Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

Sven, ook daar heb ik een mening over. Ik vindt dat vertikale boringen verboden moeten worden ivm onze drinkwatervoorziening. Ik heb geen zin om antivries te gaan drinken. Een horizontale wisselaar leent zich uitermate voor diy. Wel je hele tuin naar de knoppen als je klaar bent 😂😂. Zelf heb ik lucht water wo voor sanitair water. De 60 graden die nodig is maken het een kansloos geheel. Heeft dit jaar twee dagen gedraaid. Wp staat of valt met cv water temp. Verwarm je op lage temp en zie je kans een horizontale ww te maken, dan is dit een reeele optie om van het gas af te gaan. Denk erom, mijn mening, niet minder
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Markus »

@kawarider Ik vindt dat vertikale boringen verboden moeten worden ivm onze drinkwatervoorziening
Ik ook en niet alleen om het drinkwater

Hier iets van 5km hier vandaan wouden ze het ook proberen tegen de zin van Staatstoezicht op de Mijnen (want risicovol ivm aardbevingen enz) . Na miljoenen te hebben wegegooid aan voorbereiding , gelukkig niet doorgegaan. Dit omdat worst case scenario is dat het hele gebied rond het boorgat zwaar vervormt en de gebouwen vernielt.



Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

Holy Moley. Als zich daar genoeg water in een andere laag verzamelt dan is er kans dat alles naar beneden schuift. Alleen in Nederland is alles vlak.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

Domoticz of HomeAssistant was hier ook ooit de vraag. Voor HA gekozen wegens de wat modernere basis. Verder gaat alle data een InfluxDB database in waar ik met Grafana grafiekjes van kan tekenen en data kan combineren tot ik scheel zie. InfluxDB is knap zuinig met de dataopslag; ik had inmiddels een database van honderden MB's tot gigabytes verwacht met die vele tientallen metingen die er met redelijke frequentie in gedumpt worden, maar het is pas tientallen megabytes. Ook een goede keuze dus.

Tot nu toe nog geen spijt van HA en InfluxDB.

Al mijn 'IT-infrastructuur' draait inmiddels op 1 enkele Proxmox mahine, die omwille van de betrouwbaarheid wel gebouwd is met lichte serverhardware. Dus wel een servermoederbord met IPMI/iKVM & hatseflats, ECC RAM, SSD's in RAID1 met ZFS, bladiebla, maar toch een simpele i3-9100 in powersave mode ipv een Xeon. Het geheel zit in zo'n home theater kastje dat makkelijk in de meterkast past, en zo hoef ik maar 1 machine in bedrijf te houden voor alles in plaats van een machine voor HA, een NAS, een PVR, een router, enzovoorts. Scheelt uiteindelijk stroomverbruik.

Zien wat het verbruik waar is en daarop kunnen reageren lijkt me dit jaar zo'n 1500-2000kWh te schelen; vooral de dame schikt zich een hoedje als ze ziet dat het dagverruik weer 25kWh is wegens veel wassen en drogen. Die wacht nu mooi een dagje en mikt de was op de waspaal.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Sven »

DaBit schreef: 30 aug 2022 17:05 lijkt me dit jaar zo'n 1500-2000kWh te schelen
Say what? Hoeveel gebruiken jullie dan wel niet?
Als het bij ons 2000 kwh per jaar scheelt dan blijft er geen verbruik over.... Met maar 1 kind minder, zonder wasdroger.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Sven »

Wat betreft aardwarmte, ik dacht aan dieptes van 200 meter of zo. 2 km is toch andere koek en je grondwater aantasten lijkt me niet slim, zeker als we moeten rekenen met meer van deze droogtes.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

Sven schreef: 30 aug 2022 17:18
DaBit schreef: 30 aug 2022 17:05 lijkt me dit jaar zo'n 1500-2000kWh te schelen
Say what? Hoeveel gebruiken jullie dan wel niet?
Als het bij ons 2000 kwh per jaar scheelt dan blijft er geen verbruik over.... Met maar 1 kind minder, zonder wasdroger.
Good busy Sven. Zal niet aan dat ene kind liggen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

Sven schreef: 30 aug 2022 17:18 Say what? Hoeveel gebruiken jullie dan wel niet?
Vorig jaar 6250, jaar daarvoor 7800. Totaal van de zotte, en het leeuwendeel is afkomstig van wasmachine, (warmtepomp-)wasdroger en vaatwasser.
Dat coronathuiswerken de afgelopen jaren moet je ook niet onderschatten. PC is een behoorlijke zuipschuit, koffiezetapparaat, lampjes, bla slobberen stiekum ook wel wat, bij elkaar gauw 5-6kWh/dag bovenop het reguliere verbruik. En als ik dan ook nog in de schuur moet wezen dan komt er nog eens 2-5kWh bij. Als je dat in lockdown elke dag mag doen tikt het best door met verbruik.

2022 tot nu toe:

Afbeelding

Nog wat gortig, magoed, ik kom wel uit met de zonnestroom. Die valt echter wel lager uit dan verwacht, ook eens fatsoenlijk trubbelshooten dat spul
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Markus »

@DaBit --> Voor HA gekozen wegens de wat modernere basis
oh dat oogt ook wel mooi, mischien ga ik die ook nog eens proberen


DaBit, hoeveel WATT piek heb je dan op je dak ?

Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 30 aug 2022 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

Sven schreef: 30 aug 2022 17:21 Wat betreft aardwarmte, ik dacht aan dieptes van 200 meter of zo. 2 km is toch andere koek en je grondwater aantasten lijkt me niet slim, zeker als we moeten rekenen met meer van deze droogtes.
Daar haal je nog geen warmte vandaan, daar moet je hier in Nederland dieper voor boren. Het is wel bruikbaar als warmte/koudebron voor je warmtepomp en die werkt dan een stuk efficienter dan met lucht als bron. Helaas al met al wel een knap prijzig geintje.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

Markus schreef: 30 aug 2022 18:30 DaBit, hoeveel wat piek heb je dan op je dak ?
9800Wp in oost-west opstelling, of althans, dat zou het moeten zijn.

Maar de stringspanningen en -stromen kloppen gewoon niet volgens mij; die zijn m.i. zo'n 15-20% te laag. Heb de vraag al eeuwen bij de installateur liggen of ik een denkfout maak of dat er daadwerkelijk iets in zit, maar die zwijgt vooralsnog in alle talen. Als de bouwvak voorbij is ga ik 'm eens goed spammen.
Overigens is het de techneut in mij die klaagt. Kijk ik naar opbrengst per geinvesteerde euro dan heb ik alsnog weinig te klagen. Ik zal wel wat plaatjes hier neergooien straks; mogen julie er ook over meedenken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Robbie
Berichten: 198
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Robbie »

Hallo Dabit,

Ik begrijp dat je meer had verwacht van de opbrengst zonne-energie, zijn je panelen schoon? want dat scheelt al gauw 15%. Ik maak de mijne 2* per jaar schoon, een set poly (12*155wp-in 2 strings) en een set mono (6*285wp in 1 string), daarmee komen we goed uit (2 pers huish), we hebben overal ledverlichting maar geen wasdroger. De vaatwasser en de wasmachine staan beide op ECO en ze blijven per beurt net onder de 1kW.

Groet,
Rob.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door serum »

Ons verbruik is nu rond de 2600kwh/jaar, opbrengst afhankelijk tussen de 2650 en 3050kwh (3100wp panelen, liggen alweer ruimt 8 jaar) Gasverbruik was dit jaar 540m3. Iedere dag iemand thuis.

Schoonmaken moet ik eerdaags ook eens doen. Alweer 4 jaar geleden.. Ik denk dat ik dit jaar, met schone panelen, zeker een recordopbrengst had gehad. Iemand dergelijke clips al eens op de panelen gezet om het onderste randje vuil water eraf te laten lopen?
https://www.aliexpress.com/item/1005004552668253.html

Deze tool gebruik ik om de opbrengsten van de panelen in kaart te brengen, werkt bij mij nauwkeurig.

https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

DaBit schreef: 30 aug 2022 18:39 Ik zal wel wat plaatjes hier neergooien straks; mogen julie er ook over meedenken.
Goed dan.. Kan hier wel, de laaghangende meloenen slingeren toch alle kanten op.

Eerste 'probleem' is de temperatuur van de inverter:

Afbeelding

Wat opvalt is dat de 'invertertemperatuur' oploopt tot 75C en dan gaat moduleren. De temperatuur van de IPM (Integrated Power Module) blijft een stuk lager, wat raar is. Ik heb een extra fannetje geplaatst die aangaat bij 65C (via een regeltje in HomeAssistant), dat doet niet heel veel kwa extra opbrengst. Maar het is wel vreemd gedrag.

Dan de stringspanningen. Ik heb 12x Amerisolar AS-6M-HC 410Wp panelen per string, 1 string op vrijwel puur oost, 1 string op vrijwel puur west. Kijk ik in de datasheet van de Amerisolar AS-6M-HC 410Wp panelen, dan is de Vmp spanning bij NOCT 38V, en hoef ik ook bij een hogere paneeltemperatuur of wat minder instraling eigenlijk niet minder dan ~36V per paneel te verwachten. Oftewel, een stringspanning van ca. 430V zou normaal zijn lijkt me, en daarmee is die ~400V te laag. Beide strings vertonen hetzelfde gedrag, dus panelen met kapotte diodes of iets dergelijks is het euvel niet.

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag nog de open klemspanning gemeten van de panelen. Nu was het geen uiterst zonnige dag vandaag, maar de string met de meeste zon deed 503V. Dat is omgerekend 42V per paneel, wat ook lager is dan de 46.1V (@ NOCT) die opgegeven word voor de panelen. Die open klemspanning zou verder ook niet al teveel moeten varieren met belichting.

Schaduw dan? Op een korte tijd per etmaal de schoorsteen, de rest van de tijd liggen de panelen schaduwloos.

Afbeelding

Voor die schaduw zouden een paar Tigo optimizers op de 2-4 panelen naast de schoorsteen geen kwaad kunnen, maar voor de rest zouden ze hun meerprijs niet waard mogen zijn (want geen schaduw van bomen of bebouwing, hooguit van de wolken zelf).

Viezigheid? Nee, panelen zijn schoon en ze liggen er verder ook pas een maand of 8.

Voor het geld wat de installatie gekost heeft (ergens tussen de 6500 en 7000 euro, zou ik exact uit moeten rekenen) is de opbrengst best prima, maar de meetwaarden kloppen niet met de datasheets en pvgis en dan begint de techneut in mij te narren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie