Kopsteekgroefradiusbeitel

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Kopsteekgroefradiusbeitel

Bericht door Firehunter »

Ik zoek een kopsteekgroefradiusbeitel..... of zoiets. In het Engels een full radius face grooving tool.

https://nl.aliexpress.com/item/4001290800320.html

Eigenlijk precies deze, maar dan mag de beitel nog wel iets groter zijn. De grootste hierbij heeft een steekbreedte van 2mm en radius van 1mm. Ik zoek een beitel met een breedte van bijvoorbeeld 4 en radius van 4. Diameter bijvoorbeeld 8-12mm voor stabiliteit. Hij zal gebruikt worden om op de kopse kant een contour verdiepte te draaien/steken. De maximale diameter van de contour is ongeveer 30mm, vandaar dat een normale (wisselplaat) beide hierbij niet gaat lukken. De onderkant van de beitel komt dan tegen het werkstuk aan.

Wie weet of zoiets bestaat, hoe het heet en waar het (betaalbaar) verkrijgbaar is?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3091
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Kopsteekgroefradiusbeitel

Bericht door hfjbuis »

Hier een video over trepan of face grove steken. https://www.youtube.com/watch?v=edOt0gRH0Tk

Hoe smaller de beitel, hoe lager de snijkrachten hoe beter. Zelf slijpen uit HSS, dan kun je de buiten radius zelf kiezen. De binnen kant kan recht zijn.

Je kunt zo iets ook uit zilverstaal draaien, dan maak je er een "gaten boor" van. Op de buitenkant en binnenkant een kleine conus draaien voor de vrijloop. En één tand er in frezen en je hebt een stabiele oplossing die ook in de losse kop gezet kan worden.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Kopsteekgroefradiusbeitel

Bericht door Firehunter »

Ik heb genoeg HSS en ook wel VHM liggen van gebroken freesjes. Maar ik heb nog nooit een beitel geslepen en heb dus eigenlijk ook geen idee hoe ik er nauwkeurig de juiste vorm in krijg. Nog even ter info, het is voor een CNC draaibank en het materiaal van het werkstuk is aluminium.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3091
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Kopsteekgroefradiusbeitel

Bericht door hfjbuis »

Firehunter schreef: 15 mar 2022 22:58 Nog even ter info, het is voor een CNC draaibank en het materiaal van het werkstuk is aluminium.
Dan gaat het om maar één onderdeel!!!

Ik slijp HSS of op de draaibank CNC (zoals een zeskantje voor de rotary broach) of met een "diamant schijf" en gebruik maak daar dan een mal voor (hout) voor de hoek. Dat laatste is wel het eenvoudigste. Voorslijpen doe ik op de grote witte steen uit de hand!!!
Op de bandschuurmachine of dat ding met zo'n ronde schijf gaat het ook.

Bij 4 mm ruimte, zou ik de beitel wat smaller maken zodat je de buiten maat en de binnen maat apart kunt draaien.

Als de groef niet diep hoeft te zijn (1..2 mm), kun je van een 4 mm rond HSS (boortje) de bovenkant iets meer dan de helft afslijpen (D-model) en vervolgens de voorkant op een hoek van 3° of zo iets. Zorg dat de beitel niet meer dan noodzakelijk uit steekt en probeer op een proefstukje een paar groefjes te steken. Na het slijpen is de beitel iets kleiner dan 4 mm en kun je de groef op maat draaien.

Moet het dieper, dan moet de beitel hoger worden. Dan maak je ook zo'n D-model punt en slijp je de buitenkant van de beitel vlak onder een hoek. Neem een buis met de juiste diameter (binnen diameter buis is buitendiameter groef) en kijk of de beitel alleen op het snijvlak de buis raakt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3091
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Kopsteekgroefradiusbeitel

Bericht door hfjbuis »

Hier een foto's van een 4 mm beitel die het zou doen als die wat heel wat korter was. Dat slijp je in 10 minuten op een witte steen.
Afbeelding
Mijn slijpsteentje voor dit werk
Afbeelding
nog zo'n ding
Afbeelding
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Kopsteekgroefradiusbeitel

Bericht door Firehunter »

Die houten hulpstukken die je op de foto hebt staan zien er wel interessant uit. Ik heb een paar kilo aan HSS toolbits liggen, dus kan altijd eens experimenteren met zoiets.

