welke maat van machineklem

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

welke maat van machineklem

Bericht door Blazer »

Ik ben aan het uitkijken voor een machineklem , maar mijn grootste struikelblok is hoe groot moet die nu zijn in verhouding met het bed waar ze op komt ?

Een bed van vb. 700 x 180 of 500 x 180 , welke klem zet je hier best op ?
Ik zou voor een bekbreedte van 100mm willen gaan , maar dan word de totale lengte al snel meer dan 300mm , kan me niet inbeelden dat dit mooi en praktisch staat op een bed van 180mm breed .

voor de duidelijkheid , het gaat over een conventionele machine , geen cnc
FreesKever
Berichten: 634
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: welke maat van machineklem

Bericht door FreesKever »

Wat vind je belangrijk?
Dat het prakisch is, goed werkt, of dat het er mooi uit ziet?

Een machine klem van 100mm breed (ong 300mm lang) is een "standaard" formaat voor dat formaat machine.
Het is "normaal" dat de klem een stuk uitsteekt aan de voorkant. Daar zit ook de bewegende slede waar je normaal gesproken toch niet freest.

Wat "mooi" betreft...
Zoek een klem uit die je interessant vind, maak er een 1:1 model van met wat blokjes hout of karton en zet hem op je machine.
Dan krijg je een goed idee van hoe het er uit gaat zien.

Overweeg ook om 2 dezelfde klemmen te kopen, zeker als ze niet zo groot zijn.
Dan kun je lange werkstukken ook goed inklemmen.
Een bijkomend voordeel is dat je niet "altijd" het midden van je machine gebruikt, en daardoor slijtage gelijkmatiger wordt verdeeld.
Als je 2 klemmen naast elkaar hebt staan, kun je er ook een verwisselen voor een draaitafel zonder dat die andere klem er af hoeft. Dat is gemakkelijk als je met "moeilijke" werkstukken bezig bent.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: welke maat van machineklem

Bericht door Blazer »

Freeskever ,

Bedankt voor de info , het moet inderdaad praktisch zijn en goed om te werken .
Ik ben nog bezig met de aankoop van de machine , daarom is de keuze niet zo makkelijk omdat ik er geen zicht op heb.
Maar bij bestelling zou het wel handig zijn dat ik weet wat ik best mee aankoop , vandaar deze vraag .

Mvg
Marc
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: welke maat van machineklem

Bericht door ruudpg »

Ik heb deze machineklem, met 22kg geen kleine lichteklem, maar ben er zeer tevreden over, zeker door de verplaatsbare bekken kan je er op veel manieren iets mee vast zetten, ook groter dan bij een standaard machineklem, en hij trekt naar beneden waardoor met vastdraaien je werkstuk niet net dat beetje omhoog komt. En niet geheel onbelangrijk... ook nog een betaalbaar...
Afbeelding
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: welke maat van machineklem

Bericht door Blazer »

ruud,

lijkt mij wel wat moois , enkel zie ik dat ze uit de uk komen , wat tegenwoordig extra kosten met zich kan meebrengen zoals invoer taksen
ga eens kijken dat ik ze ergens ander terug vind .
alvast bedankt voor je berichtje
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: welke maat van machineklem

Bericht door hfjbuis »

Let bij de aankoop op dat de machine klem op de tafel past. Ik heb ook een 100 mm exemplaar (van paulimot die drukt ook naar beneden) die maar net past in een richting en in de andere richting zo groot is dat de Y-slag van de machine nog verder beperkt wordt. Ik heb ook de frees er in moeten zetten om de machineklem met een aangepaste houder te kunnen vastzetten.

Mijn paulimot exemplaar is niet nauwkeurig gemaakt. Tussen links en rechts zit al 0.04 mm verschil. Omdat ik mijn spacers zelf op hoogte frees, maakt dat niet zo veel uit. Ik denk dat mijn volgende wel een vertex wordt.

Mijn eerste klem van HBM was zo scheef dan ik de vlakken van de verwisselbare bekken recht heb moeten frezen en daarna ook de zijkanten heb moeten slijpen omdat ook de schroefgaten door een malloot geboord waren.

Let goed op de hoogte van de machine klem. De ruimte tussen de tafel en de spil van de machine die je op het oog hebt, is maar beperkt. Als je dan een 10mm boor gebruikt wordt het al krap!!!!! Het verwijderen van de draaischijf (als die erop zit) scheelt ook weer een beetje.

Bij de opspanset moet je letten op de maat van de T-moeren, die moet bij de tafel passen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: welke maat van machineklem

Bericht door Blazer »

deze lijkt zeer sterk op die dat ruud hier poste
https://www.paulimot.de/Niederzug-Masch ... bar,-99-mm

en inderdaad om te boren zal ik moeten opletten op de afstand tussen tafel en spindel
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: welke maat van machineklem

Bericht door hfjbuis »

Deze heb ik ook van paulimot :!:
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: welke maat van machineklem

Bericht door Blazer »

oei , en deze staat op mijn verlanglijstje :shock:
zal ik weer moeten een andere zoeken
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: welke maat van machineklem

Bericht door hfjbuis »

Alleen als je die 0.04 mm afwijking niet kunt hebben of als hij niet past op de tafel of........
Als je naar de reviews kijkt, dan is het toch een super ding en ben ik te veel eisend!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: welke maat van machineklem

Bericht door Blazer »

ja die reviews lijken mij meestal altijd positief , eigenaardig :lol:
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: welke maat van machineklem

Bericht door javanree »

De hier voor getoonde klemmen zijn allemaal relatief hoog ; ik zou eerder kijken naar een Gerardi stijl klem.
Dat houd je meer effectieve Z-hoogte over om te werken. Goede Gerardi achtige klemmen kun je bovendien makkelijk zowel in de lengte als overdwars op het bed monteren voor optimaal gebruik van machine werkbereik. En omdat ze geslepen zijn kun je ze ook op de zijkant op de tafel spannen.
Voordeel van zulke klemmen is vaak ook dat bij oplopende lengte en klembreedte de hoogte van de geleiding van de klem tov tafel gelijk blijft, je zou dus bijvoorbeeld een 100 en een 150 mm brede klem kunnen nemen en ze toch samen gebruiken.
https://www.hogetex.com/modulaire-precisie-machineklem is een voorbeeld van wat ik bedoel , er zijn vele merken. Gerardi is de 'uitvinder' maar ook meteen de duurste.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: welke maat van machineklem

Bericht door Blazer »

mooi gereedschap , maar met een mooi prijskaartje :lol:
Plaats reactie