elektromotor AI Hembrug kaduuk

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

FransVee
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 jan 2022 23:30

Re: elektromotor AI Hembrug kaduuk

Bericht door FransVee »

benkr schreef: 12 mar 2022 23:44 Ik ben er vandaag even heen gereden en heb een foto van het typeplaatje gemaakt, zie hier onder:
Sorry voor de late reactie, ik zie deze nu pas. Helaas, het is inderdaad geen 3000 toerenmotor. Ik denk niet dat ik hier veel mee kan. Maar zeker bedankt voor de moeite!
FransVee
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 jan 2022 23:30

Re: elektromotor AI Hembrug kaduuk

Bericht door FransVee »

pieter dr200 schreef: 15 mar 2022 08:56 misschien een gekke vraag, maar heb je de kabels die aan de motor zitten ook gecontroleerd?
Jazeker. helaas was het dat niet,
is de motor op alle drie standen slecht als je hem doormeet?
meestal brand er maar een set door en niet alle drie, dan werken de andere standen nog wel.
Alle windingen zijn nog goed, behalve dat ze allemaal naar massa doorgeslagen (of hoe dat ook mag heten) zijn.
let op ! als het de originele ACEC motor is is het geen dahlander motor.
Het is de originele 3 toeren ACEC motor. Voor zover ik kan zien is 1500 en 3000 een Dahlanderschakeling, De 750 toeren is een gescheiden circuit.
Ik heb uitgepuzzeld hoe de motor gewikkeld zou moeten zijn en daar een plaatje van gemaakt, Het is niet mijn vakgebied dus als iemand iets raars ziet hoor ik het graag. Altijd handig al je zo'n motor in je handen hebt en de draden zijn niet gecodeerd,

Afbeelding
in het verleden ben ik wel eens bezig geweest om zo een motor opnieuw te laten wikkelen, maar dat was erg kostbaar +- €1200.- jaren geleden.
als je een gebruikte motor kan vinden ben je ongeveer de helft kwijt.
Ik heb al wel wat rondgevraagd, Nog geen antwoord maar ben inderdaad bang dat het best in de papieren kan lopen en daardoor ombouwen aantrekkelijk wordt. Al is dat misschien een voordeel bij een nadeel :lol:
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: elektromotor AI Hembrug kaduuk

Bericht door skillalot »

Je kunt eens bij vansteenbv.nl informeren, goede ervaringen mee, maar over de kosten durf ik niks te zeggen.
pieter dr200
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: elektromotor AI Hembrug kaduuk

Bericht door pieter dr200 »

ik zal proberen om morgen mijn motor eens door te meten.
het is al een aantal jaren geleden dat ik daar mee bezig geweest ben.

voor mijn gevoel zitten de weerstandswaarden wel erg dicht bij elkaar.
en naar mijn weten hoor je 1uvw, 2uvw en 3 uvw niet naar elkaar door te kunnen meten.
daarnaast bij een dahlander schakeling word er ook vaak een schakelaar/relais gebruikt die de andere draden dan door verbind.
de 3 standen schakelaar die in de ai gebruikt word doet dat niet, deze geeft alleen stroom door naar telkens een set van 3 draden zonder dat er andere draden worden kort gesloten.
FransVee
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 jan 2022 23:30

Re: elektromotor AI Hembrug kaduuk

Bericht door FransVee »

pieter dr200 schreef: 16 mar 2022 00:37 daarnaast bij een dahlander schakeling word er ook vaak een schakelaar/relais gebruikt die de andere draden dan door verbind.
de 3 standen schakelaar die in de ai gebruikt word doet dat niet, deze geeft alleen stroom door naar telkens een set van 3 draden zonder dat er andere draden worden kort gesloten.
Als mijn tekening klopt (wat helemaal niet zo hoeft te zijn...) zou in stand 3, de 3000 RPM stand de polen 2uvw kortgesloten moeten zijn. Ik heb nog geen tijd gehad om naar de schakelaar te kijken of dit ook daadwerkelijk gebeurt of niet. Ik ben wel nieuwsgierig geworden.
FransVee
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 jan 2022 23:30

Re: elektromotor AI Hembrug kaduuk

Bericht door FransVee »

FransVee schreef: 16 mar 2022 16:29 Ik heb nog geen tijd gehad om naar de schakelaar te kijken of dit ook daadwerkelijk gebeurt of niet. Ik ben wel nieuwsgierig geworden.
Toch even snel naar de garage gelopen. 34,35 en 36 (2u,2v,2w) zijn kortgesloten in stand 3.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: elektromotor AI Hembrug kaduuk

Bericht door HD13 »

Kijk even hier ;
http://www.moeller.net/binary/schabu/wiring_man_nl.pdf
En dan op 8-57 ,3 toeren motor.
Bladzijde ervoor en erna waarschijnlijk ook wel interresant.
pieter dr200
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: elektromotor AI Hembrug kaduuk

Bericht door pieter dr200 »

jouw verhaal klopt, ik zat er naast.
in het verleden heb ik ook een aeg 3 toeren motor gehad, uit oude foto's blijkt dat deze anders geschakeld word dan de acec motor.
ik heb de waardes van mijn motor na gemeten,

1 uvw onderling 20 ohm
2 uvw 7 ohm
3 uvw 7 ohm
FransVee
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 jan 2022 23:30

Re: elektromotor AI Hembrug kaduuk

Bericht door FransVee »

Ik begin het idee te krijgen dat ombouwen de meest gunstige optie is.

@benkr ik neem aan dat jij eerder deze set bedoelde toch?

https://nl.aliexpress.com/item/33050864 ... 6f59ZB8Y54

Verzendkosten 200 euro, oeps. (is tegenwoordig in de verzendkosten de invoerrechten opgenomen?)

En dan nog een vraag, heeft deze 2,6Kw motor een rem?

Ik zie namelijk dat de 3.8kw verkrijgbaar is met rem en dat lijkt me een prettige toevoeging. (alleen de prijs dan weer niet)

https://nl.aliexpress.com/item/10050025 ... 6f59aPXa0S
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: elektromotor AI Hembrug kaduuk

Bericht door benkr »

Ja, dat is dezelfde als die ik gebruik, maar de prijzen zijn momenteel echt niet leuk, je zou ook nog kunnen kijken naar iets op Marktplaats of zo, daar vind je soms wel heel leuke dingen, alleen...... garantie tot aan de deur meestal.
assink
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: elektromotor AI Hembrug kaduuk

Bericht door assink »

Deze staan hier in de buurt te koop:
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... rvo-motors

Misschien is dit wat? Weet alleen totaal niet wat je nodig bent voor de aansturing.
Denk dat de sturing de prijs van de motor ruim overstijgt?
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: elektromotor AI Hembrug kaduuk

Bericht door benkr »

Ik heb denk ik nog wel 10 servo motoren liggen, en ook nog een stuk of 5 drives.
Het probleem zit in de combinatie, dat is nog niet zo eenvoudig.
Het was een hobby, maar ik ben er helemaal mee gestopt, ik kan er nog geen afscheid van nemen in de zin van richting schroot bak, maar er iets mee doen (werkende setjes maken) dat gaat ook niet meer gebeuren den ik.
Mocht er iemand interesse hebben dan wil ik er best vanaf voor een leuk prijsje, alleen verwacht geen hulp van mij want daar zat de bottleneck.
FransVee
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 jan 2022 23:30

Re: elektromotor AI Hembrug kaduuk

Bericht door FransVee »

Ik heb zojuist de 2.6Kw variant besteld op Aliexpress. (Ik lift graag mee op het "proven concept" van benkr...)

Uiteindelijk 459,73 euro inclusief verzendkosten betaald, Ik wacht rustig af of de douane ook nog geld van mij wil hebben, het is sowieso alles bij elkaar een stuk minder dan een originele vervangmotor of deze kapotte motor opnieuw te laten wikkelen.

Bedankt voor alle tips zover!
FransVee
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 jan 2022 23:30

Re: elektromotor AI Hembrug kaduuk

Bericht door FransVee »

Nou, dat duurde langer dan verwacht voordat ik de tijd had om e.e.a. aan te sluiten (en ik had wel wat tijd nodig, best een project) maar ik heb nu een werkende opstelling op mijn werkbank liggen en het inbouwwerk is ook af.

Toch nog een paar vragen,

* In de handleiding zie ik een MCCB/vermogensschakelaar en een filter voor de servo driver geplaatst. Doen jullie dit ook? (en zo ja welke? Dat scheelt mij een hoop zoekwerk :-))
* Nu ik toch bezig ben wil ik ook een noodstop op m'n draaibank maken. Ik dacht hierbij om een magneetschakelaar voor de servo driver te plaatsen. Is dit een goed idee of zijn er betere oplossingen?

Alvast bedankt weer!
Plaats reactie