boren op een Deckel FP3NC

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

BR24
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 mar 2018 11:45

boren op een Deckel FP3NC

Bericht door BR24 »

Ik heb een Deckel FP3NC met X,Y en Z-as gestuurd.
Punt is dat ik heel veel gaten wil gaan boren.
Duizenden per dag en dat overleeft de Z-as van mijn machine niet want ik zie het niet zitten om die zware tafel 4000 keer per dag
30mm op en neer te laten gaan.
Er zit een pinole op de machine maar die is handbediend.
De tandwielen die de pinole bedienen zijn ook heel klein, ziet er poppenkast-achtig uit.
Niet iets waar je 4000 keer per dag kracht op moet zetten.
Vraag is of er iemand een tip heeft hoe ik dit praktisch en besturingstechnisch kan oplossen.
Mijn idee was om helemaal onder aan de pinole een zware ring te monteren en die van buitenaf te bedienen met een hydrauliekcilinder.
Die cilinder wordt bediend door een stuurventiel en dat stuurventiel wordt aangezet door bijv de koelpompfunktie.
Het programma van de machine is Dialog 4.
Ander idee was om de tafel in Z-richting "gewichtsloos" te maken met een ondersteunende hydrauliekcilinder op een accumulator
en die tafel dan toch in Z-richting te bedienen, maar ik ben er niet weg van.
Of heeft er iemand een beter idee?

Jan
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: boren op een Deckel FP3NC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Geen idee welke boor diameter, maar ik verwacht niet zo erg groot.
Er bestaan losse complete boorunits, met een eigen aangedreven spil, als je die in plaats van de vertikale freeskop monteert, kun je met een M49 puls aansturen. (dis is beschikbaar in de stekker van het elektronisch handwiel als ik me niet vergis)
Hoef je alleen nog maar te positioneren.
Dat zou je eigenlijk een soort van feed hold moeten kunnen creëren totdat de boorunit klaar is. Daarvoor is een slimmere list nodig denk ik.

https://e2systems.nl/page/boorunit_be48.php
https://quaegebeur.be/nl/producten/boorunit-medium-1/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: boren op een Deckel FP3NC

Bericht door JanSr »

Geen idee hoe groot je werkstuk is.
Wat ik nog wel eens doe om "haaks om te gaan" is een flink stuk hoekstaal op de tafel monteren, daar op je werkstuk en dan dus een andere as gebruiken om te boren (of te frezen).
Ik doe dat uit nood omdat de afmetingen van mijn AI FR1 soms niet groot genoeg zijn. Met name onder de haakse kop blijkt soms te weinig ruimte over.
Hoekstaal blijkt doorgaans merkwaardig precies haaks te zijn.
BR24
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 mar 2018 11:45

Re: boren op een Deckel FP3NC

Bericht door BR24 »

Boordiameter is 26mm in hout. Geen echte verspaningskrachten dus.
Het is een gatenpatroon van 2 bij 4 gaten, dus ik kan ook niet de X-as of Y-as gebruiken
als voeding voor de pinole.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: boren op een Deckel FP3NC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dan heb je waarschijnlijk ook een 'klapkop', 4 bouten loshalen, kop iets naar voren trekken, naar boven klappen en naar achteren schuiven. (1 bout weer vast zetten)
Het ideale montagevlak voor zo'n losse boorunit, kun je ook een toerental pakken wat voor hout beter toereikend is.
Ik denk dat ik nog wel een tekening van dat montagevlak kan vinden als ik diep ga graven.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
BR24
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 mar 2018 11:45

Re: boren op een Deckel FP3NC

Bericht door BR24 »

Heeft iemand een voorbeeld of doorlink van zo'n hoogtoerige boorkop met slede?
Ik heb wel koppen gezien bij Ali maar die hebben geen motor en er zit geen slede onder.

Jan
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: boren op een Deckel FP3NC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

ik had er 2 linkjes bij gezet
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
BR24
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 mar 2018 11:45

Re: boren op een Deckel FP3NC

Bericht door BR24 »

sorry, die linkjes heb ik over het hoofd gezien.
Ik heb vandaag al wel geïnformeerd wat zo'n boorunit kost en daar word ik niet blij van.
Dus ga ik het ws toch op mijn eigen manier doen met een hydrauliekcilinder (met doorlopende stang).
Risico is wel dat ik vóór in de kop bevestigingsgaten moet boren maar ik heb er een ordner met doorsnedetekeningen bij.
Met goed passen en meten moet het lukken om daar 4 M8 gaten te boren zonder dat ik iets achterliggends beschadig.

Een kennis van mij met veel kennis van Fanuc wil me helpen bij de programmering, ik weet daar te weinig van.
Hij vertelde me al wel dat er een verschil is in de G-codes.
Ik wil namelijk om te gaan boren, een hydraulisch stuurventiel bedienen.
Signaal wat ik daarvoor bijv wil gebruiken is; "koelpomp aan".
Het stuurventiel zorgt dat de hydrauliekcilinder uit gaat, een switch onder zorgt dat ie weer terug gaat naar boven
en boven zit dan een switch die een signaal geeft dat de tafel naar het volgende gat kan.
Mijn kennis had het over een M01-code maar die kan ik nergens vinden.
Waar kan ik sowieso al die codes vinden? In de boeken die bij de machine zitten staan ze niet.
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: boren op een Deckel FP3NC

Bericht door tuonov4 »

de eerste vraag is of je een klapkop hebt (wat is het maiximale toerental ven de machine?) Een klapkop kan je omhoog klappen zoals Hugo beschreef.Heb je geen klapkop dan kan je de kop weg draaien en naar achteren schuiven waardoor je een aanlegvlak hebt op de spindelbok en hier kan je van alles aan vast maken
BR24
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 mar 2018 11:45

Re: boren op een Deckel FP3NC

Bericht door BR24 »

Nog een vraag over dezelfde machine;
Op de bedieningskast zit een DB25 female stekker. Op een of andere manier moet ik daarvandaan een verbinding maken met een computer. Op mijn moderne computers zitten USB-poorten. Ik heb oudere computers met een DVI-poort en nog oudere met een RS232-poort. Wat kan ik het beste doen? En waar haal ik zo'n kabel want ik begrijp dat de kabel anders aangesloten moet worden op de pennetjes.

