Vacuum/opspantafel

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Vacuum/opspantafel

Bericht door stekkestim »

Ik ben aan het rondkijken om een relatief kleine vacuum/opspantafel te maken voor mijn freesmachine.
Nu heb ik een freesbereik van 2100x4100mm met een goede vacuumtafel. Maar ik loop vaak tegen wat problemen aan met het opspannen van kleine of complexe stukken (al dan niet vacuum).
Nu wil ik dus een kleinere vacuumtafel gaan maken met ook opspan mogelijkheden die ik dan gewoon op de grote kan leggen.
Ik heb hier nog een plaat van 1x1m aluminium van 20mm liggen en een plaat PVC van 1x2m 20mm. ideaal om een stevige opspantafel van 1000x1000mm te maken dus.

Laatst ook een leuk filmpje gevonden op youtube:


Dit is eigenlijk een diy versie van deze https://www.vakuumtisch.de/Vacuum-table-GR-Series
Afbeelding

Kleine side note, ik maak vaak redelijke hoeveelheden van hele kleine onderdelen, letters, cijfers, vormen van 10-30mm groot.
Nu is dat altijd zorgen dan ik een vers gevlakt stuk mdf heb, tape voorzien aan de achterzijde van het stuk en dan zorgen dat ik net niet door de tape frees. Maar de minste variatie in het gevlakte mdf kan er dus voor zorgen dat ik ofwel niet door het materiaal zit, of dat ik door de tape zit.

Langs de andere kant krijg ik meer en meer de vraag voor kunststof onderdelen die 2 of meer opspanningen nodig hebben om te kunnen maken en wat met de huidige vacuumtafel niet altijd evident is. Speciale mallen maken waar je dan voor het teken en freeswerk 45minuten of meer bezig bent waar eigenlijk een simpele klem zoals "SMW" om op te spannen voldoende is.

Maar wat zijn nu eigenlijk de voor en/of nadelen van deze in vergelijking met een standaard tafel waarbij je vakken indeelt met mosrubber snoer.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vacuum/opspantafel

Bericht door serum »

Die met mosrubber snoer gebruik je voor een permanent gesloten vacuum.

Verschillende wegen naar Rome.

Ik vind deze tafels ideaal, maar verwacht niet dat je op een 10x30mm onderdeeltje genoeg hebt aan 3kg klemkracht bij het meest gunstige geval van onderdruk.

Daarnaast heb je bij een klein onderdeel geen optimaal gebruik van oppervlakte, omdat de gaatjes half onderbroken kunnen zijn en de gaatjes niet op 0 afstand van elkaar zitten.

Ik frees op verschillende vacuumtafels, maar het meest ideale blijft een pomp met flink debiet zodat je wat lekkage kan hebben.

Bij bepaalde onderdelen maak ik een vacuummal voor dat speficieke onderdeel;

Soms kom je weg door domweg een stuk MDF te pakken, daar de kanten van te sealen met kantenband of houtlijm en dan de toplaag te voorzien van een laagje EPDM folie met contactlijm; die folie frees je vervolgens met een kleine ondermaat aan het contour dat je eruit freest weg met een downcutter. Evt eilandjes laten staan voor stabiliteit tegen doorbuigen. En die MDF plaat leg je weer op je standaard tafel.

Als ik op mijn grote machine 1 zone aan heb staan en ik leg er een plaatje 3mm HDF op, heb je zo'n beetje hetzelfde effect als een vacuumtafel met de rastertjes zoals in je voorbeeld. (volgens mij hebben we dezelfde 7,5kw waterringpomp) als je maar zorgt dat het water goed koel je pomp in gaat blijft je vacuum wel gehandhaafd.

Ik frees sowieso alles op 3mm HDF en bespaar mij de ellende van het vlakken van MDF. Ik heb een stapel van die platen onder mijn machine liggen. Ik ga met -,1 of -0,2 mijn bed in. Ik draai de plaat om en het moosrubber dicht de 0,2mm diepe sleufjes weer. Dat HDF bied een goede weerstand tegen lekkage, daardoor blijf je eigenlijk altijd onderdruk houden. Door die weerstand kan je relatief veel lek permitteren.
FreesKever
Berichten: 632
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Vacuum/opspantafel

Bericht door FreesKever »

Ik heb (natuurlijk weer, voor de commentaar leveraars) een beter idee.

stekkestim schreef: 26 feb 2022 12:21 Nu heb ik een freesbereik van 2100x4100mm met een goede vacuumtafel.
Als je al een goede / troge vacuum tafel hebt, hoef je niet echt meer een (complete) in het klein te maken.

Ik heb ook al lang en diep nagedacht over mijn (mogenlijk ooit toekimstige) vacuum tafel.
Voor mij wordt de basis en combinatie van een vlakke plaat, vaccuum trek systeem, en boutgaten M10 in een 30x30mm raster.

