Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

Welk ander daglicht? Het gaat om godsdienst of om wat er te halen is, veel ingewikkelder is het zelden tot nooit.

Draai die Russische olie-/gaskraan maar dicht. Die pijn is toch tijdelijk; als de noodzaak er is worden mensen opeens erg flexibel, welwillend en inventief, als de noodzaak er niet is dan is alles bij het oude laten wel zo comfortabel.

Die maximumsnelheid nog verder omlaag doet overigens niet veel volgens mij. Vandaag een leuk vergelijkritje op de brommer. Heenweg druk genoeg om 60-80 te kunnen doen maar zonder stilstaan, terug gewoon 106 GPSkm/u op de teller en een stukje als een malloot >6000rpm gaskraanjengelen door de bossen. Heen was 3,7L/100km, terug 3,9L/100km waarbij het gaskraanjengelen nog het meeste verantwoordelijk was voor het hogere verbruik.

Het verschil met stadsverkeer en secundaire wegen word gewoon te klein voor stevige winst als je de maximumsnelheden nog verder terugbrengt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door kawarider »

Gelijk als altijd Dabit. Wat ik me af vroeg vwb het oosten is waarom? Het zou zo maar eens kunnen zijn dat het toch weer om de olie en gas draait ipv het door mij veronderstelde haantjesgedrag. Zo heb ik ook mijn eigen theorie mbt de gebeurtenissen in Noord Afrika een aantal jaren terug. Het ene regime na het andere wordt vervangen. Zelfs Libie lukt ineens wat na Lockheed nooit gelukt is, Marokko wankelt maar blijft staan, Mubarak wordt nog net niet opgehangen enz enz. Drie maanden later maakt USA wereldkundig dat ze geen olie of gas meer hoeven te importeren vanwege grote vondsten schaliegas. Rara wie is er gek? En de meute hobbelt maar....

Nu zat je inderdaad bijna tegen stadsverkeer aan met je brommert. Die is zowieso zuinig of heeul zunig. Mijn busje schuift tegenwoordig gewoon tussen de vrachtauto's, dat rijdt wel zo rustig. Verbruik is met winterwanden rond de 8 l/100 km, zomerbanden 7 l/100km. Ga ik boven de 110 km/h dan stijgt het al vlug naar boven de 10 l/100km. Ga ik met de EV elektronen roken (baasje moet af en toe ook uitgelaten worden) dan is dat toch echt wel merkbaar, van 130 W/km naar boven de 400 W/km is heel normaal.

Toch weer beetje on topic, meloenen verzamelen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

Mjah, gemiddeld over de laatste 5000km is het 4,5L/100km oftewel 1:22. Als je bedenkt dat het een apparaat is van 200kg met 1 persoon erop nog niet supergeweldig. Magoed, een Tesla model 3 heeft een Cw waarde van 0,23, een motor met een gestroomlijnde kuip en liggende bestuurder komt op zo'n 0,6 uit. Bij die rechtopzitdingen zoals ik er eentje heb is dat nog beroerder. Het is dat het aantal vierkante meters frontaal oppervlak wat kleiner is (nouja, met mijn goddelijk postuur...), dat compenseert nog iets.

En die luchtweerstand is waar het bij provincialeweg/'snel'wegsnelheden om draait, want dan is het de hoofdmoot van de te overwinnen weerstand. Die loopt op met een derde macht als de snelheid omhoog gaat. Bij 120km/u is die dus 8x zo hoog als bij 60km/u, bij 240km/u 64x zo hoog als bij 60. Dat verklaart het grote verschil in verbruik tussen 130 en 100. Maar naarmate de snelheid omlaag gaat neemt het aandeel rolweerstand en frictie in de totale weerstand toe, en die schalen maar linear of minder. Op een gegeven moment kom je op het punt dat de winst van nog verder omlaag gaan best beperkt is. Dan kun je beter inzetten op het reduceren van het aantal kilometers dat iemand moet doen. In een beetje weekend hebben we 3 handbalwedstrijden voor de kinders, en dan in bijvoorbeeld Bergeijk, Apeldoorn en Waalwijk. Drie keer een uurtje op aardige afstand. Eens in de maand competitie op een wat groter complex en dan 4 wedstrijden per team zou al aardig wat emmers dooie dino schelen.
kawarider schreef: 01 jun 2022 07:40 Rara wie is er gek? En de meute hobbelt maar....
Zoals altijd: waar komt de geldstroom vandaan en waar vloeit het naartoe....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Sven »

Sinds rusland/putain Oekraine is binnen gevallen ben ik op de snelweg gewoon tussen de vrachtwagen gaan rijden.
Gemiddeld gebruik (over alles) is van 4.2 per 100 km naar 3.6 gegaan.

Toegegeven, tussen de vrachtwagens rijden is saaaaaaaai.
Maar minder kogels aan putain sturen vind ik de moeite.

Op de snelweg maakt het veel meer uit dan provinciaal met rotondes en dergelijke.
Laatst op de heenweg snelweg en op de terugweg provinciaal. Heen 3.4, terug 3.9 (op die ritten zelf gemeten)

Het is overduidelijk dat 90 rijden op de snelweg echt niet leuk is, en voor veel mensen (eh, mannen) nog veel minder minder leuk dan voor mij.
Maar in vergelijking met de "niet leuk" die ik verwacht is het een muggeprikje, en het is in een oogwenk in te voeren.

Zoals Dabit al aangeeft, je moet even door de pijn heen en die is voor de meesten van ons relatief mild.
Maar de minima in de wereld gaan het wel heel erg voelen.

In temperatuur in huis, en in hun buik.
En vooral die laatste vind ik een hele belangrijke reden om er echt hard aan te trekken.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Kjelt »

Sven schreef: 01 jun 2022 09:22 Toegegeven, tussen de vrachtwagens rijden is saaaaaaaai.
En dodelijk bij een noodstop.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Sven »

Alleen als ze geen afstand houden. Achter mij rijden alleen vrachtwagens die wel afstand kunnen houden.
Da's een uitzondering qua inhalen ; )
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door hainjedaf »

ik heb geen enkel probleem met de aygo. Scoor altijd zo 4,3-4,6 liter/100km
En dat is gewoon dagelijks 27km naar en 27km van werk.
Heenreis in de middagspits op de A10 zuid, terugreis 02:00 'snachts.

Het helpt om bij het kopen van een auto je af te vragen hoe vaak je een grote auto nodig hebt voor materiële zaken ipv alleen je ego vervoeren.
(Dat laatste heb ik een gelede bus voor nodig maar die verstrekt de baas 3,5 dagen per week :mrgreen: )

Ik zit 70-80% alleen in die auto. Dan 15-20% met zijn tweeën en de rest is buitencategorie.
(3 of 4 volwassenen, achterbank plat met lading, fietsen erop etc.... )

Tot op heden heb ik hoog uit 2 a 3 keer per jaar dat de aygo niet voldoet. Voor die paar keer huur of leen ik een auto.
vb voor vakantie in juli heb ik een 9-persoons Vito gehuurd. Kostte net zo veel als 8 man met de trein en scheelde een kolonne aygo's.

En als ik 2 juli kan, zal ik waarschijnlijk een auto moeten lenen omdat de 3D printer denk ik niet in de aygo past.

Enne:
-alles in het formaat aygo-polo-ibiza kan maar 165 km-h want dat heeft europa geëist van de fabrikanten. dus een grotere motor heeft geen zin.
(heb het getest. bij 165 gaat de begrenzer er gewoon in. Ook als je maar 4000 min-1 draait)
-met 998cc kan je ook hard. Gewoon pas bij 6000 min-1 opschakelen en onthouden dat de 5 een overdrive is.
Laatst gewijzigd door hainjedaf op 01 jun 2022 14:12, 3 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Goudgele »

Ik mag met mijn MiTo blij zijn als ik 7.5L/100km haal. Al zal dat ook aan de rechtervoet liggen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Sven »

In deze video kwam een optie voorbij die tamelijk voor de hand ligt maar waar ik nog niet aan had gedacht:
Warmtepomp-boiler.
Als ik die op zolder zou plaatsen dan haalt die in de zomer warmte weg waar ik 'm sowieso niet wil hebben, dus dat is prima.
Maar in de winter wordt de zolder dan nog kouder dan die al is, en dan zal de trek van warme lucht naar boven misschien toenemen?
Daar moet eigenlijk nog een deur tussen, daar moet ik maar eens werk van gaan maken.

Maareh, kan je een boiler voor een geiser plaatsen? Zodat je altijd zeker bent dat er warm water is?

https://www.youtube.com/watch?v=73qzU8vOc4U
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Swake »

Dat kan zeker, maar waarom? Zo'n warmtepomp zal op zijn eentje het water wel op temperatuur krijgen en ook tijdens de wintermaanden economischer zijn in verbruik dan een gasgeiser (het verschil in prijs voor een kW gas of elektriciteit hou ik even geen rekening mee want ik heb geen idee). Tenminste als de 'warmte energie' voor de warmtepomp niet uit een vertrek komt welk wordt verwarmd door een andere energiebron zoals de centrale verwarming want dan betaal je die langs daar ook.

Hoe vertel je die geiser dat hij niet moet opwarmen als het water warm genoeg is? Waarschijnlijk moet je een paar kranen zetten om die geiser te overbruggen als het water warm genoeg is. Dus die ga je manueel 2x per jaar gaan omzetten. Beter is automatisch aansturen van die kranen op basis van de temperatuur van het water. Maar dat systeem kost ook centen en energie, ook al is het maar een arduino.

Warmtepompboilers worden zeer vaak in de kelder geplaatst, die is doorgaans onverwarmd en ook 's winters warmer dan de buitenlucht. En let erop dat zo'n ding stiekem toch wel wat lawaai maakt, vooral 's nachts kan dat vervelend uitkomen.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door DaBit »

Sven schreef: 14 jun 2022 06:36 Maareh, kan je een boiler voor een geiser plaatsen? Zodat je altijd zeker bent dat er warm water is?
Als je die boiler laat verwarmen tot 40C en de geiser tot 45C ofzo dan gaat het automagisch goed lijkt me? Uiteraard verstrook je dan nog wat gas, maar een stuk minder dan wanneer het water vanaf 15C naar 45C moet.

Ik ben trouwens niet heel erg onder de indruk van de COP van veel van die warmtepompboilers. Als ze al veel meer dan 2,5 opgeven dan is dat bij 20C of 25C luchttemperatuur en een kunstmatig lage warmwatertemperatuur van 35 graden ofzo. Lies, damn lies, datasheets
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef: 15 jun 2022 11:24
Sven schreef: 14 jun 2022 06:36 Maareh, kan je een boiler voor een geiser plaatsen? Zodat je altijd zeker bent dat er warm water is?
Als je die boiler laat verwarmen tot 40C en de geiser tot 45C ofzo dan gaat het automagisch goed lijkt me? Uiteraard verstrook je dan nog wat gas, maar een stuk minder dan wanneer het water vanaf 15C naar 45C moet.

Ik ben trouwens niet heel erg onder de indruk van de COP van veel van die warmtepompboilers. Als ze al veel meer dan 2,5 opgeven dan is dat bij 20C of 25C luchttemperatuur en een kunstmatig lage warmwatertemperatuur van 35 graden ofzo. Lies, damn lies, datasheets
Ik heb het genoege in elektrische bussen met warmtepomp airco te rijden.
Drama.

zodra het buiten 15 graden of kouder is, draait de warmtepomp volcontinu om de bus op 19-22 graden te krijgen.
Je verbruik van 0,9-1,0 kW/km stijgt dan rustig naar 1,5kW/km.
Pas bij een buitentemperatuur van <8 graden gaat de webasto eindelijk aan. (die op diesel loopt :mrgreen: )

1. De relatie binnen/buitentemperatuur is belachelijk.
meer dan 3-4 graden verschil is nauwelijks haalbaar en ook niet behaaglijk. De deuren gaan te vaak open en dicht.
En als het buiten 15 graden of lager is, is een passagier daarop gekleed. Die zit dan niet te wachten op 22 graden binnentemperatuur.

2. Het elektra verbruik en de slijtage aan de airco installatie is enorm.
Je zou haast denken dat een straalkachel minder energie gebruikt om hetzelfde te bereiken.

3. de webasto loopt op diesel in een emissieloze bus....
(moet ik die nog uitleggen?)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door Sven »

Hee, de uitgang van de boiler via een thermostaatkraan naar de geiser?
Je hebt het meeste aan een boiler in combinatie met zonneenergie als ie heet mag worden.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waar zitten de laaghangende meloenen van energiebesparen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

In de zomermaanden heb je natuurlijk elke dag je buffervat wel vol heet water als je een paneel op je dak legt. (zonneboiler systeem)

Warmtepomp heeft daar 's-zomers nog steeds elektra voor nodig en als vervolgen het rendement van die warmtepomp boiler inkakt als het wat kouder wordt heb je 2x verlies.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie