Kan iemand mij helpen voor het kiezen voor een laser op een cnc freesmachine te maken.

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Peters30
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 feb 2022 19:44

Kan iemand mij helpen voor het kiezen voor een laser op een cnc freesmachine te maken.

Bericht door Peters30 »

Hallo ik heb een cnc freesmachine met een sensa besturing . Nu wil ik dat graag gaan combineren met een laser . Ik heb een losse laser om hout te graveren maar om frezen en laseren te combineren zou dat mij het makkelijker maken. Ik ben een leek op het gebied van besturingen en dergelijke .ik zoek eigenlijk iemand die dat voor mij er op kan maken of telefonisch contact te krijgen dat ik het er zelf op kan aan sluiten. Weet iemand of dat kan op sensa besturingen en hoe dat in zijn werk gaat ?

Alvast bedankt.!.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Kan iemand mij helpen voor het kiezen voor een laser op een cnc freesmachine te maken.

Bericht door Ballegooijen »

Ik verwacht eigenlijk dat de snelheid van de freesmachine veel te laag zal zijn voor het gebruik van een laser. Die snelheden liggen toch behoorlijk ver uit elkaar.
Daarnaast heb je waarschijnlijk een probleem met de besturing van de laser. Kijk dus eerst of je huidige besturing geschikt is voor het aansturen van een laser.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gatze
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 feb 2022 17:33

Re: Kan iemand mij helpen voor het kiezen voor een laser op een cnc freesmachine te maken.

Bericht door Gatze »

Wat voor besturing heb je ?

Met bv. Mach3 is het wat lastiger, dan moet er wat elektronica tussen als je bv. grayscale wilt doen. Dit omdat bv. als je bv. de spindle output gebruikt om de laser 'hardheid' aan te sturen bij bewegingen de cnc even stopt om de 'spindle' in dit geval laser op toeren te krijgen, dit is ongewenst. De enige manier werkende manier die ik bij Mach3 gezien heb is om bv. de z-as te gebruiken en hier de stapjes van te tellen voor hoe hard de laser moet uitsturen en waarbij de richting gebruikt wordt voor aftellen of optellen, hiervoor is elektronica nodig.

Ik heb bv. een Grbl besturing, deze heeft een aparte laseroptie zodat hij op een constante feedrate beweegt (heb een cnc3040). Ik laser zelf op 750 mm/min.

Het hangt voornamelijk dus af wat voor besturing je hebt.
Peters30
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 feb 2022 19:44

Re: Kan iemand mij helpen voor het kiezen voor een laser op een cnc freesmachine te maken.

Bericht door Peters30 »

Sensa besturing.
Gatze
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 feb 2022 17:33

Re: Kan iemand mij helpen voor het kiezen voor een laser op een cnc freesmachine te maken.

Bericht door Gatze »

Daar heb ik helaas geen ervaring mee.
Peters30
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 feb 2022 19:44

Re: Kan iemand mij helpen voor het kiezen voor een laser op een cnc freesmachine te maken.

Bericht door Peters30 »

Oke bedankt voor het reageren
Plaats reactie