Als die hydraulisch bediende pinole klaar is zal ik daar eens een foto van posten.
Ik heb prijzen opgevraagd van die boorunits, heel mooi spul, maar de prijzen liggen boven de €2000
en tweedehands is er in NL niets te krijgen. In DE wel maar daar rij je nu niet meer zomaar ff naartoe.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: boren op een Deckel FP3NC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

BR24 schreef: 02 mar 2022 13:56 Nog een vraag over dezelfde machine;
Op de bedieningskast zit een DB25 female stekker. Op een of andere manier moet ik daarvandaan een verbinding maken met een computer. Op mijn moderne computers zitten USB-poorten. Ik heb oudere computers met een DVI-poort en nog oudere met een RS232-poort. Wat kan ik het beste doen? En waar haal ik zo'n kabel want ik begrijp dat de kabel anders aangesloten moet worden op de pennetjes.
Die Dialog4 besturing dateert van 1985/86 ongeveer, toen was de PC nog maar net uitgevonden, laat staan dat er al iemand aan Windows, USB of DVI dacht. En omdat CNC besturingen gevoed werden uit ponsbandlezers (of cassette recorder) was RS232 in die tijd DE standaard.

Kabel is en zgn. cross kabel. Dat is verwarrend, want dat klopt alleen bij een 25 naar 25 polige sub-D stekker.
De PC's met een seriële poort (COM-poort) die je nu nog vind hebben een 9-polige sub-D en dan is het geen cross.
Daarnaast heb je een communicatie pakket nodig die de data kan versturen en kan ontvangen.
(nu kan ik me niet voorstellen dat je met 8 gaten boren dag in dag uit veel data zult hebben)
Hieronder een schema van een correcte kabel.
RS232 kabel.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
BR24
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 mar 2018 11:45

Re: boren op een Deckel FP3NC

Bericht door BR24 »

Bedankt voor de informatie!
Daar kan ik wel wat mee.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: boren op een Deckel FP3NC

Bericht door FreesKever »

Waarom niet gewoon een nieuw machine aanschaffen voor dit werk?

Sorotec in DE maakt b.v. prima routers die geschikt zijn voor houtbewerking, en de "open source router" zoals beschreven op deze website is ook prima geschikt voor hout.
Zo'n router kost ook wel een paar duizend EUR, maar je houd je deckel vrij voor andere taken, en hij blijf schoon.

---------------------
Of als je je machine "mee wilt helpen".
Waarom hydrauliek?
Zet er 2 stevige perslucht cylinders onder met een druk regel ventiel, en een klein drukvat om de druk bij beweging constant te houden en je bent er ook al.
Met een 100mm perslucht cylinder op 8 bar kun je ruim 600kg zwaartekracht compenseren, en met 2 cylinders kun je ze gemakkelijker zo plaatsen dat het midden tussen die cylinders onder het zwaarte punt van je tafel ligt.

---------------------
Een derde mogenlijkheid is om zelf een Z-as in elkaar te knutselen, of een "linear stage" te kopen.
Onderstaande is als set te koop, en daar kun je een motor naar keuze op zetten.
Het lastige bij zo een oplossing is het integreren in de bestaande besturing van je machine.
Linear_Stage.jpg
Ze zijn er in diverse prijsklassen (en kwaliteits uitvoeringen). Ook bij b.v. Sorotec hoef je geen complete machine te kopen, maar kun je ook alleen (onderdelen voor) een Z-as bestellen.
Of je ontwerpt / bouwt er zelf een. Het is niet veel meer dan wat liniaire railzen, kogelomloopspindel & lagerblokken op wat vlakke platen. Op je deckel is zo iets snel gemaakt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BR24
Berichten: 30
Lid geworden op: 31 mar 2018 11:45

Re: boren op een Deckel FP3NC

Bericht door BR24 »

Zover ben ik ondertussen;
Onder op de pinole zit een dikke meenemer-ring,
die wordt vertikaal op en neer bewogen door een hydrauliekcilinder met doorlopende stang.
Over de bovenste stang monteer ik een bus die voorkomt dat bij een storing de boor in de klem loopt.
Naast de hydrauliekcilinder zit een stang met 2 nokken die een eindschakelaar bedienen.
Ik kan het geheel op 2 manieren gaan bedienen.
Of ik bedien het ventiel van de hydrauliekcilinder met de 2 eindschakelaars
of ik bedien het ventiel met een 2 drukschakelaars.
Als de cilinder naar beneden loopt zit op een gegeven moment de bus vast en loopt de druk op.
Die oplopende druk kan ik meten en gebruiken om een ventiel te schakelen.
De hydrauliekunit die ik hiervoor gebruik heeft een constante druk pomp,
dat is handiger met schakelen, maakt minder herrie, verbruikt minder stroom.
Plaats reactie