type draad pneumatische snelkoppeling

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

type draad pneumatische snelkoppeling

Bericht door TomAndKobus »

Hallo, vraagje. De pneumatische koppelingen die bij AliExpress te koop zijn, wat voor type draad hebben deze?
https://nl.aliexpress.com/item/40010012 ... mainSearch
Is dit BTS of NPT? Ik kan NPT draad frezen want deze hebben een 60 graden hoek. BTS heeft een 55 graden hoek. Of maakt de hoek niet zoveel uit?

Alvast bedankt, Tom.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: type draad pneumatische snelkoppeling

Bericht door Breaker »

BSP staat erboven, dus de standaard British Standard Pipe met 55° niet konisch. Deze draad vind je ook in de bouwmarkt. De Amerikaanse NPT wordt hier veel minder gebruikt. BTS komt mij niet bekend voor, maar waarschijnlijk bedoel je er hetzelfde mee.

Mijn ervaring is dat NPT en BSP niet goed samengaan, in ieder geval niet vaker dan één keer.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: type draad pneumatische snelkoppeling

Bericht door TomAndKobus »

sorry ik haalde iets door elkaar. Je hebt NPT (National Pipe Thread) and NPS (National Pipe Straight) En je hebt BSPT (British Standard Pipe Taper) en BSPP (British Standard Parallel Pipe). De koppelingen die ik op ali kan kopen zijn dus BSPP over het algemeen en dit is dus ook de maat in de bouwmaat voor verwarmingskoppelingen. Ik kan echter geen BSPP frezen want mijn schroefdraad frees heeft een hoek van 60 graden. En ik had gehoopt dat het hoek verschil geen probleem op zou leveren, maar blijkbaar wel.

Hoe bevestigen jullie dan een pneumatische koppeling in een stuk aluminium? Met de juiste draad frees?

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 909
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: type draad pneumatische snelkoppeling

Bericht door joopbos »

Hoe bevestigen jullie dan een pneumatische koppeling in een stuk aluminium? Met de juiste draad frees?
Ik doe dat, old school, met een tap.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: type draad pneumatische snelkoppeling

Bericht door serum »

Valt nog niet mee, zo'n conische tap. (Vind ik althans). Kunst is dat je net niet te diep tapt.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: type draad pneumatische snelkoppeling

Bericht door TomAndKobus »

Hoeft niet komisch. Veel koppelingen hebben een recht stuk draad BSPP en NPS
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: type draad pneumatische snelkoppeling

Bericht door TomAndKobus »

Konisch :lol: makkelijk die woord voorspelling.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: type draad pneumatische snelkoppeling

Bericht door serum »

Heb alles gestandaardiseerd naar 1/4e npt. Makkelijk bij het aanschaffen, want de meenste pneumatische koppelingen zijn npt. 1 tapje, 1 soort fitting voor alles. En ik heb een doos met pneumatische koppelingen te kust en te keur. Verloopjes van alle maten, t stukken, doorstroomregelaars, noem maar op. Sporadisch pak ik, als het formaat of de doorstroom het eist een kleinere of grotere maat. Heb van iedere maat slang die ik gebruik een meter of 20. Ik grijp nooit mis. Heb de tap nu een keer of 5 nodig gehad. Als de hoek van je draad niet overeen komt kan je zelf wel nagaan wat dat met je contactvlak doet denk ik.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: type draad pneumatische snelkoppeling

Bericht door bartL »

Probeer het gewoon eens met die 60graden frees. Als je de juiste spoed aan houd dan denk ik dat er weinig aan de hand is, uiteindelijk is het 2.5graad per flank. Denk niet dat jij dat gaat merken. Zeker in aluminium draai je die koppeling er wel in. Bij twijfel anders even proberen in een rest stukje alu.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: type draad pneumatische snelkoppeling

Bericht door DaBit »

Ik heb gewoon ooit 'geinvesteerd' in G1/4 en G1/8 (oftewel BSPP meen ik) tapjes. Kost de wereld niet, ik kan overal koppelingen en pluggen in die maat kopen, probleem opgelost. Met alleen G1/4 kom je er ook wel, maar die vind ik al best lomp.

Voor de hele kleintjes (4mm) pak ik meestal de types met metrische draad. Dat past nog net op de kopse kant van een 10mm alu plaatje
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: type draad pneumatische snelkoppeling

Bericht door TomAndKobus »

Ik ga het proberen met de 60 graden. Bedankt voor de tips. En als dit niet lukt, dan ga ik opzoek naar 55 graden schroefdraad frees.

Groeten Tom.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: type draad pneumatische snelkoppeling

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb gewoon een handvol tapjes gekocht.. dan is het gewoon een kwestie van een gat boren of frezen, tap erdoor slingeren en klaar.. zeker in Alu.. ga ik verder niet moeilijk over doen.. 't zit doorgaans uit het zicht, ik zet het één keer in elkaar.. en dan is het wel klaar.. :lol:

Koppelingen en dergelijke.. die koop ik overigens gewoon in Nederland bij de Groothandel..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: type draad pneumatische snelkoppeling

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik gebruik het liefst alleen nog maar met O-ring, getob met tape heb ik ook geen zin in. En of die paar gangen draad nu wel of niet exact voor elkaar bestemd zijn, maar ik me niet zo druk om. Heb al wel de ervaring dat de levensuur van die Chinese gevallen nogal tegenvalt. (slangen die spontaan losschieten e.d. op een Chinees machientje wat een klant van me importeerde)
2022-03-01 07_43_13-Window.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: type draad pneumatische snelkoppeling

Bericht door TomAndKobus »

Dus misschien is het verstandig om te investeren in wat betere koppelingen. Het blijft een hobby en kosten zijn dan ook belangrijk. Waar kopen jullie dan de koppelingen? Ik heb een KVK nummer, dus ik kan ook bij een groothandel kopen.

Groeten, Tom.
Plaats reactie