Alternatief voor W20 klauwplaat Schaublin

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Dieselloco
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Alternatief voor W20 klauwplaat Schaublin

Bericht door Dieselloco »

Dank allen voor meedenken. Zeer gewaardeerd.

Ik heb reeds gemaild naar de after sales van Schaublin, maar kreeg al snel het korte antwoord dat een nieuwe spindel niet meer te leveren is. Je kan het altijd proberen natuurlijk.

Veiligheid gaat boven alles, dus wat er nog over is aan draad gebruiken, ga ik niet doen. Ik deel de mening van staandeklok volledig.

Er is wel wat 'vlees' over om een nieuwe draad te maken, dus dat is zeker een optie, het is een VM model dus draad snijden is mogelijk. Ik hoef er ook geen grote klauwplaat op, als ik iets tot 50 mm diameter kan opspannen ben ik al tevreden. Een kleine klauwplaat zoals die van Hofman is voldoende. Welke dragerplaat zou het meest gangbare zijn? Er is ruimte denk ik voor 32-34 mm oid met draad, denk ik. Ik ga dat sowieso zelf niet doen, daar ben ik te onervaren voor en je hebt maar één kans. Maar als het niet veilig kan, doe ik het niet, en wacht ik tot (ooit) een andere spindel voorbij komt.

Een dragerplaat zoals Peter Chevalier voorstelt is niet mogelijk omdat de neus ook in diameter iets smaller is. Het is echt beulenwerk wat er in de machinefabriek is gedaan. Komt uit fabriek en heeft wss 20 jaar of zo stilgestaan. @Peter dank voor je leerzame video's op YT.

Lassen zat ik zelf ook aan de te denken, maar vervormt dan de hele boel niet door de hitte en raakt je zo je precisie (waar deze draaibanken juist voor zijn) kwijt? Ik heb wel wat ervaring met krukkassenrevisie (niet zelf gedaan, maar laten doen door bedrijf).

Is het lastig om de spindel te demonteren? Zullen weinig mensen ervaring mee hebben begrijp ik. Lagers vervangen is dan meteen ook aan de orde.

Enfin, voorlopig alleen de spantangen gebruiken, kom ik al een heel eind mee. Een spantang gebruiken om daarop een klauwplaat te monteren ben ik zelf een beetje huivering voor

Richard
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Alternatief voor W20 klauwplaat Schaublin

Bericht door Kars-cnc »

Is het deel met de rode markering op de foto beneden nog onderdeel van de draaiende spindel as?

Shaublin spindel.jpg

Als dat zo is kun je daar dan geen gaatjes in boren en tappen en daar een adapter plaat tegenaan schroeven? Desnoods verlijm je de heleboel ook nog eens.
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Alternatief voor W20 klauwplaat Schaublin

Bericht door staandeklok »

Je kunt met komtangen de diameter van inspanning nog wel aanzienlijk vergroten. Dat is een veilige manier van inspannen, maar dan heb je natuurlijk wel komtangen nodig. Die worden af en toe nog wel aangeboden, ook op Ebay de, maar ik heb eventueel nog wel een adres voor je, die er mogelijk nog wat heeft.
Bos machinehandel in Steenwijk stopt er mee en is aan het opruimen en heeft of had veel Schaublin spullen. Misschien kun je daar eens informeren bij interesse.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Alternatief voor W20 klauwplaat Schaublin

Bericht door Arie Kabaalstra »

staandeklok schreef: 15 mar 2022 18:52 Je kunt met komtangen de diameter van inspanning nog wel aanzienlijk vergroten. Dat is een veilige manier van inspannen, maar dan heb je natuurlijk wel komtangen nodig. Die worden af en toe nog wel aangeboden, ook op Ebay de, maar ik heb eventueel nog wel een adres voor je, die er mogelijk nog wat heeft.
Bos machinehandel in Steenwijk stopt er mee en is aan het opruimen en heeft of had veel Schaublin spullen. Misschien kun je daar eens informeren bij interesse.
Ik denk dat het dan handig is om de maten van een Spantang voor deze draaibank te achterhalen.. dan kun je ze op maat (laten) maken..
nico
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 apr 2011 12:55
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Alternatief voor W20 klauwplaat Schaublin

Bericht door nico »

Afbeelding
Dieselloco
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Alternatief voor W20 klauwplaat Schaublin

Bericht door Dieselloco »

Ik ga toch proberen een nieuwe, althans gebruikte spindel te vinden. Ik kan dan tevens de lagers vervangen

Dank voor alle oplossingen en meedenken, een klauwplaat monteren met behulp van een spantang blijf ik toch tricky vinden. Door het gebruik van spantangen kan ik toch veel werk doen, voor de rest is de machine redelijk compleet, mis slechts een tandwiel ;-) .

Richard
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Dieselloco
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Alternatief voor W20 klauwplaat Schaublin

Bericht door Dieselloco »

Even update.

Het is even stil geweest omdat ik ook met de verkoper overleg heb gehad. Het verhaal wil dat de 102VM een van de 2 102VM machines was uit een partij machines van 15 uit een fabriek in Frankrijk, met andere woorden, ze hadden 2 102VM's. Beide incompleet en goed gebruikt. We hebben afgesproken dat ik de complete vaste kop van de andere 102 mag overnemen, en zo geschiedde. Ik moest hem wel zelf demonteren, maar dat is bij de Schaublin juist zo eenvoudig en gaf een mooie gelegenheid om de andere machine eens goed te bekijken, al met al een uurtje werk (ik werk langzaam :lol: ). Kortom, ik beschik nu over een andere vaste kop met spindel met goede draad voor een W20 klauwplaat.

Het is allemaal zeer netjes afgehandeld en ben er tevreden over. De machine werkt inmiddels met een voor mij voldoende nauwkeurigheid. Schoongemaakt (Dasty), gespoeld, gesmeerd, olie erin, afgesteld op zijn pootjes.

Komende tijd zal ik eens beraden over ik (i) de kop overzet (verwissel), (ii) de spindel uitbouw en overzet, of (iii) een kop reviseer met nieuwe lagers, die ik nog niet heb overigens.

De andere machine zal overigens in onderdelen worden verkocht: tandwielkast, bed, onderkast, losse koppen, langsslede met dwars en beitelslede, Dahlandermotor etc. Mocht er interesse zijn, PM me even voor de contactgegevens van de verkoper. Ik ken niet het beleid om namen te noemen in het forum. Let wel, de machine is goed gebruikt, het bed bijvoorbeeld zou ik zelf eerst laten slijpen.

Dank jullie voor het meedenken nogmaals.
Afbeelding
Afbeelding
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Alternatief voor W20 klauwplaat Schaublin

Bericht door staandeklok »

Als ik jou was, zou ik de gehele kop overzetten en niet verder demonteren, tenzij je bij het draaien van de spindel met de hand weerstand of ongelijkheden voelt. Indien er steeds olie op de kop heeft gezeten, zullen de lagers nog wel heel zijn, maar misschien niet 100%
Lagers vervangen bij deze kop is niet heel moeilijk, maar het verkrijgen van de lagers voor een redelijke prijs is erg lastig. Nieuwe lagers kosten je tussen 1500 en 2000 euro, dus bezin voor je begint met demontage.
Eerst proberen hoe de zaak gemonteerd draait. indien dit goed gaat kun je de proef op de som nemen door een stuk staal af te steken. Hierbij merk je snel hoe de staat van de lagering is. Succes!
clockworkcheval
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mar 2016 07:25

Re: Alternatief voor W20 klauwplaat Schaublin

Bericht door clockworkcheval »

Hallo Dieselloco, Mooie oplossing! Ik ben zeer geïnteresseerd in topslede Schaublin en in een losse kop. Graag de contact gegevens! Vriendelijke groet, Peter Chevalier.
Dieselloco
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Alternatief voor W20 klauwplaat Schaublin

Bericht door Dieselloco »

Hallo Peter, Ik heb je een PM gestuurd. Gr. Richard
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
clockworkcheval
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mar 2016 07:25

Re: Alternatief voor W20 klauwplaat Schaublin

Bericht door clockworkcheval »

Hallo Richard, ik ben een beetje digibeet; ik weet niet wat een pm is. Zou en email bericht ook kunnen? Dat lukt mijbeter! Bij voorbaat dank, Peter Chevalier
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Alternatief voor W20 klauwplaat Schaublin

Bericht door Arie Kabaalstra »

clockworkcheval schreef: 09 apr 2022 15:10 Hallo Richard, ik ben een beetje digibeet; ik weet niet wat een pm is. Zou en email bericht ook kunnen? Dat lukt mijbeter! Bij voorbaat dank, Peter Chevalier
een PM is een "personal message" ofwel een privébericht.. staat bovenaan in je scherm, als het goed is staat er dan een "1" bij als je een nieuw bericht hebt.
clockworkcheval
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mar 2016 07:25

Re: Alternatief voor W20 klauwplaat Schaublin

Bericht door clockworkcheval »

Dank, Arie. Ik zie dat nu dat daar berichten zouden kunnen staan. maar er staat niets.
Dieselloco
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Alternatief voor W20 klauwplaat Schaublin

Bericht door Dieselloco »

Hallo Peter,

Ik ben kennelijk net zo'n digibeet, want hoewel een bevestigingsmail had ontvangen van het forum, was het bericht kennelijk dus niet verzonden. Als het goed is er nu wel een pm naar je toe. Excuus.

Gr. Richard
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Plaats reactie