De M10 is dus gelijk een conventionele bouten opspan tafel.

Mijn bedoeling is om daar ronde schijven bij te maken, met in het midden (om het simpel te houden) een verzonken gat voor een (holle!) M10 bout (B.v. imbus en dan uit boren)

Om die ronde schijven komen dan 2 V-ringen, met de lippen naar buiten.
https://duckduckgo.com/?q=V-ring&t=h_&i ... &ia=images

Dit doet een paar dingen:
* De ronde (ovaal, bijna rechthoekig) schijven hebben een vaste dikte, en zorgen voor positie in Z-richting.
* De V-ringen zijn luchtdicht en behouden het vacuum.
* Vacuum gaat door de holle bout.
* Geen gedoe met afzonderlijke slangen voor de "zuignappen"
* Je kunt een paar grote en kleine maken, zodat je het aan kunt passen aan het werkstuk dat je maakt.
* Schijven en V- ringen zijn "wegwerp" artikelen. Als je er eens doorheen freest is het gemakkelijk vervangbaar.

Volgens hetzelfde systeem kun je ook even snel een stuk MDF pakken, er een gleuf voor een O-ring in maken en dan die gebruiken voor een vacuuuum tafel op maat. Of je kombineert het: Doe het grootste gedeelte van een werkstuk met de "standaard" zuignappen, en maak er een bij op maat voor een "moeilijk gedeelte" van je werkstuk.


Ik heb je video niet helemaal gezien.
Een van de dingen die ik zag is gedoe met hele kleine boortjes. Dat is niet echt wat je wilt.
Vergelijk dat met:

* Boor een put (B.v. met een 8mm boor)
* Boor een gat erdoorheen (ongeveer 1.5mm, zie onder)
* Lijm of klem er buisjes in.

Hele dunne buizen worden in heel veel verschillende maten gemaakt, met gaten er in die heel dun kunnen zijn.
Denk b.v. aan de buizen die gebruikt worden voor injectie naalden.

Iets maken met zulke buizen is iets bewerkelijker in eerste instantie, maar het heeft een paar voordelen.

* Door lengte en diameter aan te passen kun je ook achteraf nog de lucht weerstand aanpassen (dus lek lucht bij open gaatjes).
* Het buisje staat midden in de put van het 8mm gat. Er valt dus geen (veel minder) vuil in en ze raken minder snel verstopt.

Als je uit gaat van een opspan tafel met draad gaten, (met een vacuum systeem er onder) dan kun je ook de "lek lucht" regelen met de bouten (of stelschroeven) die je er in draait. Je kunt b.v. de bouten doorboren, of in de lengte richting een gleuf door het schroefdraad slijpen.
Boutjes zijn dan ook eenvoudig en snel te verwisselen met een accu schroefmachine met Imbus.
Daar ergens verdwaal ik weer in de mogenlijkheden, maar de kombinatie van bouten opspan raster en vacuum zal het voor mijn eigen machine gegarandeerd worden. Of jij iets kan / wil met dit idee weet ik niet.
Laatst gewijzigd door FreesKever op 26 feb 2022 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Vacuum/opspantafel

Bericht door stekkestim »

serum schreef: 26 feb 2022 15:31
Bij bepaalde onderdelen maak ik een vacuummal voor dat speficieke onderdeel;

Als ik op mijn grote machine 1 zone aan heb staan en ik leg er een plaatje 3mm HDF op, heb je zo'n beetje hetzelfde effect als een vacuumtafel met de rastertjes zoals in je voorbeeld. (volgens mij hebben we dezelfde 7,5kw waterringpomp) als je maar zorgt dat het water goed koel je pomp in gaat blijft je vacuum wel gehandhaafd.

Ik frees sowieso alles op 3mm HDF en bespaar mij de ellende van het vlakken van MDF. Ik heb een stapel van die platen onder mijn machine liggen. Ik ga met -,1 of -0,2 mijn bed in. Ik draai de plaat om en het moosrubber dicht de 0,2mm diepe sleufjes weer. Dat HDF bied een goede weerstand tegen lekkage, daardoor blijf je eigenlijk altijd onderdruk houden. Door die weerstand kan je relatief veel lek permitteren.
Zo doe ik het het nu inderdaad ook maar dan met mdf ipv HDF.
Voor de kleine stukkes gebruik ik niet alleen vacuum maar aan combinatie van tape en vacuum. Dat werkt super, stukjes van 10x10mm zijn geen enkel probleem. Alleen moet ik dus zorgen dat ik niet door de tape frees want dan trekt de frees alles omhoog, komen er spanen onder de tape en freest er niets meer.

Ik heb hier ook een stuk pom van 500x1000mm 15mm liggen dak ik gevlakt heb dit gebruik ik nu als vlakke plaat waarop ik de dubbele tape met secondelijm truk doe, dat gaat ook geweldig goed. Maar loopt ook al snel in de papieren ivm de 2x tape die moet worden aangebracht + secondelijm over zo'n oppervlakte.

