vlekken op aluminium

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: vlekken op aluminium

Bericht door TomAndKobus »

De rede dat ik hier opeens last van heb is omdat ik een werkstuk heb gemaakt waar veel weggefreest moest worden en dus lang niet schoongemaakt werd. Het is dus verstandig om tijdig aluminium schoon te maken als je met Koolmist werkt. Hebben hier meer mensen last van? Kan het komen door het gebruik van 5083 aluminium?

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: vlekken op aluminium

Bericht door serum »

Geen idee van de chemie achter het verhaal, maar ik weet dat sommige CV ketels met aluminium warmtewisselaar perse geen onthard/demi water mogen gebruiken als vulling. Ik heb soortgelijke ervaring met 7075 werkstukken waarop allemaal lelijke vlekken waren gekomen toen het een tijdje had gelegen. (en ik had verzaakt het schoon te maken, was ook met koolmist)

NoaH maakt het 5083 perfect schoon. Met 7075 kan je beter geen NoaH gebruiken, omdat dat juist weer zwart wordt. Zal het zink of koper oid zijn in die 7075 legering die weer zo hevig reageert.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: vlekken op aluminium

Bericht door TomAndKobus »

Naja, Dan hebben we weer iets geleerd. Bedankt allemaal!
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: vlekken op aluminium

Bericht door Sven »

Als het om de combi van ijzer en alu gaat dan kan je misschien beter citroenzuur gebruiken ipv azijn.
En juist geen staalwol maar non-ferro materiaal.

En idd geen demi water, dat is corrosief. (Kweenie of cool mist demi water vereist?)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: vlekken op aluminium

Bericht door Kjelt »

TomAndKobus schreef: 16 mar 2022 14:01 De rede dat ik hier opeens last van heb is omdat ik een werkstuk heb gemaakt waar veel weggefreest moest worden en dus lang niet schoongemaakt werd. Het is dus verstandig om tijdig aluminium schoon te maken als je met Koolmist werkt. Hebben hier meer mensen last van? Kan het komen door het gebruik van 5083 aluminium?
Je bent zeker niet de enigste en gewoon kraanwater of demi water maakt weinig uit volgens de eerste ervaring.

https://www.cnczone.com/forums/general- ... black.html
https://en.industryarena.com/forum/cool ... 22297.html
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: vlekken op aluminium

Bericht door Kars-cnc »

Swake schreef: 16 mar 2022 13:18 Ivm de witte vlekjes heb ik de vraag gesteld aan een bevriend deskundige terzake en zijn reactie was dat Aluminium bijzonder gevoelig is voor onzuiverheden en dat de witte vlekjes mogelijks Al2O3 zijn (dus toch aluminium oxide) dat gevormd werd bij de vervaardiging van de legering wanneer het vloeibare aluminium in contact kwam met water.

Hij schreef leterlijk: Ik zou gaan jammeren bij de leverancier.
Dus al naargelang de 'belangrijkheid' van die stukken moet je uitmaken of het de moeite loont of niet om verder te zagen bij CMD (stukje van de prijs afknabelen of een tegoed voor de volgende bestelling ter compensatie van het genomen risico).
Swake, bedankt voor het navragen! Het bevestigd mijn vermoeden dat het gewoon geen goed aluminium was. Maar het resultaat was acceptabel voor de toepassing en er was eigenlijk geen tijd om op nieuw aluminium te wachten. CMD was vlot van respons en gaf tussen de regels door ook wel aan dat dit niet helemaal normaal was maar bood niet spontaan aan een nieuw stuk Alu te sturen :|. Als het opnieuw gemaakt had moeten worden had ik daar wel op aan gedrongen maar in dit geval beschouw ik het maar als leergeld...

Tom, jou bruine vlek heeft een heel andere oorzaak lees ik, dus sorry voor de interventie met mijn witte vlekjes...
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: vlekken op aluminium

Bericht door TomAndKobus »

Hallo Kars, Geen enkel probleem hoor. Het ene probleem triggert het andere probleem. En uiteindelijk leren we er weer allemaal van.
Ik zat mij nog af te vragen of de alcohol in combinatie met de koolmist de bruine vlekken kan verklaren. Alcohol gebruik ik om het leven in de koolmist tegen te gaan.
Voor koolmist is geen demi water nodig. En ik denk dat ik de demi water niet meer ga gebruiken, alhoewel ik niet weet of dit het probleem veroorzaakt. Ik ga vanaf nu geen alcohol en demiater meer gebruiken in de koolmist. Dan maar at vaker de koolmist vervangen. Ik heb nog bijna 2 liter koolmist staan. Dat betekent dat ik meer dan 60 liter kan aanmaken. Kan dus nog even vooruit.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: vlekken op aluminium

Bericht door serum »

In mijn originele fogbuster zat en klein gesinterd messing zeefje. Ik heb mij nooit bekommerd om de vlokken die erin ontstonden. Heeft 12 jaar zo gedraaid bij mij met koolmist en gewoon water, incl. vlokken
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: vlekken op aluminium

Bericht door TomAndKobus »

ik heb ook nog ergens zo'n zeefje liggen. Even opzoeken en aan de slang zetten.
Plaats reactie