Maar het gaat nu wel om meerdere onderdelen die ik moet draaien. En ik heb nog niet zo veel draai-ervaring. Dus als het beiteltje stomp is of breekt moet ik wel een exact een zelfde beitel weer hebben. Mijn voorkeur gaat dus naar een kant-en-klare beitel.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kopsteekgroefradiusbeitel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://www.dormerpramet.nl/groef-en-st ... itel-18222
https://www.iscar.com/eCatalog/item.asp ... P=M&isoD=1

Als ik je goed begrijp zoek je dus zoiets, en dan voor kleinere diameters. Niet heel erg courant, en de prijs zal er dus ook wel naar zijn.
Heb het ooit nodig gehad, m'n eerste klus bij m'n eerste werkgever. Diepe groeven in RVS,(op een draaibankje wat er niet geschikt voor was) werd ik niet heel vrolijk van.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kopsteekgroefradiusbeitel

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je hebt de beschikking over een CNC draaibank?..
je hebt een slijpmachine?, en een Freesbank?..

Stuk Gereedschapstaal (zilverstaal 1.2510 of 1.2842) Radius op de kop van een stuk rond draaien, bijna de helft wegfrezen, eventueel met een hoek zodat je een wat betere geometrie hebt.. Harden, slijpen en gaan..

Als je VHM Staf hebt, dan slijp je daar een beiteltje van.. 'k doe niet anders..
20220114_223753.jpg
Dit zijn dan wel binnendraaibeitels, maar het idee is hetzelfde..
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Kopsteekgroefradiusbeitel

Bericht door bartL »

Ik heb onderstaande beide nog nieuw in het doosje liggen. Wellicht te groot voor je maar ik meld het toch maar even....
Mocht het wat voor je zijn, laat het maar weten.
20220316_185229.jpg
20220316_185254.jpg
staandeklok
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Kopsteekgroefradiusbeitel

Bericht door staandeklok »

Je bedoelt Axiaal insteken(Axiaaleinstechen of Face Grooving) . Ik gebruik daar de beiteltjes van Horn voor. Vanaf pagina 112 van de Horn digitale catalogus. Te verkrijgen in verschillende breedtes en snel wisselbaar. Volledig hardmetaal in een speciale houder, waarvan ik er overigens zelf een aantal heb gemaakt, omdat ze niet bepaald voor niets weggeeft.
Zowel de beiteltjes als de houders komen regelmatig voorbij op Ebay de. Je kunt ze zowel nieuw als gebruikt vinden in soms grote aantallen.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Kopsteekgroefradiusbeitel

Bericht door Firehunter »

Bedankt voor de suggesties tot nu toe. Die van bartL zijn sowieso veel te groot. Bij Horn heb ik nog niet echt kunnen vinden wat ik zocht, ze hebben meerdere catalogi.

Ik heb volgens mij ook nog een paar kleine Komet binnendraaibeitels liggen. Even kijken of daarvan iets bruikbaar is.
JoBo
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2022 00:03

Re: Kopsteekgroefradiusbeitel

Bericht door JoBo »

Ik heb zelf een carbide insert beiteltje van AliExpress gekocht.
Was iets van 30 euro met 10 vervangende plaatjes.
In het Engels wordt het “face Groove cutter” of “trepanning tool” genoemd.
Ik ben best tevreden met de kwaliteit voor de prijs, al ben ik een beginner met een hobby draaibank en niet heel veel ervaring.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Kopsteekgroefradiusbeitel

Bericht door Firehunter »

Bedoel je de "Mgfvr" beitels? Die zijn helaas ook te groot. Als ik het goed zie is de kleinste diameter hierbij 30-50mm. Bij mij gaat het om ongeveer 9 tot 40mm.
Plaats reactie