Mijn vacuumtafel is helaas te grof om er rechtstreeks een plaat met tape op te leggen. 50x50mm raster met een 8mm gleuf voor mosrubber. Dan wordt de tape gewoon van het materiaal afgetroken in de gleuven.
Vandaar dat ik aan het kijken was naar een kleinere met een kleiner raster, of andere indelingen zoals het filmpje, of als ik kijk naar de site van vacuumtisch een volledig vlakke plaat met enkel gaatjes.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vacuum/opspantafel

Bericht door serum »

Ik gebruikte ipv 2x tape een 40mm MDF plaat en 1x tape op het werkstuk. Zorgt er ook voor dat de Z wat voorspelbaarder is icm accelerator. Dat MDF vlak je zo weer een stukje af. (had veel kleine/dunne aluminium werkstukjes uit een 10mm plaat).

Maar ik zou voor een dergelijke vacuumtafel gaan als in je filmpje. Ik wil uit 2x12mm trespa om op 1 vacuumzone op mijn bed te kunnen leggen. Kan er evt. een kleinere schottenpomp op. (scheelt weer 6kw/h). Kleinere onderdeeljes ben je vaak meer freesuren op kwijt dan groteren.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Vacuum/opspantafel

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb ook vaak kleine onderdelen en dan gebruik ik Datron VacuCard met een 5 mm raster. Dan kun je gewoon dubbeltjes frezen en die blijven nog zitten ook.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vacuum/opspantafel

Bericht door serum »

Zal er ook eens een pak van bestellen. Zijn de 5x5 rasters doorlopend tot op de rand of zit er nog een blank kader omheen?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Vacuum/opspantafel

Bericht door Ballegooijen »

De sporen lopen door tot het eind volgens mij. Ik heb er niet echt op gelet eerlijk gezegd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
rolandvs
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 apr 2014 01:06
Locatie: ravenstein
Contacteer:

Re: Vacuum/opspantafel

Bericht door rolandvs »

Afbeelding

Ik zat met soortgelijk probleem.
De tafel heeft raster van 120 x 120 mm
En moeten steeds schroeven in of uit gedraaid worden en vacuüm aan passen. Heb nu losse plaat eroverheen gemaakt waar losse cups in kunnen. Vrijdag geprobeerd en trok ongeveer -0.800 vacuüm.
De deksels kan ik er met hand uitpakken en eventueel met eraf en losse cups erin plaatsen. Om zo niets steeds alles eraf en schroeven eruit te draaien en rubber insnoeren en plaat erop. Losse cups passen en mooi straks in en werkte behoorlijk goed. Nu zijn het losse deksels die ik eruit kan pakken en eventueel plaat eroverheen en volgende werkstuk erop
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vacuum/opspantafel

Bericht door serum »

Dat glijdt toch alle kanten op op dat betonplex? Of mis ik een niet genoemde stap?

-800, wat voor pomp gebruik je?
rolandvs
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 apr 2014 01:06
Locatie: ravenstein
Contacteer:

Re: Vacuum/opspantafel

Bericht door rolandvs »

Er gaat wel een plaat mfd over betonplex heen en dit was ter proef om te kijken of het werkte. En betonplex is er genoeg. Dus vandaar keuze daarvoor. Er staat een 245 m3 (100 hpa/mbar) droge klauw achter de machine. Er stond eerst een 80m3 pomp achter en deze kwam elders bij en was voor een mooie prijs over te nemen. Dus in auto en opgehaald omdat anders het werk stil kwam te liggen. Die andere is wel gerepareerd en staat in het magazijn.
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vacuum/opspantafel

Bericht door serum »

Interessante pomp! Waar heb je die vandaan?

Ik zoek ook zoiets..
rolandvs
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 apr 2014 01:06
Locatie: ravenstein
Contacteer:

Re: Vacuum/opspantafel

Bericht door rolandvs »

Deze kwam bij een bedrijf vandaan die een multicam machine hadden staan en een nieuwe machine hadden gekocht en deze machine werd door ingerolen en de pomp niet en ik had geluk dat deze in ochtend op marktplaats kwam en de andere pomp op hetzelfde moment stil kwam te staan. Maar meen in Eindhoven zit een firma die veel pompen aanbied maar dan zou ik vanavond thuis in mail moeten zoeken
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
rolandvs
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 apr 2014 01:06
Locatie: ravenstein
Contacteer:

Re: Vacuum/opspantafel

Bericht door rolandvs »

Weet nog wel maatje zwaarder te staan die eigenlijk worden weggegeven hadden en stuk of 5 staan van 500 m3 15 en 18,5 kw merk Becker. Vraagprijs 1250,-
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Plaats reactie