elektromotor AI Hembrug kaduuk

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

FransVee
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 jan 2022 23:30

elektromotor AI Hembrug kaduuk

Bericht door FransVee »

Beste mensen,

Met een beste knal vloog de aandrijfmotor van m'n DR1s eruit.
Alle windingen zijn nog heel (ik meet "gezonde" waarden) maar een isolatiemeter/megger vertelt mij dat hij doorgeslagen is naar massa. 0,08 megaohm lijkt mij einde verhaal.

Op zoek dus naar een nieuwe. (heeft iemand nog wat liggen?)
Of is dit het geschikte moment om naar een alternatieve motor + VFD te kijken? Heeft iemand ervaring met het laatse? Het is wel zo dat ik op dit moment liever snel een werkende draaibank heb (al is het gewoon voor de hobby) dan dat ik veel tijd en energie kwijt ben met uitzoeken en ombouwen.
Maar als iemand al dat voorwerk al gedaan heeft ben ik zeer geintereseerd :-)

Ik hoor het wel en alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: elektromotor AI Hembrug kaduuk

Bericht door Kars-cnc »

Ik kan niet voor een Hembrug DR1 spreken maar in het algemeen hebben elektromotoren een vormfactor die in een IEC norm is vastgelegd.

https://duursma.nl/blog/40-hoe-de-afmet ... vastgelegd

Als je hier een passende vervanger kunt vinden hoef je voor het overzetten van de elektromotor niets speciaals te doen. Dit soort motortje zijn ook niet zo prijzig, ik weet niet welk vermogen je nodig hebt maar met pakweg 150,- kom je al een heel eind (vorig jaar tenminste).

Heb je nu al een drie fasen motor dan kun je eerst de motor vervangen en later nog eens een VFD toevoegen. Ik geloof dat Ben nog een 3-fase naar 3-fase VFD te koop heeft, daar zou je eens naar kunnen kijken.

Heb je nu 1 fase dan moet je direct een VFD er bij kopen om 3 fasen te maken. Let er op dat je dan wel een 230/400V 3-fasen motor koopt!
Om de moeite van het instellen door te schuiven zou je de VFD eerst alleen als 1-fase naar 3-fasen omvormer kunnen gebruiken. Veel VFD's komen met alle parameters ingesteld voor normaal 50Hz gebruik. Dan kun je later nog eens potmeter toevoegen en de VFD parameters fine-tunen.

Als er geen dwingende reden is om de draaibank snel weer in de lucht te hebben is het misschien verstandiger om de VFD inbouw en instellingen wel meteen maar te doen. Bij mij is het tenminste zo dat noodoplossingen heeeel lang kunnen blijven hangen :oops:
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: elektromotor AI Hembrug kaduuk

Bericht door benkr »

Ik heb mijn AI meteen omgebouwd naar een Lichuan 2,6 kW servomotor.
Daar heb ik echt geen seconde spijt van gehad.
Mijn AI had nog zo'n oude meerstanden schakelaar voor vooruit - achteruit en hoog - laag toerental, die schakelaar heb ik flink verbouwd en daar schakel ik nu vooruit - achteruit mee, het toerental regel ik met een potmeter, echt ideaal vind ik dat, ik zou niet anders meer willen.
Ik heb op de motorbasis een soort van verloopplaat gemaakt zodat ik nu de motor op dezelfde plaats heb kunnen monteren en eventueel zelfs de 4 riemposities nog kan gebruiken, niet dat ik sindsdien nog ooit de behoefte heb gehad om die riem om te leggen.
De motor heeft me iets van 400 Euro gekost.
FransVee
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 jan 2022 23:30

Re: elektromotor AI Hembrug kaduuk

Bericht door FransVee »

Dank je wel.
Het is een knoepert van een motor. Valt voor zover ik zie helaas niet binnen de norm.

Het een drietoeren motor. 380v met 9 aansluitpunten. Ik heb krachtstroom in m'n garage dus VFD 3fase in 3fase uit zou ideaal zijn.

De eerste schakeling 4 polen ster 750 toeren. De tweede en derde schakeling Dahlander driehoek en dubbelster voor respectievelijk 1500 en 3000 toeren.
(Ik weet plots noodgedwongen meer van elektomotoren dan ik ooit gedacht had te weten :-) )
FransVee
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 jan 2022 23:30

Re: elektromotor AI Hembrug kaduuk

Bericht door FransVee »

benkr schreef: 11 mar 2022 20:06 Ik heb mijn AI meteen omgebouwd naar een Lichuan 2,6 kW servomotor.
Dat is neem ik aan dan een AC Servo motor. Interessant, (Help! nog een optie :lol: )

Wat zijn zo de voor als nadelen van een servomotor met driver t.o.v. een draaistroommotor met driver?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: elektromotor AI Hembrug kaduuk

Bericht door benkr »

FransVee schreef: 11 mar 2022 20:56
benkr schreef: 11 mar 2022 20:06 Ik heb mijn AI meteen omgebouwd naar een Lichuan 2,6 kW servomotor.
Dat is neem ik aan dan een AC Servo motor. Interessant, (Help! nog een optie :lol: )

Wat zijn zo de voor als nadelen van een servomotor met driver t.o.v. een draaistroommotor met driver?
Vooral dat de draaibank ook naar nagenoeg 0 toeren kan, dat gaat je met een VFD eigenlijk niet lukken.
Je kunt dan met het omleggen van de aandrijfriem best laag komen, maar het is nooit ideaal, met die servomotor wel.
Bevalt mij in ieder geval erg goed.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: elektromotor AI Hembrug kaduuk

Bericht door benkr »

Schiet me net te binnen, vlak bij mij woont iemand die waarschijnlijk nog een motor heeft liggen die hij kwijt wil, ik kan het hem vragen als ik er langs kom, laat maar weten of je dat iets vindt.
FransVee
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 jan 2022 23:30

Re: elektromotor AI Hembrug kaduuk

Bericht door FransVee »

benkr schreef: 11 mar 2022 23:45 Schiet me net te binnen, vlak bij mij woont iemand die waarschijnlijk nog een motor heeft liggen die hij kwijt wil, ik kan het hem vragen als ik er langs kom, laat maar weten of je dat iets vindt.
Graag!
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: elektromotor AI Hembrug kaduuk

Bericht door benkr »

FransVee schreef: 12 mar 2022 00:25
benkr schreef: 11 mar 2022 23:45 Schiet me net te binnen, vlak bij mij woont iemand die waarschijnlijk nog een motor heeft liggen die hij kwijt wil, ik kan het hem vragen als ik er langs kom, laat maar weten of je dat iets vindt.
Graag!
Okee, als ik er langs kom en ik zie dat hij thuis is bel ik wel even aan.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: elektromotor AI Hembrug kaduuk

Bericht door benkr »

Ik ben er vandaag even heen gereden en heb een foto van het typeplaatje gemaakt, zie hier onder:
20220312_143409.jpg
Het is echt een stevige motor, ik schat iets van tussen de 25 en 30 cm rond, en gezien het toerental van 700 rpm dat deze motor van een 1000 toeren draaibank vandaan komt. Het is geen Dahlander motor, geen 2 toerentallen dus, en ik verwacht daarom ook niet dat je deze motor zou willen voor jouw draaibank, maar mocht je wel interesse hebben, ik heb nu zijn telelfoonnr. en mailadres mocht je toch interesse hebben.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: elektromotor AI Hembrug kaduuk

Bericht door HD13 »

Heb deze 680/1400 rpm nog liggen voorzien van rem en externe ventilator.
Heb hem zelf nog niet getest.
Aan de hand van typenr en linkje van Kars zijn de maten wel te herleiden.
Totale lengte kan ik voor je nameten bij intresse.
Bijlagen
20220313_100511 (2).jpg
FransVee
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 jan 2022 23:30

Re: elektromotor AI Hembrug kaduuk

Bericht door FransVee »

HD13 schreef: 13 mar 2022 10:34 Heb deze 680/1400 rpm nog liggen voorzien van rem en externe ventilator.
Bedankt voor het aanbod maar helaas is 1400rpm is te laag. De originele motor draait 3000rpm in de snelste stand.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: elektromotor AI Hembrug kaduuk

Bericht door spinningwheels »

Denk dat de optie die benkr voorstelt het mooiste is , 2.6 Kw servo er op .
In theorie kan ik praktisch alles
pieter dr200
Berichten: 149
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: elektromotor AI Hembrug kaduuk

Bericht door pieter dr200 »

misschien een gekke vraag, maar heb je de kabels die aan de motor zitten ook gecontroleerd?
het komt ook wel eens voor dat deze door slijten op de bodem van de machine, mede door vuil en vet.
vaak als je de oude beschermhoezen er afhaalt is de isolatie vaak behoorlijk krokant.

is de motor op alle drie standen slecht als je hem doormeet?
meestal brand er maar een set door en niet alle drie, dan werken de andere standen nog wel.
let op ! als het de originele ACEC motor is is het geen dahlander motor.

in het verleden ben ik wel eens bezig geweest om zo een motor opnieuw te laten wikkelen, maar dat was erg kostbaar +- €1200.- jaren geleden.
als je een gebruikte motor kan vinden ben je ongeveer de helft kwijt.

dus misschien is ombouwen wel aantrekkelijk, maar houd er wel rekening mee dat de huidige motor van voor de standaardisatie is.
de as maten en de bevestigingsgaten komen zeer waarschijnlijk niet uit, daarbij is het verstandiger om er een iets zwaardere motor er in terug te plaatsen. indien deze vervangen word door een moderne motor.
Plaats reactie