruiken?
Zijn er betrouwbare alternatieven voor minimaalsmering?

Alvast bedankt,

Tom.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door Firehunter »

Ik gebruik deze:
https://www.waterfilterexpert.nl/10inch ... ransparant

In de onderkant heb ik een gat geboord en daar een push-in koppeling in gedraaid. Vanaf daar gaat een 4mm PA slang richting de frees. Eén kant van de waterfilterbehuizing is dicht, de andere aansluiting zet ik via een ventiel perslucht op om in mijn geval bio-ethanol door de onderste aansluiting te "drukken". Eventueel zou de vloeistof ook door een slangetje door de andere aansluiting kunnen ipv onderin de behuizing, maar ik vond dit makkelijker.

https://www.technicomponents.com/nl/pro ... 1-4/10761/

En dan met zo'n slangetje van AliExpress wat jij ook gebruikt. En dat werkt prima. In principe heb je dan een Fogbuster.
benkr
Donateur
Berichten: 7786
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door benkr »

Kijk eens in de hieronder genoemde topics, ik denk dat dit precies is wat jij zoekt.

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p= ... an#p232550

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p=230577#p230577
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door TomAndKobus »

@ Firehunter. Dat is een mooie oplossing. Is dit ook een betrouwbare oplossing?
@Benkr. Ik ken de links. Ik ga ze nog een keer doorspitten.

Nog een andere vraag, Ik heb het idee dat als je de minimaal smering van 1 kant laat komen op je werkstuk, dat er dan soms te weinig smering is aan de kant van het werkstuk dat in de schaduw staat, waardoor je toch problemen kan krijgen. Klopt dit? Wat ik dan doe is de smering verhogen zodat het werkstuk goed nat wordt. Dit is dan geen minimaal smering meer, maar voorkomt denk ik het probleem van te weinig smering.

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door TomAndKobus »

22756
22760

Ik zie dat Benkr dit heeft gedaan. Wel een vraag, In het blokje waar de lucht en de vloeistof samen komen, zit een slang die helemaal doorloopt tot de spuitmond en daar komt de lucht en vloeistof bij elkaar. Als je hier de dubbele spuitslang op aansluit, dan loopt de slang niet meer door lijkt mij. Is dit geen probleem? Blijft het lucht/vloeistof mengsel dan nog wel goed?

Groeten, Tom.
benkr
Donateur
Berichten: 7786
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door benkr »

Je kunt ook 2, 3 of 4 spuitarmpjes gebruiken.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door Kars-cnc »

Bij het "MQL peristaltisch pompje" is het belangrijk dat het punt waar vloeistof en lucht gemengd worden er weinig over of onderdruk is. Anders werkt het principe een stuk slechter. De goedkoopste AliExpress lock lines, zonder vloeistof ventiel doen het goed. De duurdere met een vloeistof ventiel creëren een hoog vacuum wat met het ventiel weer terug geregeld moet worden tot een acceptabele hoeveelheid vloeistof. Omdat met een pompje het juist de bedoeling is dat het pompje dit doet gaat dat niet lekker samen. De andere situatie waarbij de vloeistof slang ruim voor het eind in de lockline eindigt geeft al snel teveel overdruk wat ook niet goed gaat.

Het verdelen van lucht en vloeistof over 2 of 3 nozzles is iets waar ik ook nog eens mee aan de gang wil maar ik weet nog niet hoe dat het beste te doen met het MQL pompje.

Overigens geeft zo'n standaard AliExpress pompje een pulserende vloeistof stroom waardoor de vloeistof al snel onderbrekingen heeft en de frees steeds even droog loopt.

Een Fogbuster is voornamelijk een type nozzle en staat min of meer los van een pompje of niet. Ik heb geen idee wat de Fogbuster doet aan vacuum of overdruk op de vloeistof toevoer kant als je de vloeistof niet onder druk zet. Als dit redelijk neutraal is zouden die twee mooi samen kunnen.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door TomAndKobus »

De goedkoopste AliExpress lock lines, zonder vloeistof ventiel doen het goed
Dus ik gebruik de juiste? Ik heb trouwens het regel ventiel van de lucht er ook af gehaald. Ik regel de lucht met drukregulator met manometer
https://nl.aliexpress.com/item/32821384 ... mainSearch

Groeten, Tom
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door Kars-cnc »

Dat is inderdaad het juiste type nozzle.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door Firehunter »

TomAndKobus schreef: 25 feb 2022 09:20 @ Firehunter. Dat is een mooie oplossing. Is dit ook een betrouwbare oplossing?
Ja tot nu toe wel. Mijn suggestie is nog wel om de slang tussen het reservoir en de "sproeier" zo kort mogelijk te houden. Dan heb je met een apart reduceerventiel voor het reservoir wat meer sturing over de druk. Ik gebruik nu redelijk wat druk om de vloeistof door de leiding heen te krijgen. Een kleine aanpassing op het schroefventiel bij de sproeier kan direct al een groot verschil veroorzaken van net te droog naar veel te nat.

Ik heb er eigenlijk nog geen problemen mee gehad dat de bio-ethanol niet op de juiste plek kan komen. Sproeien met één slangetje is vrijwel altijd voldoende. Uiteraard is het dan wel belangrijk om deze goed te richten op het snijvlak van de frees.
tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door tokas98 »

Bij onze oosterburen van cncecke kwam ik een systeem tegen waarbij gebruik gemaakt werd van een benzine inspuitventiel zoals deze gebruikt worden in benzine motoren in personen auto's. Deze heb ik nagebouwd. Tot nu toe ben ik tevreden. Simpel goedkoop geen nadruppelen en makkelijk af te stellen.
IMG_9861.JPG
IMG_9860.JPG
IMG_9859.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door TomAndKobus »

Mooie ideeën allemaal, daar ben ik blij mee. Ik heb inmiddels een waterfilterhuis gekocht en al geleverd gekregen. Ik schrok wel even van de aansluitmaat. Ik had niet begrepen dat het pijpmaten waren, maar 3/8" in waterleiding is iets anders dan 3/8" normale draad. Maar geen probleem, ik heb genoeg waterleiding spullen liggen die hier op passen.

Ik haal morgen nog een drukregeleaar bij HBM (bij mij vlakbij). Dan ga ik eens proberen er iets moois van te maken. Ik zorg ervoor dat de lucht naar het reservoir apart te regelen is van de luchtstroom die direct naar de spuitmond gaat. Wat ik eigenlijk nog zoek zijn 2 naaldventielen. Kleine kraantjes waarmee ik de hoeveelheid vloeistof kan regelen en de lucht toevoer. Weet iemand welke kraantjes hier goed voor zijn?

@Tokas98, kan jij een link plaatsen naar het cncecke, waar jij je idee vandaan hebt gehaald?

Alvast bedankt, Tom.
tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door tokas98 »

Hierbij de link naar het originele idee.

http://www.cncecke.de/forum/showthread. ... ritzventil
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Minimaal smering (Fogbuster DIY?)

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt :P
Plaats reactie