Hoe sorteer en berg jij restjes op?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Hoe sorteer en berg jij restjes op?

Bericht door Sven »

Mijn werkplaats raakt een beetje in een troepinfarct.
In het algemeen functioneer ik prima in rommelige omgeving maar nu wordt het zelfs mij te gortig.

Ik gebruik zo'n beetje alle materialen maar eindproduct is kunststof en 9 mm multiplex. Dat op orde houden gaat best.
Maar de overige materialen lukt niet zo.
En dan gaat het vooral om de kleinere stukken.

Hoe doe jij dat?
Zorg je er gewoon voor dat je vaak je kleine zooi weggooit?

Edit:
Daarnet deze gevonden, gaat juist over dit onderwerp:
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 867
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Hoe sorteer en berg jij restjes op?

Bericht door zeeschuim »

Als het al betaald is wegdonderen, en probeer leuke dingen te zien als ballast. Weg ermee!
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Hoe sorteer en berg jij restjes op?

Bericht door TomAndKobus »

Ik bewaar heel veel resten aluminium in een bak. Ik maak ook heel veel kleine onderdelen; paar cm bij een paar cm. En dan zijn de restjes heel nuttig.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 967
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Hoe sorteer en berg jij restjes op?

Bericht door Portje »

Dat "wegdonderen" gaat zo langzamerhand toch ook een zaak worden.
De hele wereld op z'n kop en daardoor steeds minder aanvoer van van alles en nog wat en dan gewoon wegdonderen?

Ik denk dat er genoeg mensen op het forum zitten die best wel belangstelling hebben voor dat wegtedonderen spul.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 867
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Hoe sorteer en berg jij restjes op?

Bericht door zeeschuim »

Hoarders!
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12042
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe sorteer en berg jij restjes op?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hangt er van af wat je er nog van kunt maken en hoeveel je hebt.
Als ik de laatste stukjes weggooi, loop ik prompt een stukje te zoeken wat ik dan dus weggegooid zou hebben, en als ik dan eerst weer materiaal moet gaan bestellen is ook niet handig, buiten dat het gewoon weer een hoop geld kost.
Het lastigste is nog er voor te zorgen dat je die kleine stukjes ook kunt pakken als je ze kunt gebruiken, dus dat je ze ook ziet. Als je voor elk frutsel eerst een strook van een plaat af moet zagen, groeit de rest bak alleen maar aan.
En af en toe die reststukjes bak omkeren, er uit halen waar je nog wat mee denkt te kunnen en de rest weggooien.
En als de bak al voller wordt gewoon wat sneller de reststukjes als afval behandelen.
Ik moet er niet aan denken dat ik geen reststukjes zou hebben liggen, daar maak ik het meeste van. :mrgreen:

Ik heb wat bakgoten langs de wand waar ik de materialen in sorteer, en een stellingkast met bakken voor de stukjes, gesorteerd op materiaal.
Maar om nu te zeggen dat het heel netjes opgeruimd is, dat valt nog wel tegen. Het jongt toch weer aan buiten de organisatie, als het te erg wordt moeten we er weer es wat aan doen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Hoe sorteer en berg jij restjes op?

Bericht door spinningwheels »

Heb een paar GS3 stellingen staan.
Iedere materiaalsoort zijn eigen legbord(en)
Wat ik bewaar hang een beetje ervanaf wat het spul kost en hoeveel ik er al van heb liggen.
Een stukje staal 100 x 30 gaat rustig de oudijzer bak in. een stuk RVS of brons in die maat dus echt niet.
In theorie kan ik praktisch alles
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hoe sorteer en berg jij restjes op?

Bericht door hfjbuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 04 mar 2022 13:23 Het lastigste is nog er voor te zorgen dat je die kleine stukjes ook kunt pakken als je ze kunt gebruiken, dus dat je ze ook ziet. Als je voor elk frutsel eerst een strook van een plaat af moet zagen, groeit de rest bak alleen maar aan.
Ik gebruik daar een "gereedschap laden kast" voor. Die laden zijn niet hoog (7 cm) en daar kun je kleine reststukken gesorteerd (een lade per materiaal soort) inleggen. Ik heb ook nog 2 kleinere verzamelbakjes, maar dat ligt op een hoop en dus zie je daar niet snel iets bruikbaars in liggen. Daar gooi ik ook niets meer in en als ze ooit leeg zijn, worden ze ook niet meer gebruikt.
Het stafmateriaal tot 500 mm ligt onder de werkbank gesorteerd in zo'n hokjes rek, elk materiaal in een eigen hokje. De langere stukken staan rechtop tegen de muur, daar moet ik nog een keer iets voor maken. Dit staat ook in de voorraad lijst zodat ik bij het ontwerpen rekening kan houden met wat ik op voorraad (is een groot woord gezien de omvang) heb. Die lijst en het bijhouden ervan is best belangrijk voor mij.

Hoe dan ook, als de ruimte (zoals bij mij) beperkt is, dan moet je keuzes maken. Dat je iets weg gooit dat je een week later zou kunnen gebruiken, is jammer. Maar als het op de grote hoop had gelegen, dan had je het ook niet gezien.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe sorteer en berg jij restjes op?

Bericht door Sven »

hfjbuis schreef: 04 mar 2022 23:35 en het bijhouden ervan
Bijhouden is denk ik een sleutelwoord. Adam Savage komt er ook steeds op terug, opruimen is een proces, geen taak.

Bij mij stokt het vooral in de overgang van "niet klein" naar "klein". En de definitie van "klein" is per materiaal weer anders.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie