(Kleine) drukschakelaar

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

(Kleine) drukschakelaar

Bericht door andrefc101 »

Ik zoek voor mijn draaibank 4 drukschakaars van hoge kwaliteit (hoge reproduceer kwaliteit). Iemand een idee? Ik vind alleen maar van die goedkope pruts schakelaars, dat wordt niets….
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: (Kleine) drukschakelaar

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Reproduceer in de zin van positie bedoel je neem ik aan?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: (Kleine) drukschakelaar

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 mar 2022 21:50 Reproduceer in de zin van positie bedoel je neem ik aan?
Yes sir, het fijn dat iedere keer dat je meet zo’n beetje dezelfde waarde creëert.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: (Kleine) drukschakelaar

Bericht door xander janssen »

andrefc101 schreef: 05 mar 2022 21:56
hugo stoutjesdijk schreef: 05 mar 2022 21:50 Reproduceer in de zin van positie bedoel je neem ik aan?
Yes sir, het fijn dat iedere keer dat je meet zo’n beetje dezelfde waarde creëert.
Zelfde waarde als in contactweerstand of indrukdiepte op moment van schakelen?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: (Kleine) drukschakelaar

Bericht door hfjbuis »

andrefc101 schreef: 05 mar 2022 20:47 Ik zoek voor mijn draaibank 4 drukschakaars van hoge kwaliteit (hoge reproduceer kwaliteit). Iemand een idee? Ik vind alleen maar van die goedkope pruts schakelaars, dat wordt niets….
Ik gebruik voor het homen en proben proximity schakelaars. De herhaalnauwkeurigheid van het proben is beter dan 0.01 mm gemeten op dezelfde dag. Het homen (Z-as) is ongeveer 0.05 mm gemeten over een paar maanden.
Op de X-as staan 2 sensors (één op de slede + één op de spindel). Met deze combinatie haal ik een herhaalnauwkeurigheid beter dan 0.01 mm gemeten over een paar maanden.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: (Kleine) drukschakelaar

Bericht door andrefc101 »

Ik denk dat ik geen proxy’s kan gebruiken, omdat de positie vanwaar de macro begint niet altijd hetzelfde is, dus dan zal de meetwaarde ook anders zijn.
Heb jij toevallig een filmpje van het proben met een proxy?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: (Kleine) drukschakelaar

Bericht door hfjbuis »

andrefc101 schreef: 05 mar 2022 22:55 Ik denk dat ik geen proxy’s kan gebruiken, omdat de positie vanwaar de macro begint niet altijd hetzelfde is, dus dan zal de meetwaarde ook anders zijn.
De proxy geeft een schakelmoment als het metaal of de magneet gedetecteerd wordt. De positie waarop dat gebeurt, wordt door de controller vastgelegd bij het homen en het proben. Bij het homen stelt mijn controller (grbl) de positie van de as op 0, bij het proben logt/stuurt hij de positie waarop het probe signaal actief werd.
Grbl stopt bij het homen de stappen motor acuut. Bij het proben wordt de motor gestopt met maximale deceleratie. Dan loopt hij nog een "stukje" door.

De positie van de home sensoren is bekend. Als je de positie weet waarop je vertrekt kun je de afstand tot de home sensor uitrekenen.

De positie van de probe sensor is ook altijd hetzelfde. Die kalibreer ik met een tool met een lengte van 40mm. Als referentie gebruik ik de voorkant van de bekken van de klauwplaat! Na kalibratie is de positie van de probe t.o.v. de klauwplaat bekend.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: (Kleine) drukschakelaar

Bericht door serum »

Een proximity sensor, zoals hier toegepast, geeft verschillende meetresultaten bij verschillende materialen/diameter
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: (Kleine) drukschakelaar

Bericht door Kars-cnc »

Voor een werkstuk hoogte sensor had ik gekozen voor een zogenaamde "Tactile switch"

Tactile switch.png

Ik zocht sowieso iets kleins en mijn idee was ook; hoe kleiner hoe minder materiaal uitzetting e.d. dus hopelijk stabieler... Ze zijn er nog veel kleiner dan het model op de foto maar deze had ik nog liggen.

De korte termijn herhaal nauwkeurigheid van zo'n dingetje heb ik gemeten op ca. +/- 2um. Over langere termijn of temperatuur heb ik niet gemeten. Na ca. 3 weken heb ik m'n sensor gecrunst door een jog foutje. Ik maak nu iets heel anders.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: (Kleine) drukschakelaar

Bericht door skillalot »

Andre, misschien kun je hier eens naar kijken. Zijn niet heel goedkoop, wel extreem nauwkeurig.

https://ec.metrol.co.jp/positioning-switch_mt
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: (Kleine) drukschakelaar

Bericht door andrefc101 »

skillalot schreef: 06 mar 2022 21:09 Andre, misschien kun je hier eens naar kijken. Zijn niet heel goedkoop, wel extreem nauwkeurig.

https://ec.metrol.co.jp/positioning-switch_mt
Dank je, ik hem een vierzijdige gevonden op EBay, van Metrol. Denk dat ik die maar ga kopen.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: (Kleine) drukschakelaar

Bericht door Bjornski1976 »

En het gebruik van een lichtsluis in combinatie met een vaantje?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie