Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 17 aug 2022 15:22 Dieselaggregaat in de achtertuin 0,25 liter/kWh is dan nog 2x goedkoper :mrgreen:
't is eigenlijk best schandalig dat het voort serieus een optie aan het worden is om een viezelaggregaat neer te zetten, duur contract te nemen met leuke teruglevertarieven, en ergens in Belgie een sloot stookolie te regelen. Terwijl we eigenlijk de crisis gewoon goed moeten gebruiken om liever voor onze planeet te worden en beter zelf de broek op te kunnen houden / de BV Nederland gezonder te maken; onder druk word alles vloeibaar en die druk is nu mooi hoog.

Als ik mensen met connecties bij de netbeheerders moet geloven is het neerzetten van een aggregaat overigens ook om andere redenen geen heel dom plan; de distributie piept en kraakt aan alle kanten.
kawarider schreef: 17 aug 2022 21:33 Ik kwam deze tegen. Ik dacht dat de Corona en Putin de grootste oorzaak waren. Dit laat zien dat we er voorlopig nog niet klaar mee zijn.
De hoop dat de situatie binnen afzienbare tijd naar het 'oude normaal' terug zal keren heb ik allang verloren. Teveel brandende en smeulende plekken op de aardkloot, teveel afhankelijkheid van die plekken.
kawarider schreef: 17 aug 2022 21:33 Ik denk dat job hoppen het nieuwe normaal wordt wil je de inflatie een beetje bijhouden.
Dat is altijd al de sleutel geweest tot een hoog salaris. Ik heb het zelf ook meegemaakt; pas toen de ontslagbrief al op tafel lag kon het salaris dat ik elders zou krijgen er vanaf. Waar je de jaren daarop weer op inteert want de jaarlijkse verhogingen worden uiteraard minder, dus als je het vol wil houden moet je dat grapje elke paar jaar herhalen.
Eigenlijk net zoiets als de vaste-klanten-boete.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 27 aug 2022 12:43 Als ik mensen met connecties bij de netbeheerders moet geloven is het neerzetten van een aggregaat overigens ook om andere redenen geen heel dom plan; de distributie piept en kraakt aan alle kanten.
Ik zit er nu serieus naar te kijken voor die reden. Niet om stroom op te wekken want die €0,50/kWh nou maak daar maar €3/kWh.
Ergens ook gelukkig maar, want deze winter zal de smog door de houtkachels al niet te pruimen zijn.
Komen daar nog tig diesel/benzine aggregaten bij .....................

De hoop dat de situatie binnen afzienbare tijd naar het 'oude normaal' terug zal keren heb ik allang verloren. Teveel brandende en smeulende plekken op de aardkloot, teveel afhankelijkheid van die plekken.
Drie vier jaar zegt mijn connectie maar terug naar <1.-/m3 en <0,20/kWh gaat niet meer gebeuren. Dus denk dat we naar een nieuw '"normaal" toe gaan.
Dat is altijd al de sleutel geweest tot een hoog salaris.
Ik ben de afgelopen 25 jaar vier keer (niet altijd vrijwillig) overgestapt.
Als ik vergelijk met iemand die ik ken en die nooit is overgestapt is het uiteindelijke verschil klein qua salaris maar groot qua pensioen.
Mijn te verwachten pensioen is een factor twee lager dan die van hem :shock: .
Komt ook door de diverse pensioenfondsen of beleggingsinstrumenten die de diverse bedrijven hanteren, ze zijn niet allemaal even goed in het beheer en rendement zullen we maar zeggen. Als ik dan hoor dat er van de 33 miljard euro die er jaarlijks ingelegd wordt er meer dan 8 miljard wordt uitgegeven aan personeel en beheerskosten dan heb ik daar zo mijn oordeel over :cry:
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Portje »

Met het pensioengeld wordt overal ter wereld door héél veel mensen klauwen met geld verdiend.
En dan nog niks gezegd waar het geld zómaar in diepe zakken verdwijnt.
Die er niks aan hebben zijn de mensen die het geld hebben ingelegd.
De pensioen uitkeringsgerechtigde zullen er niet vet van worden.

In Nederland hebben we nu veel crisissen voor de armen en feesten voor de rijken.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

Portje schreef: 27 aug 2022 15:06 In Nederland hebben we nu veel crisissen voor de armen en feesten voor de rijken.
Ja, die scheefgroei neemt wel fors toe en daar mag best wat aan gebeuren.

Maar ergens mag je ook wel een keer heerlijk politiek incorrect het onderscheid gaan maken tussen armen en mekkeraars. Die mensen die de FIXbrigade op bezoek krijgen mekkeren niet zoveel, dat doen de mensen waar bij een interview een 60" OLED TV aan de muur hangt met Netflix/Disney+/viaplay/enzovoorts, er 3 Samsung S22's op tafel liggen, er een knap prijzige auto op de oprit staat en er 3 beesten door het beeld wandelen die allemaal apart voer nodig hebben. Ja, met al die afbetalingen en schulden komen ze dan in de problemen als de prijzen stijgen dus moet er maar geld van de overheid komen.
De meneer die ze de dag erop laten zien die zijn tijd en geld besteed heeft aan het eigenhandig aanpakken van de crisis door de boel te isoleren en een moestuin op te tuigen krijgt niks, die mag hooguit extra belasting betalen. Mensen die hun leven lang zuinig geleefd hebben en een appeltje voor de dorst opgeouwd hebben idem. En dat is ook onrecht.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 27 aug 2022 17:22 Mensen die hun leven lang zuinig geleefd hebben en een appeltje voor de dorst opgeouwd hebben idem. En dat is ook onrecht.
Zo had ik een vrijgezelle oom die net geen 100 is geworden. Deed 2 dagen met 1 theezakje, had een eigen tuin waarin hij tot de laatste dag zijn eigen aardappeltjes en bloemkooltjes teelde, een appelboom waarvan hij een deel van de appels indroogde (je weet immers nooit wat voor winter je krijgt), en iedere week 10liter rauwe melk die hij deels inkookte om er een hele week mee te kunnen doen.
Zijn grootste zorg... "de belastingdienst op het moment dat ik mijn hoofd neerleg". Hij had namelijk best een paar spaarcentjes en omdat hij geen kinderen had ging het grootste deel ervan naar de fiscus. Dat is iets wat ik dan weer stuitend vind.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

Haha, ik let even niet op en iedereen kletst over dingen die mij heel de dag bezig houden. Lijkt wel ecologisch te worden hier 😃😃😃

Kort ff mijn meningen

Pensioen, beleggingsfondsen ben ik allang mee gestopt sinds duidelijk werd wat er aan de stropdas bleef hangen

Viezel wkk is bijna klaar op een uitlaatfilter na, het moet wel schoon blijven op deze aardkloot.

Moestuintje is de volgende stap als mijn energietic wat rustig is, en of drinkwatervoorziening. Onvoorstelbaar hoe droog t gazon is. Agrarische sector klopt ook helemaal niets van. Dat hangt van fossiele energie en subsidie aan elkaar. Het zal tijd worden dat dat ook eens gecorrigeerd wordt.

Geen job hoppen voor mij, wel energiemaatschappij hoppen naar de hoogste terugleververgoeding en tussentijds incasseren voordat de boeven (eneco) de spelregels veranderen of failliet gaan.

En geld? Daar kan ik helemaal eindeloos over l@llen, wat het doet met mensen, maatschappij, economie, enz. En wat is het eigenlijk? Vroeger papier , nu paar bits en bytes. Intrinsieke waarde? 0! Erg interessant onderwerp, pure emotie.

Fiscus? Noodzakelijk kwaad dat het grote doel zou moeten dienen. Bijslagaffaire is een duidelijk voorbeeld van de werkwijze. Dat durft een bananenrepubliek zo niet te doen😃😃😃. Helaas ook aan den lijve ondervonden. Onze kinderen mogen alles worden, maar als ze bij de belastingdienst gaan werken is het geen familie meer. Niets veranderd sinds de middeleeuwen, slaven zijn we en zo worden we ook behandeld.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door serum »

Die moestuin is hier ook een heet hangijzer. Onze oudste zit bij een knappe tuin, hij heeft er heel veel lol in en is gedreven genoeg om alles bij te houden. Moestuin is wel serieus werk om bij te houden, vergis je er niet in. En de stress die je hebt voor de vakantie als het spul rijp is. De kunst is dat je gespreid kan oogsten en dat je niet 50 komkommers en 10 kg wortelen in 1 week tijd hoeft om te zetten in poep. :mrgreen:
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

Haha, ja inderdaad. Ervaring hebben we al een beetje. Een aantal jaren terug wat bakken getimmerd en makkelijke moestuinmix geprobeerd. Waanzinnige ervaring om zo uit de bakken een maaltijd in elkaar te frutten. Groene vingers heb ik niet, dat probeer ik af te schuiven om mijn betere helft.😃 Constructies zijn leuk om te maken. Financieel kon het destijds bijna uit. Geld weer, interessant onderwerp. Vrouwlief blijft thuis voor moestuin en administratie, kan ik weer iets meer doen, een auto eruit, enz enz. Was lood om oud ijzer. Bovendien eet je dan weer iets voedzaams ipv de vulling van de supermarkt. Steenwol eten, aquaponics? Menselijke arrogantie, denken dat je het beter kunt dan moedertje natuur.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Kjelt »

kawarider schreef: 27 aug 2022 19:25 Bovendien eet je dan weer iets voedzaams ipv de vulling van de supermarkt. Steenwol eten, aquaponics? Menselijke arrogantie, denken dat je het beter kunt dan moedertje natuur.
Klopt mijn vier brziliaanse collega's vinden de tomaten, sla, komkommer niet om te pruimen hier. Smaakt nergens naar vergeleken bij thuis.
Die groentes horen een grondsmaak te hebben zoals bieten en de mais.
Tja als je dan ziet dat er in een kas in het westland een kropje sla van 6mm in een week tijd met kunstmatige belichting en alleen de stoffen die ze nodig hebben om te groeien opgefokt worden naar een krop sla van 25cm :shock: zeg maar plofsla.

Alleen eigen moestuin, zou ik wel even de grond goed laten testen, de generatie voor ons was niet te beroerd om hun vaten dioxine te begraven of de pfas en andere zware chemicalieen op de rivier en grondwater te lozen :cry:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door serum »

Cosmetisch verantwoord voedsel koop je hier in de supermarkt. Loop in Italie een supermarkt binnen, koop een misvormde rode paprika die je hier niet in de winkel ziet liggen omdat ie er niet uitziet en ervaar de smaaksensatie. Zelfde geldt voor de pitloze suikerbommetjes die je druiven noemt.. Zoete bocht, echt helemaal opgeleukt voor de consument. In Italie hebben ze dat een stuk beter voor elkaar is mijn ervaring. Voedingswaarde wordt niet naar gekeken, als er maar verkocht wordt. En iedere bespaarde kwartcent op een ton is een extra hoeraatje voor de commerciële toptijger op de inkoop van de supermarkt.

Inderdaad, komkommers uit eigen tuin smaken eersteklas. Volgens mij is de meest bestrijdingsmiddelvrije groente in Nederland de bloemkool. De standaard komkommer schijnt stijf te staan van de pesticiden.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Markus »

Gezien de wereld omstandigheden wouden we wat meer weten over ons verbruik, dus er moest een engergiemeter komen.

Voor diegenen die ook zoiets willen hier hoe we het hebben aangepakt

Geen idee dus deze lijst maar afgewerkt

Uiteindelijk de smartgateways gekozen omdat dat een van de weinige is die meerdere software oplossingen ondersteund en bovendien de optie openhoud dat je zelf wat code gaat schrijven. Ik had ooit wat software geschreven voor slimme meters, ik weet nog dat het niet moeilijk was maar wel veel werk.

Tevens was het een van de goekopere, lekker klein en hoefde bij mijn slimme meter geen aparte voeding.

De smartgateway is een of andere ESP gebaseerd P1 Slimme meter naar wifi oplossing dat bij de nieuwere slimme meters geen externe voeding nodig heeft. Zal wel een jong bedrijf zijn want de behuizing was (heel keurig) 3D geprint. Dat vond ik eigenlijk een uitstekend idee. Zelf even een houdertje ontworpt en 3D geprint om het mooi en veilig bij de meterlkast te plaatsen. Wifi bereik viel tegen vanuit de meterkast 15 meter ? dus dan maar erbuiten geplaatst.

Voor de test kun je de een webpagina openen waar de smartgateway het realtime stroom verbruik laat zien, en verder heeft het nog een paar instellingen om de data ergens heen te sturen. Maar daar hoefden we niet aan te zitten.

Als uitlees pakket Domoticz gekozen. Dat kan leuk op een Raspberry pi draaien, maar ik ben een beetje van de Rasberry Pi's af voor mini home servertjes. Ik gebruik liever gebruikte Thin Clients. Die kunnen een stuk goekoper zijn (rond de 30 euro) , hebben vaak leukere behuizing en voeding. Nadeel geen IO pinnen, maar die had ik niet nodig. We hebben een WYSE Z90DW met 4GB ssd en 2GB DDR werkgeheugen gebruikt die we nog hadden liggen. Daar past Debian Linux 64 bit op mits je aan het eind van de installatie kiest voor headless (geen GUI, alleen commandline).

Ik betwijfel of het logggen van data voor een heel jaar op de 4GB ssd gaat passen, maar dat zien we dan wel, kan altijd een 16GB USB flash drive erin prakken lijkt me.

Als ik speciaal hiervoor een gebruikte Thin Client had gekocht dan had ik een Fujitsu S920 gekocht. Die heeft meer interfaces (bijvoorbeeld PCI slot en LPT) betere prestaties en ruimte voor een ssd intern.

Domoticz instaleren onder Debian was een eitje. Het is een pakket dat je via webpagina's je (vanaf de Thin Client mini server) home automation laat doen. Geen idee of we ooit andere van de vele features gaan gebruiken. Na installatie (minuutje ?) via de handleiding van smartgateways de interface toegevoegd en dan als devices Power en Gas toegevoegd en BAM, realtime uitlezing plus grafiekjes, precies wat ik hebben wou. Engergie kosten laten zien gaat ook autotmatisch, maar de weergave daarvan snap ik nog niet helemaal.

al met al een goedkope en makkelijke manier om realtime met grafiekjes je energie verbruik in de gaten te houden.

Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 30 aug 2022 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

Hee Markus, leuk man. Die smart gateways had ik het vanmorgen toevallig ook over. Hier draait ook Domoticz. Nu ben ik met het peakshaven bezig en het ziet ernaar uit dat de Cerbo van Victron ook wel wat is. Misschien ga ik daar nog wat mee doen, maar waarschijnlijk stap ik dan wel over naar Home Assistant. Heb je daar ervaring mee? Waarom Domoticz?

En de paneeltjes staan op dit moment toch nog 7 kW richting de straat te duwen :P :P
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Sven »

Weet een van jullie misschien uit de losse pols wat het kost om aardwarmte aan te boren?

Toen de prijzen net begonnen te stijgen las ik dat er een paar glastuinbouwers waren die op aardwarmte draaien, die hebben hun terugverdientijd zien imploderen... Het moet dus kunnen.

Maar hoeveel plek neemt zo'n aardwarmte plek nou in, bij aanboren en na opleveren, en wat kost het?
En voor hoeveel huishoudens moet je een put boren om het een beetje rendabel te maken?

Ah, laat maar...:
https://www.milieucentraal.nl/klimaat-e ... ardwarmte/
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Markus »

@ kawarider --> Waarom Domoticz?
De opties die smartgateways noemt zijn

Home Assistant
Domoticz
Homey App
Fibaro App
ZTATZ P1

De (android) Apps vielen af omdat ik gruwel van android. ZTATZ omdat ik daar blijkbaar een hele iso image op een Raspberry moet doen (wat zit er nog meer voor troep in die image ?). En ik wou geen Raspberry gebruiken. Dus of Home Assistant of Domoticz, volgens mij willekeurig Domoticz gekozen en blij toe want het lijkt erg light weight slechts 6.2 % CPU gebruik op de toch al langzame Thin Client en slechts 2% memory gebruiik.

Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 30 aug 2022 15:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie