Alternatief voor W20 klauwplaat Schaublin

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Dieselloco
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Alternatief voor W20 klauwplaat Schaublin

Bericht door Dieselloco »

Ik heb sinds kort een Schaublin draaibank met een W20 aansluiting. Helaas zit er gaan 3- of 4-klauwplaat bij, wel alle spantangen en 2 losse koppen :P . Ik doe hoofdzakelijk klein werk (messing modelbouw), maar soms wil ik toch iets groters kunnen inspannen.

Ik dacht in mijn naïeve veronderstelling dat een dergelijke klauwplaat wel nieuw te krijgen is, maar helaas is dat niet zo, althans ik kan nergens een site vinden die deze aanbiedt. Wel vind je soms 2e hands voor astronomische bedragen of je moet heel veel geluk hebben zoals ik in een ander draadje gelezen heb. Maar het probleem met 2e hands klauwplaten is dat je niet weet of de bekken versleten zijn. En omdat de klauwplaat en de bekken matchen is dat een te groot risico voor zo'n bedrag, vind ik.

Heeft iemand ideeën voor een alternatief. Ik weet bijvoorbeeld niet of je een 'gewone' klauwplaat op de W20 achterplaat zou kunnen monteren? Die achterplaat heb ik ook (nog) niet, maar die is wel te vinden zonder relevante slijtage.

Ik hoor graag.
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Alternatief voor W20 klauwplaat Schaublin

Bericht door HD13 »

Misschien hier even rondsnuffelen voor een adapterplaat en eventueel een drie of vierklauw.
https://www.rcm-machines.com/en/machine ... readed?p=1

Of zelf iets maken natuurlijk, met Schaublin zit je niet in de koopjes hoek.....
FreesKever
Berichten: 636
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Alternatief voor W20 klauwplaat Schaublin

Bericht door FreesKever »

Zo te zien een rond gat met schroefdraad er in.

Dat ziet er uit als een zelf bouw projectje.

Misschien iets van:

1). Regel een klauwplaat ergens.
2). Schroef een of andere plaat op de klauwplaat.
3). Klem de klauwplaat "achterstevoren" op de as van je schaublin, met iets van koper of aluminium ertussen.
4). Gat boren en tappen.
5). Klauwplaat verwijderen en de plaat rechtstreeks op de Schaublin schroeven.
6). Plaat verder afwerken.
7). Klauwplaat weer op de plaat monteren.
staandeklok
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Alternatief voor W20 klauwplaat Schaublin

Bericht door staandeklok »

Ik weet niet welk type Schaublin draaibank je hebt, maar deze is zeker niet voorzien van alleen een W20 spantangpassing. Zit er op de hoofdspil niet gewoon een buitenschroefdraad, waar een klauwplaat flens op past.
Ik heb bijna alle types Schaublin al zien passeren, maar daar waar een W20 passing in de hoofdspil zit, is er aan de buitenkant een schroefdraadpassing (of er moet een andere spil in gerommeld zijn)
Laat weten welk type Schaublin je hebt, zodat ik kan kijken of er wat te helpen valt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Alternatief voor W20 klauwplaat Schaublin

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Er kan een beschermmoer op zitten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Dieselloco
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Alternatief voor W20 klauwplaat Schaublin

Bericht door Dieselloco »

Er zit inderdaad een bolvormige moer op, die ik er overigens nog niet af heb gekregen. Ik zal morgen eens een foto plaatsen.

Zelfbouw :roll:, is voor dit moment iets te lastig.
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Dieselloco
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Alternatief voor W20 klauwplaat Schaublin

Bericht door Dieselloco »

Hierbij een foto van spindelneus, noem ik maar even. Ik weet nog niet hoe deze te verwijderen, heb ook nog niet echt kracht gebruikt. Er zit nu een spantang W20 in, maar dat is duidelijk natuurlijk.

Gr. Richard

Afbeelding
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Alternatief voor W20 klauwplaat Schaublin

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nou, stop maar met zoeken.
Er is geen moer, dit is de orginele spil.
Die neus is bol gedraaid, en de originele schroefdraad is nog een klein beetje zichtbaar. Verloren wedstrijd zou ik zeggen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Dieselloco
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Alternatief voor W20 klauwplaat Schaublin

Bericht door Dieselloco »

Oei, als dat zo is, zag ik die niet aankomen. :cry:
Terug naar de tekentafel. Ik had ook al geen andere machines zo gezien.
Enfin, kan in ieder geval de spantangen gebruiken.
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
staandeklok
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Alternatief voor W20 klauwplaat Schaublin

Bericht door staandeklok »

Klopt precies, wat Hugo hier zegt. Eigenlijk onvoorstelbaar, dat je een hoofdspil zo mishandeld.
Als ik het goed zie is het een 102 spil en als het geen VM serie is, dan zit er dus geen draadsnijmogelijkheid op. Mocht dit wel het geval zijn, dan zou er een kleinere schroefdraad op gesneden kunnen worden, waar een flens met schroefdraad op past. Hierop kan dan een klauwplaat gemonteerd worden.
Anders wordt het demonteren en proberen op de spil alsnog een schroefdraad te snijden. Op deze afgeronde kop, durf ik niets aan te bevelen voor een klauwplaatmontage.
clockworkcheval
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mar 2016 07:25

Re: Alternatief voor W20 klauwplaat Schaublin

Bericht door clockworkcheval »

Beste Dieselloco,

De spilneus van de Schaublin 102VM is gehard en geslepen, daar valt niet veel aan te draaien. Nu is de moer erg los, er is wel een millimeter speling tussen spil buiten- en binnendraad. De dragerplaten voor klauwplaten etc hebben wel zo'n losse schroefdraad, maar zitten eigenlijk vast op het cilindrische deel daarna. Dat is 10 mm lang en heeft een diameter van 37,97 mm +0 -0,005 dwz een h4 passing. De dragerplaat wordt dan geborgd met een klemband of domweg een binnenzeskantbout die op de geharde cilinder drukt. Je zou gewoon van iemand zo'n dragerplaat kunnen lenen om te kijken of dat nog lukt.
Alternatief kan je zelf een dragerplaat maken met een pen eraan. Een pen D 20 mm L 23 mm kan je zo in de grootste W20 spantang zetten. Alternatief kan je bij RC Machines, Junglinster, Luxemburg W20 dummies krijgen met zachte kop. De W20 dummie kan je als een spantang aantrekken en op de zachte kop kan je een schroefdraad met cilinderpassing draaien naar je eigen wens om een dragerplaat te monteren.

Kortom, treur niet, het komt goed!

Peter Chevalier
staandeklok
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Alternatief voor W20 klauwplaat Schaublin

Bericht door staandeklok »

Alles is te maken, zeg ik zelf ook altijd. Bij een klauwplaat bevestiging moet je echter wel de veiligheid in de gaten houden. Ik weet niet of je wel eens een klauwplaat hebt zien vliegen. Ik toevallig wel een paar jaar terug op een grote CNC bank met gelukkig een goede omkasting.
De schade aan de bank bedroeg meer dan € 150.000, maar er waren gelukkig geen mensen gewond geraakt.
Aan een zachte W20 dummy zou ik een klauwplaatje van maximaal 80 mm monteren en dan ook nog het toerental behoorlijk begrenzen.
Experimenteer niet teveel met niet goed bevestigde klauwplaten zou ik zeggen.
Leeuwinga
Berichten: 2983
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Alternatief voor W20 klauwplaat Schaublin

Bericht door Leeuwinga »

Optie.....flens monteren op neus en dan goed doorlassen.
Daarna een opname eraan draaien voor een std klauwplaat (Hofman techniek Bolsward).
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Alternatief voor W20 klauwplaat Schaublin

Bericht door Arie Kabaalstra »

clockworkcheval schreef: 14 mar 2022 19:57 Beste Dieselloco,

De spilneus van de Schaublin 102VM is gehard en geslepen, daar valt niet veel aan te draaien. Nu is de moer erg los, er is wel een millimeter speling tussen spil buiten- en binnendraad. De dragerplaten voor klauwplaten etc hebben wel zo'n losse schroefdraad, maar zitten eigenlijk vast op het cilindrische deel daarna. Dat is 10 mm lang en heeft een diameter van 37,97 mm +0 -0,005 dwz een h4 passing. De dragerplaat wordt dan geborgd met een klemband of domweg een binnenzeskantbout die op de geharde cilinder drukt. Je zou gewoon van iemand zo'n dragerplaat kunnen lenen om te kijken of dat nog lukt.
Alternatief kan je zelf een dragerplaat maken met een pen eraan. Een pen D 20 mm L 23 mm kan je zo in de grootste W20 spantang zetten. Alternatief kan je bij RC Machines, Junglinster, Luxemburg W20 dummies krijgen met zachte kop. De W20 dummie kan je als een spantang aantrekken en op de zachte kop kan je een schroefdraad met cilinderpassing draaien naar je eigen wens om een dragerplaat te monteren.

Kortom, treur niet, het komt goed!

Peter Chevalier
Dat er aan gehard staal niet veel te draaien is, da's niet waar.. zelfs met gewone hardmetalen wisselplaatjes kom je een heel eind..
schroefdraad (als de bank het kan), is lastig.. maar zeker niet onmogelijk..

zo'n W20 Spantang Dummy is nog wel een goede optie denk ik persoonlijk.
Mijn Boley Horlogemakers draaibankje heeft ook gewoon een Dummy spantang achterop de klauwplaat zitten.
't enige nadeel is wel dat de spindeldoorlaat beperkt wordt door de trekpijp.. maar aan de andere kant.. in dat geval druk je er natuurlijk gewoon een spantang in..
Plaats reactie